torstai 6. helmikuuta 2014

VR palautettiin voimassaolevan sopimuksen mukaiseen tilaan



Tämä tieto tuli Nuppulinnan ja Purolan seisakkeiden (ja myös Karjaan ja Inkoon) säilymisestä, ainakin voimassaolevan sopimuksen (VR/LvM) vuoden 2015 loppuun. VR aikoi yksipuolisesti "muuttaa" voimassaolevia seisake/asema sopimuksia. Oli hyvä, että kunnat, myös Tuusula oli tällä kertaa junamatkustajien puolella.  Alla julkaisen poikkeuksellisesti blogissani adressinvetäjän tiedotteen.

Tervehdys !  Olimme tänään Tuusulan kunnan delegaationa liikenne- ja viestintäministeriössä tapaamassa ministeriä. 20  minuutin tapaamisessa yritimme  tuoda mahdollisimman tarkkaan vaikuttavat asiat, ja lopuksi luovutin adressin. Vielä eilen keräsin paperille nimiä. Yhteensä allekirjoituksia oli noin 1800. Iltapäivällä sitten tuli ilahduttava päätös, että lähiliikenne jatkuu vielä sopimuskauden loppuun eli vuoden 2015 loppuun. Siinä ajassa kunnat ehtivät suunnitella kaavoitusta ja asutuksen lisäämistä asemiensa ympärille,  jonka jälkeen tilanne arvioidaan uudelleen.
Kiitoksia kaikille tuesta, kiitos myös ministeriölle sekä ministeri Merja Kyllöselle! Täällä Nuppulinnassa ollaan päätöksestä helpottuneita ja kiitollisia.

keskiviikko 22. tammikuuta 2014

VR Group Oy on valtionomisteinen yhtiö ja sen tekemisistä päättää hallitus/eduskunta.




VR Group Oy on valtionomisteinen yhtiö ja sen tekemisistä päättää hallitus/eduskunta. Olisikin syytä muistuttaa näille hallituspuolueille (kok sdp vas ruots vihr krist), että pitäisi tehdä vaalilupauksiensa mukaan. Näihin vaalilupauksiin kuuluivat myös joukkoliikenteen parantaminen. Nämä asemien/seisakkeiden lopettaminen kertoo, mikä on "pelin henki". Lopetettavia ovat Nuppulinna, Purola, Inkoo, Karjaa.

Tämä hallituspuolueiden tekemisen haluttomuus puollustaa junamatkustajien etuja, nähtiin jo Jokelan Rautatieasema kamppailuussa. Vaikka nimä kertyi noin 4800 (eli Jokelan koko aikuisväestö) ja jätimme nimilistan adressina, muiden lopettamiuhan alla olevien asemien kanssa eduskunnassa (Kemijärvi Pietarsaari Iisalmi) niin ainoa asema josta lopetettiin palvelut (lipunmyynti) oli - Jokela.

 Tämänkin kokemuksen perusteella - näyttää tosi huonolta, seisakkeiden säilyminen.
Syyllisiä ovat hallituspuolueet, ja myöskin Tuusulan kunnan luottamushenkilöt. He eivät toimineet Jokelan junamatkustajien puolesta, (noin 2500 päivittäistä junankäyttäjää) vaan sallivat kunnanjohtajan yksipuolisesti,  ja omavaltaisesti kieltää tuen asemalta. Muut asemat toimivat lipunmyynteineen vielä tänäkin päivänä, koska niiden kunnat tukivat asemiaan. Tämä on myös kunnanjohtajan "pistepussiin" laitettava, kun päätetään toimista kunnanjohtajan kelpoisuudesta, hoitaa virkaansa.

maanantai 6. tammikuuta 2014

Terveyspalvelujen alasajon kohteena valtuustopuolueilla Tuusulassa





Terveyskeskusen päivystyksen lopetus on todella kovan sixpack- hallituslinjan synkkä esimerkki, mitä kunnissa (muuallakin kuin Tuusulassa) tulee tapahtumaan ilman kuntalaisten yhteistä vastusta, kautta koko suomenmaan.

Nykyvaltuusto puolueet eivät ole juurikaan vastustaneet tehtyjä leikkauksia, joita häveliäästi "säästöiksi" naamioidaan. Totuushan on se, että sixpack-hallitus ei suorita kunnille lakimääräistä valtionosuuttaan, kunnille määrätyistä tehtävistä.

Vuoteen 2015, eli tällä hallituskaudella kuten yllä olen kirjoittanut kunnilta leikataan hallituspuolueiden sopimana 1,3 miljardia euroa ja vuoteen 2017 mennessä jää kunnilta saamatta valtionosuuksia, hoitamistaan lakimääräisistä tehtävistä 6,6 miljardia euroa !

Ja Tuusulan valtuustopuolueet ja valtuutetut, Persuja ja vasemmistopuolueita myöten hyväksyivät yksimielisesti, tämän leikkauslinjan peruspalveluissa. Vain yksi valtuutettu "heräsi" joulukuun talousarvio kokouksessa edes kysymään tästä Hyrylän päivystyksen sulkemisesta (terveyskeskuslääkäri kun on) mutta ei muuta, eli kiltisti hyväksyi asian.

Samoin meni Jokelan ja Kellokosken terveys-ja sosiaali asemien aukiolon päätökset kesäsulusta, eikä yksikään valtuutettu edes Jokelan tai Kellokosken valtuutettu ei katsonut tarpeelliseksi puollustaa kyläläisiään. Yksi valtuutettu, äänestyksen jälkeen
"pesi kätensä" ja kehtasi kehoitta kyläläisiä "nostamaan asiasta suuren metelin". Miksiköhän tämäkin valtuutettu on päättäjäksi valittu.

tiistai 10. joulukuuta 2013



 Tuusulan valtuuston "Joululahja" kuntalaisille 9.12-13



  Tuusulan valtuusto (9.12) hyväksyi noin 1,5 miljoonan euron "sopeuttamiset" eli leikkaukset yksimielisesti. Nämä tulevat leikkaukset (jo päätettyjen lisäksi) heikentävät mm. kuntalaisten peruspalveluja.

 Vakavana esimerkkinä kuntalaisille on jälleen Pohjois-Tuusulan (Jokela ja Kellokoski) terveyskeskusten sulkeminen  "kesäsululla"  neljäksi viikoksi. Yksikään valtuutettu, edes pohjois-tuusulainen ei vastustanut tätä perusterveydenhoidon heikentämistä.

 Ihmetystä herättää näiden valtuutettujen toimimattomuus tässä asiassa. He lupasivat toimia juuri kuntapalveluiden puolesta, muistan näin viime kuntavaalienkin alla  kaikkien ehdokkaiden luvanneen.

 Ilmeistä on valtuustopuolueiden sitoutunut tukeminen, oman kunnan terveydenhoitamisen sijasta  Kiljavan Sairaalaa, koska vuoden 2013 aikana Tuusulan kuntalaisten verovaroja on siirretty sinne
993 165,42 € ja vielä lisäksi vuosittaista tukirahaa 270 000 €.

Tässähän on oikeampi kohde säästää/leikata kunnanpalveluissa, koska tämän yrityksen toiminta kanavoituu "veroparatiisi saarille" ja tämähän ei ole hyväksyttävää, - eihän Tuusulan valtuutetut ?

Kunnanjohtaja Joensivun (kok) "grillaaminen" olikin ainoa erimielisyys, joka nykyvaltuustorymiä
äänestyttikin. Tämä aihe olikin ainoa kohde, joka sitoutumatonta paikallislehteä kiinnosti kirjotteluun asti. Valtuuston yksimieliset leikkaukset kuntalaisten peruspalveluissa, eivät kirvoittaneet lehteä kirjoituksiin.

Näillä yksimielisyyden eväillä varustettu nykyinen Tuusulan valtuusto "pystyy" vieläkin suurempiin
"sopeuttamisiin" kuntalaisten palveluihin ensi keväänä,  kun sixback-hallituksen seuraava "pelastusohjelma" kunnille julkaistaan.   

lauantai 23. marraskuuta 2013


 Kokoomusjohtoista ja hallitushajuista kuntapolitiikkaa



On se vain erikoista, että Tuusulan valtapuolue kokoomus on näköjään (lehtitietojen mukaan) se ainoa päättävä puolue, joka hyväksyy tai hylkää, mikä kunnassa saa toimia. Ja tämähän on kuin olisi “pukki kaalimaan vartijana”.

Muistutan jälleen, että Tuusulan kunnan peruspalveluista leikattiin (2012) tasavaltamme hallituksen toimin 5,3 miljoonaa euroa peruspalveluista. Näihin kuuluu myös koulutus ja terveydenhoito.
Ja sixback-hallituksen paikallispuolueet kunnissa (myös tuusulassa) ovat siirtäneet leikkauksensa kuntalaisten maksettavaksi. Niitä kutsutaan nyt häveliäästi “supistukseksi”, vaikka ovat oikeasti vain kylmiä leikkauksia ja lopettamisia.

Oli hyvä herääminen valtuustolta, että kyläkoulut ja Kellokosken lukio säilyy. Mutta minne hävisi rohkeus ja kuntalaisten tasapuolinen kohtelu (jonka lakikin vaatii) kun kyseessä oli kunnanhallituksen budjettikokouksessa 18.11-13 Jokelan ja Kellokosken sosiaali- ja terveysasemien aukiolo.

Täydellisenä “paniikki” toimenpiteenä (ehkä pelottaa pohjoisten kuntalaisten mielipide asiasta) ja korjausyrityksenä ilmeni kunnahallituksen eli valtapuolueiden, yksimielisesti päättämänä, sairaanhoitajan hetkellinen päivystys “korvauksena”, kesäsulkuun 6 viikoksi määrätyille Jokelan ja Kellokosken terveysasemille.

Mitähän kokoomus ja myötäilijä puolueet “supistavat” eli leikkaavat ja lopettavat Tuusulan kunnasta, ensi vuonna (2014) kun kuntien peruspalveluista leikataan (eli ei vain supisteta) 1 118 miljoonaa euroa, vuonna 2015 leikataan 1306, 2016 leikataan 1 346 jne. Eli 2012-2017 kunnilta leikataan valtionosuuksia yhteensä 6,6 miljardia euroa.

Tämä kokoomusjohtoinen tie, vie suurkuntiin, sekä kuntien pakkoliittämiseen ja peruspalveluiden lopettamiseen, ja sitten “markkinat hoitaa” suomen kuihtuneet kunnat ja petetyt kuntalaiset.

tiistai 12. marraskuuta 2013




Tuusulan kyläkoulujen sekä Jokelan ja Kellokosken terveysasemien tehokas puollustaminen tuotti tulosta, esitys niiden lopettamisesta (kyläkoulut) ja terveysasemien (Jokela ja Kellokoski) kesäsulusta äänestettiin valtuustossa nurin maanantaina 11.11. 2013
 On tärkeätä, että peruspalvelut pidetään toiminnassa koko kunnan alueella. On hyvä, että Tuusulan valtuuston enemmistö tämän ymmärsi.


 Samassa kokouksessa 15 kunnanvaltuutettua allekirjoitti  Pasi Huuhtasen aloitteen, jolla pyritään kunnanjohtajan Joensivun erottamiseen tai syrjäyttämiseen. 

 Allekirjoittanut yhtyy aloitteeseen, koska kunnanjohtaja Joensivu yksipuolisesti kielsi Tuusulan kunnan tuen Jokelan rautatieaseman palvelujen (henkilökohtainen lipunmyynti)
jatkumisesta ja ylitti omavaltaisesti valtuutensa. Kaikki samaan aikaan lopettamisuhan alla olleet muut rautatieasemat saivat kunniltaan tukea ja jatkavat toimintaansa edelleen.

Jori Porspakka
kunta- aktiivi

sunnuntai 3. marraskuuta 2013

Jokelan ja Kellokosken sos-ja terveysasemia ei saa sulkea kesällä 2014 (31.10.2013)

 Aloitteen tekijänä, vastustan Tuusulan kunnan Jokelan ja Kellokosken sosiaali- ja terveysasemien sulkemista kesäkuukaudeksi 2014 ja teen aloitteen tämän lautakunnan sulkemispäätöksen perumiseksi.
 Ainoaksi vaihtoehdoksi tarjotaan Hyrylän sosiaali-ja terveyskeskusta. Tämä n. 12 000 pohjois-tuusulan kuntalaisen "pompottaminen" jälleen säästöjen nimissä, ei ole kuntalaisten yhdenvertaisuutta vaativan lain mukaista. Kohtuuttomat matkakulut ja huonot yhteydet Hyrylään lisäksi, eivät tue sulkemista.
  Lisäksi Kellokoskella terveysaseman sulkeminen vaikeuttaa myös etelä-mäntsäläisten terveydenhoitoa.
 Vanhuspalvelulakin edellyttää, "että kunnan on laadittava suunnitelma ikääntyneen väestön tukemiseksi" Tämä kunnan sosiaali-ja terveysasemien sulkeminen ei sovi edellä esitettyyn Vanhuspalvelulakiinkaan.