Kokoomuksen Kataisen johtama sixpack hallitus, kuuden puolueen hallitus
on leikannut, kuntien valtionapuja noin 1,2 miljardia euroa vuodessa.
Tuusulalta leikattiin tänä vuonna peruspalveluiden valtionosuuksista 5,3
miljoonaa euroa. Samalla lailla valtionosuuksia leikattiin 90-luvulla.
Seurauksena oli palvelujen heikkeneminen, jonka laskuja maksamme
vieläkin.
Toisaalta valtion osuuden supistaminen on merkinnyt palvelujen
rahoituksen painopisteen siirtämistä pienituloisiin kovemmin
kohdistuviin kunnallisiin veroihin ja maksuihin. Hallitusohjelmaan ja
EU:n talousliittosopimukseen kirjatut menoleikkurit uhkaavat vaalien
jälkeen taas uusilla leikkauksilla.
Väitteet siitä, ettei suomalaisten maksut Eu maiden pankeille, ole kuntavaaliasia on lähinnä
pään
pistämistä pensaaseen. Totta kai ne ovat myös kuntavaalien asia,
nimenomaan. Sillä ne tuet maksetaan suomalaisten verovaroista ja kun
nämä miljoonat eurot lapioidaan Eu:n maiden pankeille
ne ovat poissa oman maamme taloudesta - lopullisesti.
Hallituspuolueiden
väitteet rahan puutteesta ovat perättömiä, koska suomi on maksanut
muiden maiden puolesta Eu:n jäsenmaksujakin 2,4 miljardia euroa ja
maksoi omaa jäsenmaksua ennätykselliset 803 mijoonaa euroa.
Puhumattakaan asehankinnoista, yritystuista ja Afganistanin sodan
kuluista, ja ne ovat miljoonia euroja.
Kuntien palvelujen lisärahoitus on välttämätöntä ja hyväksi.
Pääomatuloja on alettava verottaa kunnallisverotuksessa kuten muitakin
tuloja. Pääomatuloisia on Tuusulassa 9550 ja heistä 3123 saa
pääomatuloa 100.000 euroa tai enemmän, eivätkä he maksa centtiäkään
kuntaveroa.
Tämä pääomatulojen kuntaverottaminen tuottaisi suomen kunnille 1,3
– 1,8 miljardia euroa vuodessa. Kuntien valtionosuuksia ja osuutta
yhteisöveron tuotosta on lisättävä. Kunnallisvero on muutettava
progressiiviseksi ja kunnallisveron perusvähennystä on korotettava.
Kuntien taloutta voidaan ja pitää vahvistaa myös kehittämällä
kunnallista liiketoimintaa. Tästä olen tehnyt kuntalaisen aloitteen, eli
on perustettava rakennusyhtiö Tuusulan kuntaan. Tuusulassa jonottaa
kohtuuhintaista vuokra-asuntoa 430 taloutta (n. 1200 henkilöä). Tämä
jonotus on Tuusulassa jatkunut jo vuosikymmenen oleellisesti
vähentymättä.
Suuria rakennusyhtiöitä ei vuokra-asuntotuotanto ilmeisesti
kiinnosta, vähäisemmän voiton johdosta. Suur-Helsingin alueelle on
sovittu 13.000 asunnon rakentamiseksi, toteutunut tavoitteesta on vain
76 ! Siksi kuntien on tehtävä kunnallista ja kunnollista omaa rakentamis
liiketoimintaa.
Kuntien on tuotettava peruspalvelut itse ja hylättävä kalliit yksityiset palvelut.