keskiviikko 17. lokakuuta 2012




Taas ”kyykytetään” pohjois-tuusulalaisia, eli Jokelan ja Kellokosken terveysasemat kiinni kesällä, näin uutisoi Keskari 18.10-12.



 Tuusulan kunnan päättäjät , siirtävät sixpack-hallituksen leikkaukset (5,3 miljoonaa euroa)
kuntalaistensa maksettavaksi, sulkemalla terveyskeskukset ja vaikeuttamalla peruspalvelujen saantia.

 Vain Hyrylän terv.asema on toiminnassa kesällä ja Jokelasta ja Kellokoskelta on erittäin hankalaa päästä sinne, ilman omaa autoa. Järkyttävää toimintaa nykypäättäjiltä.

perjantai 5. lokakuuta 2012

Tuusulan kuntapäättäjien mieltymys "siltarumpu" politiikkaan




Tämä ”siltarumpu” kuntapolitiikka, joksi voi Koskenmäen liikenneympyrän laajentamisen vaatijoita kutsua, aina paikallista kansanedustajaa myöten. Häneltä, kun myös näiltä kuntapolitiikoiltakin on käynyt tiedoton tai tiedostamaton ymmärrättömyys asioiden tärkeysjärjestyksestä, mistä olisi ollut syytä olla todella huolissaan kuntapäättäjänä ( tai kansanedustajana ja hallituspuolueen jäsenenä )
Se, että kuntapäättäjien huomion saa vain lähellä oleva liikenneympyrä, jonka vaikutus on pieni, verrattuna tehtyihin kuntaleikkauksiin 5,3 milj.euroa ja tuleviin 4,5 miljardin euron leikkauksiin, sixpack- hallituksen tekemänä.

Nämä leikkaukset kohdistettiin Tuusulassakin peruspalveluihin, olisin odottanut, että syvä huoli kuntapäättäjillä liikkuisi muualla kuin pienessä Koskenmäen liikenneympyrässä.
Valitettavasti kuntien ”lahtaaminen” ei ole vielä loppunut, se on vasta alussa tämän hallituksen toimin. Rajut on toimet kuntia kohtaan, neljän vuoden aikana kuntien menetys on tulee olemaan, hallituksen puolueiden sopimana 4,5 miljardia euroa.

Näin se käy, 2012 Kataisen (kok) johtama hallitus (mukana kok sdp vas vih kd )
leikkasi hallitusohjelmansa mukaisesti 631 miljoonaa euroa. 2013 leikataan vielä lisää 125 miljoonaa euroa, 2014 edelleen 125 miljoonaa, 2015 leikataan 250 miljoonaa euroa, eli näistä kunnille kuuluvista valtionosuuksista olisi syytä kamppailla, koska nämä kuntien leikkaukset kohdistuvat kipeästi kuntalaisiin ja kuntiin.

Kehottaisin kuntapäättäjiä nostamaan katseensa, pikku ”siltarumpu” ympyröistään
todellisiin kunta/kuntalaisen ongelmiin.

maanantai 24. syyskuuta 2012

Leikkauslistojen toteuttamiselle - vaihtoehto

 Kokoomuksen Kataisen johtama sixpack hallitus, kuuden puolueen hallitus on leikannut, kuntien valtionapuja noin 1,2 miljardia euroa vuodessa. Tuusulalta leikattiin tänä vuonna peruspalveluiden valtionosuuksista 5,3 miljoonaa euroa. Samalla lailla valtionosuuksia leikattiin 90-luvulla. Seurauksena oli palvelujen heikkeneminen, jonka laskuja maksamme vieläkin.

  Toisaalta valtion osuuden supistaminen on merkinnyt palvelujen rahoituksen painopisteen siirtämistä pienituloisiin kovemmin kohdistuviin kunnallisiin veroihin ja maksuihin. Hallitusohjelmaan ja EU:n talousliittosopimukseen kirjatut menoleikkurit uhkaavat vaalien jälkeen taas uusilla leikkauksilla.

 Väitteet siitä, ettei suomalaisten maksut Eu maiden pankeille, ole kuntavaaliasia on lähinnä
pään pistämistä pensaaseen. Totta kai ne ovat myös kuntavaalien asia, nimenomaan. Sillä ne tuet maksetaan suomalaisten verovaroista ja kun nämä miljoonat eurot lapioidaan Eu:n maiden pankeille
ne ovat poissa oman maamme taloudesta - lopullisesti.

 Hallituspuolueiden väitteet rahan puutteesta ovat perättömiä, koska suomi on maksanut muiden maiden puolesta Eu:n jäsenmaksujakin 2,4 miljardia euroa ja maksoi omaa jäsenmaksua ennätykselliset 803 mijoonaa euroa. Puhumattakaan asehankinnoista, yritystuista ja Afganistanin sodan kuluista, ja ne ovat miljoonia euroja.

 
 Kuntien palvelujen lisärahoitus on välttämätöntä ja hyväksi. Pääomatuloja on alettava verottaa kunnallisverotuksessa kuten muitakin tuloja. Pääomatuloisia on Tuusulassa 9550  ja heistä 3123 saa pääomatuloa 100.000 euroa tai enemmän, eivätkä he maksa centtiäkään kuntaveroa.

  Tämä pääomatulojen kuntaverottaminen tuottaisi suomen kunnille 1,3 – 1,8 miljardia euroa vuodessa. Kuntien valtionosuuksia ja osuutta yhteisöveron tuotosta on lisättävä. Kunnallisvero on muutettava progressiiviseksi ja kunnallisveron perusvähennystä on korotettava.


  Kuntien taloutta voidaan ja pitää vahvistaa myös kehittämällä kunnallista liiketoimintaa. Tästä olen tehnyt kuntalaisen aloitteen, eli on perustettava rakennusyhtiö Tuusulan kuntaan. Tuusulassa jonottaa kohtuuhintaista vuokra-asuntoa 430 taloutta (n. 1200 henkilöä). Tämä jonotus on Tuusulassa jatkunut jo vuosikymmenen oleellisesti vähentymättä.

 Suuria rakennusyhtiöitä ei vuokra-asuntotuotanto ilmeisesti kiinnosta, vähäisemmän voiton johdosta. Suur-Helsingin alueelle on sovittu 13.000 asunnon rakentamiseksi, toteutunut tavoitteesta on vain 76 ! Siksi kuntien on tehtävä kunnallista ja kunnollista omaa rakentamis liiketoimintaa.

 Kuntien on tuotettava peruspalvelut itse ja hylättävä kalliit yksityiset palvelut.

perjantai 21. syyskuuta 2012

Jokelalaista maakauppaa, oikeistolaisella vedätyksellä



Kirjoitusta tarjottu paikallisille lehdille (Keskari ViikkoUutiset Vartti ) eivät ole julkaisseet.


 Jälleen (lehtitietojen mukaan 2.9) tiukasti maanomistajien edun puolesta, kuntalaisten kukkaroille tahtova Jokelalainen kokoomusvaltuutettu (ja kunnanhallituksen jäsen) ajaa itsepäisesti samaa jo aiemminkin ”kiville” mennyttä omalaatuista maapolitiikkaansa Tuusulan kunnanhallituksessa.

 Vuosia sitten samaisen kokoomusvaltuutetun ”hintavedätys yritys” kohdistui peltoalueen kauppaamiseen Jokelassa Pertun periltä. Silloin hint oli liki 6 kertainen normaaliin, vakiintuneeseen ja Tuusulan maapoliittisen ohjelman mukaiseen hintatasoon.

 Kunnalla oli silloinkin omistuksessaan maa-alueita Jokelan keskustassa, eikä ollut järkevää eikä mitään tarvetta hankkia, tätä kokoomus politiikon kauppamaa  maa-aluetta n. 2 kilometrin päästä -  Pertun periltä.

 Onneksi luottamushenkilöt torjuivat silloin ko. ”vedätyksen” ja puolustivat kunnan ja kuntalaisten etua, kuten luottamushenkilöiden kuuluukin.

 Toivottavasti tämäkin Peltokaaren alueen rahastusyritys ja kuntalaistenkin kukkarolle käynti torjutaan, ja palataan vakiintuneisiin käypiin hintoihin. Ihmetellä täytyy, kokoomuksen ja keskustan jäsenten "istumista kahdella tuolilla, kunnahallituksissa.

 Täytyy olla superleveä takalisto, jotta voi istua kahdet tuolilla samaan aikaan,
maanomistajan etujen ajajana ja kunnan/kuntalaisten puolesta luottamustehtävässä.

Valitettavasti vaarana on, että kunta/kuntalaisten etu voivat jäädä tässä takalistojen taistelussa tappiolle.

torstai 13. syyskuuta 2012

Kuntalaisen aloite rakennusyhtiöstä Tuusulaan

Tuusulan kunnalle ja valtuustolle

Kuntalaisen aloite 13.9.2012

Aloitteeni kohteena on perustaa Tuusulan kunnalle oma rakennusyhtiö, tämä
siksi, koska yksityisiä rakennusyhtiöitä ei sosiaalinen vuokra-asunto tuotanto suuremmin kiinnosta, ilmeisesti liian pienen voittotuoton takia.

Tuusulan kunnan vuokra-asunto jonossa, on nykytietojen perusteella (viranhaltia tieto)
430 ruokakuntaa, eli 1204 henkilöä).

Jonon määrä on vuosittainen, eli lyhennystä asuntojonossa ei juurikaan tapahdu,
siksi on ryhdyttävä sellaisiin toimiin, joilla puretaan Tuusulan kuntalaisten vuokra-asunto
hätää ja jonottamista.

Tänään 13.9.2012 uutisoidun tiedon mukaan myös pääkaupunkimme Helsinki, on myös
perustamassa rakennusyhtiön, turvaamaan vuokra-asuntotuotannon.

tiistai 4. syyskuuta 2012

Kenen etuja ajaakaan ajavat Kok ja Kepu kunnanhallituksessa

Jälleen (lehtitietojen mukaan K-U 2.9) tiukasti maanomistajien edun puolesta,
kuntalaisten kukkaroille tahtova, Jokelalainen kokoomusvaltuutettu (ja kunnanhallituksen jäsen) ajaa itsepäisesti samaa, jo aiemminkin ”kiville” mennyttä maapolitiikkaansa Tuusulan kunnanhallituksessa.

 Vuosia sitten kyseisen kokoomusvaltuutetun ”hintavedätys yritys” kohdistui peltoalueen kauppaamiseen Pertun periltä. Silloin hint oli liki 6 kertainen normaaliin, vakiintuneeseen ja Tuusulan maapoliittisen ohjelman mukaiseen hintatasoon.

 Kunnalla oli silloinkin omistuksessaan maa-alueita Jokelan keskustassa, eikä ollut järkevää eikä mitään tarvetta hankkia, tätä kokoomus politiikon kauppamaa  maa-aluetta n. 2 kilometrin päästä, -  Pertun periltä.

 Onneksi luottamushenkilöt torjuivat silloin ko. ”vedätyksen” ja puolustivat kunnan ja kuntalaisten etua, kuten luottamushenkilöiden kuuluukin.

 Toivottavasti tämäkin rahastusyritys ja kuntalaistenkin kukkarolle käynti torjutaan, ja palataan vakiintuneisiin, käypiin hintoihin. Ihmetellä täytyy, kokoomuksen ja keskustan
jäsenten istumista kahdella eri tuolilla, kunnahallituksissa.

 Täytyy olla superleveä takalisto, jotta voi istua kahdella tuolilla samaan aikaan,
maanomistajan etujen ajajana ja kunnan/kuntalaisten puolesta luottamustehtävässä.

Käsitykseni on, että valitettavasti kunta/kuntalaiset jäävät tässä takalistojen taistelussa tappiolle.