Nyt tämä uusi aluevaali "himmeli" Ei tuo eikä tuo turvaa ja hoitoa, vaan yhä vähemmän kuntalaiselle terveyspalveluja, mutta on kallis ja epädemokraattinen!
keskiviikko 23. heinäkuuta 2014
Julkaistu Keskarissa 23 heinäkuuta 2014
Useassa mielipidekirjoituksissa väitetään Suomen velkaantumisen, olevan kaiken nykyisen ja tulevankin hyvinvoinnin este. Ja siksi erityisesti hallituspuolueet, eduskunnassa ja niiden "päätteet" kunnissa toimivat kuin näin olisi. Ja myyvät kuntien omaisuutta, (esim. Tuuskoto) leikkaavat palveluja ( lääkäripäivystyksen lopettaminen ja Jokelan sekä Kellokosken terkkareiden sulkeminen alkaen 17.7), ja ns. "oppositon" puolueet Kepu ja Persut niitä näissä päätöksissä tukevat.
Onkin syytä kertoa uudelleen, että Suomen velka EI ole "katastrofimaisen kauhea" kuten ex-pääministeri Katainen väitti, ennen siirtymistään osa-aika komissaariksi. Tämä hänen välivirkansa on palkka "hyvin tehdyistä työstä" maamme ns. rahavallalta. Velkamme on 11:ta pienin EU:n alueella. Eli syy tätä velkamme suurennella, löytyykin tavoitteesta jolla leikataan, lopetetaan, ulkoistetaan ja jopa myydään valtion ja kuntien, verovaroilla hankittuja tehtaita tai ylläpidettyjä palveluja.
Tämä "velkavale" on oikeistolainen toimintamalli, lopettaa suomalainsen hyvinvointivaltion ja tämänkin mallin "sylttytehdas" on EU- johtoinen. Koska myös EU:ssa julkinen velka on 90 miljardia euroa ja yksityisen osuus 300 miljardia, niin tämäkin suhde on vallalla myös maassamme.
Miksi siis julkista taloutta edelleen vain vaikeutetaan, leikkaamalla kunnilta miljardi tolkulla, lakimääräisistä palveluista sekä eläkkeistä, sairaus- ja työttömysvaroista. Myös yritysten tukeminen lisää 600 miljoonalla ei lisää kysyntää, vaan on pelkkää "kohdistettua" tukea, ilman myönteistä vaikutusta talouteen.
keskiviikko 16. heinäkuuta 2014
Vanhusvihamielistä politiikkaa Tuusulassa !
Yhä uudelleen, ja uudelleen jaksaa sosiaalilautakunnan puheenjohtaja kehuskella (K-U 2.7)
Tuuskodon vanhuksien siirtämistä hyväksi yksityisen säätiön, (ehkä) tulevaan palvelutaloon. Sosiaalilautakunnan puheenjohtaja on ”häveliäästi” unohtanut kertoa todellisen syyn, miksi tällä kyseenalaisella projektilla on, johtavien Tuusulan kuntapuolueiden halusta, vimmattu kiire.
Se on kiireellinen myös siksi, että kunnalta rahat loppuvat, jopa ennakoitua nopeammin.
Syynä on tasavaltamme hallituksen väärä talouspolitiikka, jonka johdosta kysyntä vain heikkene ja työttömyys lisääntyy myös koko maassa ja kunnissa. Viimeisen 3 vuoden aikana se on kasvanut jo 70 000 kansalaisella.
Kun myös Suomen kunnilta on Kataisen/Urpelaisen hallitus vienyt peruspalveluista, niiden
valtionosuuksista, pelkästään vuonna 2014 yli 1 miljardi euroa. Jo aiemmin tehtyjen leikkausten lisäksi. Ja nämä hallituksen päätökset vaikuttavat myös Tuusulan kunnan huonoon rahatilanteeseen, siksi nämä johtavat kuntapuolueemme (sekä kaikki valtuutetut) karsivat ja leikkaavat sekä myyvät kuntamme palveluja ja omaisuutta, siinä ohessa menee
johtavien kuntapuolueiden halusta myös Tuuskoto.
Johtavien kuntapuolueiden kiireen syy lienee Tuuskodon maa-alue Tuusulan järven rantamailla. Se halutaan rahaksi ja heti. Tämä näyttää olevan todellisuudessa sen kiireen takana, eikä mikään muu. Herääkin jälleen kysymys, miksi näitä eriskummallisia ”veivauksia” vain jatketaan, eikö Kiljavan Sairaalan hirvittävät erilliset tukisummat 270 000 euroa vuoteen 2016 asti, tai noin 40 kuntoutettavan hoidosta veloittaa liki miljoona euroa ! Eikö se jo riitä ”näytteeksi” ulkoistettujen terveyspalveluiden hinnasta Tuusulan kuntalaiselle.
Tuuskodon vanhuksien siirtämistä hyväksi yksityisen säätiön, (ehkä) tulevaan palvelutaloon. Sosiaalilautakunnan puheenjohtaja on ”häveliäästi” unohtanut kertoa todellisen syyn, miksi tällä kyseenalaisella projektilla on, johtavien Tuusulan kuntapuolueiden halusta, vimmattu kiire.
Se on kiireellinen myös siksi, että kunnalta rahat loppuvat, jopa ennakoitua nopeammin.
Syynä on tasavaltamme hallituksen väärä talouspolitiikka, jonka johdosta kysyntä vain heikkene ja työttömyys lisääntyy myös koko maassa ja kunnissa. Viimeisen 3 vuoden aikana se on kasvanut jo 70 000 kansalaisella.
Kun myös Suomen kunnilta on Kataisen/Urpelaisen hallitus vienyt peruspalveluista, niiden
valtionosuuksista, pelkästään vuonna 2014 yli 1 miljardi euroa. Jo aiemmin tehtyjen leikkausten lisäksi. Ja nämä hallituksen päätökset vaikuttavat myös Tuusulan kunnan huonoon rahatilanteeseen, siksi nämä johtavat kuntapuolueemme (sekä kaikki valtuutetut) karsivat ja leikkaavat sekä myyvät kuntamme palveluja ja omaisuutta, siinä ohessa menee
johtavien kuntapuolueiden halusta myös Tuuskoto.
Johtavien kuntapuolueiden kiireen syy lienee Tuuskodon maa-alue Tuusulan järven rantamailla. Se halutaan rahaksi ja heti. Tämä näyttää olevan todellisuudessa sen kiireen takana, eikä mikään muu. Herääkin jälleen kysymys, miksi näitä eriskummallisia ”veivauksia” vain jatketaan, eikö Kiljavan Sairaalan hirvittävät erilliset tukisummat 270 000 euroa vuoteen 2016 asti, tai noin 40 kuntoutettavan hoidosta veloittaa liki miljoona euroa ! Eikö se jo riitä ”näytteeksi” ulkoistettujen terveyspalveluiden hinnasta Tuusulan kuntalaiselle.
torstai 12. kesäkuuta 2014

Päättäjät pelastakaa edes vanhukset, Tuusulassa.
Yksityistäminen kuntapalveluissa on myös Tuusulassa ottamassa harppauksia sen
toteuttamiseksi. Pikapäätöksiä Tuuskodin lopettamiseksi ollaan tekemässä valtuustossakin lehtitietojen mukaan 9.6-14. Ja hoivapalvelujen antaminen yksityiselle toimijalle.
Näitä ”pikapäätöksiä” vastoin kuntalaisten enemmistön etuja, ja kohdistavat leikkaukset
kuten Tuusulassakin, vähäosaisiin - tällä kertaa vanhuksiin. Tämä kertoo kuinka epäonnistunutta on maassamme noudatettava kuntapolitiikka tällä hetkellä. Jo kolmatta vuotta on valtiomme kansantuote laskenut ja valtaapitävät kunnissakin vain yhä leikkaavat yhä kiihtyvällä tahdilla kuntapalveluja. Ja vaikka tämä leikkausten tie todistettavasti, vain lisää mm. työttömyyttä ja vähentää yhä enemmän kysyntää.
Tämä niukkuuden jatkuva lisääntyvä jakaminen kansalaisille/kuntalaisille, ei tuo pelastusta. Kun samaan aikaan kunta jakaa verovaroistamme tukea yksityiselle Kiljavan Sairaalalle Oy:lle, ylimääräistä vuosittaista tukea 270.000€ ja maksaa n. 40 tuusulalaisen kuntoutettavan hoidosta uskomattomat, liki 1 miljoonan euroa.
Toivon, että valtuustossa on jo herännyt kuntapalvelujen säilyttämiseksi, vastuullisten
valtuutettujen rintama, tätä kuntapalvelujemme lopettamista vastaan !
Valtuusto päätti kuitenkin jatkaa toimenpiteitä Tuuskodon lopettamiseksi !!!

tiistai 29. huhtikuuta 2014
Mikä onkaan myös "oppositiopuolueiden" hyväksymä
SoTe sopimus, ja mitä se tekee kunnille ja kuntalaisille

Sote-”uudistuksessa” ollaan nyt keskittämässä sosiaali- ja
terveyspalveluja viiden kuntayhtymän alaisuuteen. Näiden hallintoa ei
valita suorilla vaaleilla, vaan kunnat nimittävät niihin edustajansa.
Kunnat myös tarjoavat rahoituksen, joten kun kuntien budjeteista puolet kuluu sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämiseen, tuo raha siirtyy kuntayhtymien päätettäväksi.
Käytännössä siis jatkossa puolet kunnan budjetista ei enää ole kuntalaisten valitsemien edustajien päätäntävallassa.
Palvelujen kilpailuttaminen ja siirtäminen yksityisten yritysten toteutettavaksi helpottuu, kun yksiköt ovat suuria ja päätökset tehdään vailla demokratiaa.
Hallitus on luvannut säästöjä ja byrokratian karsiutumista, mutta mitään konkreettisia lukuja se ei ole esittänyt väitteidensä tueksi.
Terveydenhuollon ongelmat kuitenkin johtuvat ennen kaikkea siitä, että kunnilla ei ole nykyiselläänkään tarpeeksi rahaa kunnollisten palvelujen toteuttamiseen. Tähän varsinaiseen ongelmaan uudistus ei tarjoa mitään ratkaisua.
Ja tämän kokoomusjohtoisen Katainen/Urpilaisen Sote-sopimuksen, hyväksyi myös ns. ”oppositio (Kepu ja Perusuomalaiset).
Tämäkin poliittisen eliitin surkea, Sote palvelujen huononnus ansaitsee tuomion kansalaisiltaKunnat myös tarjoavat rahoituksen, joten kun kuntien budjeteista puolet kuluu sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämiseen, tuo raha siirtyy kuntayhtymien päätettäväksi.
Käytännössä siis jatkossa puolet kunnan budjetista ei enää ole kuntalaisten valitsemien edustajien päätäntävallassa.
Palvelujen kilpailuttaminen ja siirtäminen yksityisten yritysten toteutettavaksi helpottuu, kun yksiköt ovat suuria ja päätökset tehdään vailla demokratiaa.
Hallitus on luvannut säästöjä ja byrokratian karsiutumista, mutta mitään konkreettisia lukuja se ei ole esittänyt väitteidensä tueksi.
Terveydenhuollon ongelmat kuitenkin johtuvat ennen kaikkea siitä, että kunnilla ei ole nykyiselläänkään tarpeeksi rahaa kunnollisten palvelujen toteuttamiseen. Tähän varsinaiseen ongelmaan uudistus ei tarjoa mitään ratkaisua.
Ja tämän kokoomusjohtoisen Katainen/Urpilaisen Sote-sopimuksen, hyväksyi myös ns. ”oppositio (Kepu ja Perusuomalaiset).
se on selvää "mappi ö kamaa", myös työväestön Vappumarsseilla 1. toukokuuta.

keskiviikko 2. huhtikuuta 2014
Tuusulan Kunnanjohtajan erottaminen / siirtäminen muihin tehtäviin, aloite
oli valtuustokokouksessa asialistalla (31.3-14) usean valtuutetun ollessa tyytymätön
kunnanjohtajan Joensivun toimintaan.
Hänen omavaltainen toimintansa, varsinkin Jokelan rautatieaseman lipunmyynnin
tukemisen kieltäminen, ilman mitään kunnallista ja kunnollista keskustelua, aiheuttaa edelleen
vihastusta Jokelalaisissa. Varsinkin, kun kaikki muut silloiset lopettamisuhan alla olleet
muut VR:n asemat (Iisalmi Kemijärvi Pietarsaari) toimivat edelleen, kuntiensa tukemina.
Jokelan päivittäiset junankäyttäjät, heitä on yli 2 300 menettivät siinä yhteydessä myös asema
tulevaisuuden romahduksen, koska ilman lipunmyyntiä asema on vain seisake. Ja tämäkin tuo lisää epäilyksiä tulevaisuudesta, koska vain muutama kuukausi sitten VR oli lopettamassa useampiakin
seisakkeita, myös Tuusulasta, Nuppulinnan ja Purolan.
On vääränlaista kuntapolitiikka, Joensivun jokelaisiin junamatkustajiin kohdistama omavaltainen ja epädemokraattinen kohtelu, ja nämäkin teot valtuusto nyt hyväksyi. Kun se (tukeminen) olisi ollut, hyvin hyvin pieni summa verrattuna Kiljavan Sairaalan vuosittaiseen tukemiseen 270.000 euroa, jonka maksamisen valtuusto yksimielisesti aiemmin myös hyväksyi.
Valtuusto päätti kuitenkin, ettei kunnanjohtajaa äänin 46-3 eroteta tai siirretä muihin tehtäviin - valitettavasti.
Onkin syytä tulevissa vaaleissa välttää äänensä antamista, näille takkinsa jatkuvasti kääntäjä- valtuutetuille.

keskiviikko 26. maaliskuuta 2014
Uusi sote-malli on eliitin vallankaappaus
Kirjoittaja Yrjö Hakanen
Artikkeli Tiedonantaja 28.3.2014
Sunnuntaina julkistettu neljän suurimman puolueen puheenjohtajien sopima uusi sote-malli siirtää vallan sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä pois kunnilta ja asukkaiden vaaleilla valitsemilta edustajilta viiden jättikokoisen kuntayhtymän johtajille. Samalla se avaa tietä entistä laajemmalle kuntien palvelujen kilpailuttamiselle.Kunnilta pois puolet vallasta
Uusi sote-malli on eliitin vallankaappaus. Siitä sovittiin ensin kokoomuksen, keskustan ja SDP:n puheenjohtajien salaisissa neuvotteluissa. Sen jälkeen mukaan otettiin perussuomalaisten puheenjohtaja. Kunnilta, Kuntaliitolta ja asukkailta ei kysytty mitään. Muille hallituspuolueillekin jäi vain äänettömän yhtiömiehen rooli.
Kuntien kaikkien sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen keskitetään viidelle yliopistokeskussairaaloiden ympärille muodostettavalle kuntayhtymälle. Kyse on yli 20 miljardilla eurolla tuotetuista palveluista, joissa on noin 265 000 työntekijää ja useiden miljardien omaisuus.
Kullekin sote-yhtymistä tulee vastuu yli miljoonan ihmisen sosiaali- ja terveyspalveluista. Sopimuksen mukaan nämä viisi aluetta ”muodostavat sote-palveluihin yksiportaisen ja selkeän hallinnon”. Niihin tulee keskimäärin yli 60 kuntaa.
Käytännössä valta keskittyy isoja kaupunkeja ja suuria puolueita edustaville sote-alueiden johtajille, joita ei valita vaaleilla. Kunnilta riistetään puolet päätösvallasta. Niiden tehtäväksi jää maksaa laskut ja tuottaa ne palvelut, joita sote-johto haluaa niiltä tilata.
Kuka tarvitsee jättiyksiköitä?
Mihin tällaisia jättikuntayhtymiä tarvitaan? Hallituksen ja oppositiojohtajien tiedotteessa niitä perustellaan kahdella asialla: ”palveluketjujen saumattoman kokonaisuuden” tavoite ja ”julkisen talouden kestävyysvajeen” vähentäminen.
Jos suuret yksiköt toisivat saumattomat palveluketjut ja kustannussäästöt, pitäisi Helsingin ja muiden isojen kaupunkien toimia parhaiten ja tehokkaimmin. Näinhän ei ole. Suuri on usein byrokraattista ja tehotonta.
Palveluketjujen ongelmat johtuvat ennen muuta kuntien henkilöstön, hoitopaikkojen, kotipalvelujen ja rahojen vähyydestä. Näihin ongelmiin uusi malli ei tuo mitään helpotusta. Päinvastoin se jatkaa palvelujen rahoituksen leikkaamista, hallituksen tiedotustilaisuudessa puhuttiin jopa ”miljardiluokan menosäästöistä”.
Suorastaan käsittämättömiä ovat THL:n johdon perustelut, että uudella mallilla ”painopiste saadaan peruspalveluihin ja ennaltaehkäisevyyteen” (HS 24.3.). Peruspalvelujen osalta paras asiantuntemus on lähellä asukkaita kunnissa, ei kaukana erityisvastuualueilla. Lähipalvelut ja yhteys asuinalueisiin ovat ratkaisevia, jos halutaan hoitaa terveyttä ja hyvinvointia eikä vain sairauksia ja ongelmia.
Kustannusten vähentämisen tavoitteet yhdistettynä päätöksenteon etääntymiseen asukkaista voimistavat paineita karsia lähipalveluja. Hallituksen ja oppositiojohtajien sopimus jättää auki, missä määrin sote-alueet tilaavat palvelut kunnilta tai miten laajasti ne kilpailutetaan.
Sosiaali- ja terveysministeriön kokoomuslainen kansliapäällikkö on jo kehunut sote-ratkaisun luovan ”hallittavan ympäristön raha seuraa potilasta –mallille”, jolla oikeisto haluaa siirtää rahaa kuntien palveluista yksityiseen bisnekseen (HS 25.3.). Palvelujen kilpailuttaminen ja siirtäminen yksityisten yritysten toteutettavaksi helpottuu, kun yksiköt ovat suuria ja päätökset tehdään vailla demokratiaa.
Hylkää pohjoismaisen mallin
Peruspalvelujen ja varsinkin sosiaalipalvelujen kehittäminen on jäänyt sote-mallissa erikoissairaanhoitovetoisen ajattelun jalkoihin. Tässä malli eroaa muista pohjoismaista, joissa kunnat vastaavat sosiaalipalveluista ja monin osin perusterveydenhuollosta. Muissa pohjoismaissa on valtion osuus muun muassa terveydenhuollon rahoituksessa paljon suurempi kuin Suomessa. Missään Euroopassa ei ole meille nyt esitettyä sosiaali- ja terveyspalvelujen päätösvallan ja järjestämisen keskittämistä.
Uusi sote-malli syntyi tilanteessa, jossa Jyrki Kataisen hallituksen aiemmat esitykset osoittautuivat mahdottomiksi toteuttaa, jopa perustuslainvastaisiksi. Hallitus on oppositiojohtajien tukemana mennyt kuitenkin ojasta allikkoon.
Jos yli puolet kuntien palveluista ja rahoista siirretään viiteen jättikokoiseen ”hallintohimmeliin”, rikotaan perustuslain velvoitteita kehittää kuntien hallintoa asukkaiden itsehallintoon perustuvana lähidemokratiana. Se mitätöi suuren osan työväenliikkeen kamppailulla aikoinaan saavutetusta kunnallisesta äänioikeudesta.
Vaihtoehtona kaksiportainen malli
Useimmissa Euroopan maissa paikallishallinto on järjestetty kaksi- tai kolmiportaisena. Niissä on kuntien lisäksi maakuntahallinto ja isoissa kaupungeissa usein myös kunnanosavaltuustot. Tästä löytyy vaihtoehto sote-mallin edustamalle keskittämiselle ja johtajavaltaisuudelle.
Jos erikoissairaanhoito ja erityisen vaativat sosiaalipalvelut siirretään maakuntatasolle, voidaan kuntarakennetta tarkastella ensisijassa peruspalvelujen ja lähidemokratian näkökulmasta. Tällöin pienikin kunta voi toimia hyvin perus- ja lähipalvelujen järjestäjänä. Vaaleilla valittavan maakuntahallinnon alaisuuteen voidaan koota sairaanhoitopiirit, ely-keskukset ja muu aluehallinto. Toisaalta kunnissa voidaan kehittää lähidemokratiaa, kuten osallistuva budjetointi ja kunnanosavaltuustot.
Lisäksi on vahvistettava julkisten palvelujen rahoitusta ja lopetettava laajeneva kilpailuttaminen. Esimerkiksi jos pääomaverotus olisi EU-maiden keskitasolla, kertyisi verotuloja vuodessa noin neljä miljardia enemmän ja kuntien valtionosuuksia voisi nostaa.
tiistai 11. maaliskuuta 2014
Hänen mukaansa tilanne olisi helpompi, jos Suomi ei olisi mukana euroalueessa ”Silloin
teillä olisi mahdollisuus tehdä omaa rahapolitiikkaa. Nyt sitä ei ole” Krugman painotti. Hän muistutti, että Pohjoismaiden joukossa Suomi on ainutlaatuinen talous, koska maa on muista Pohjoismaista poiketen eurossa.
Edellisen lisäksi valtiomme (ja kuntien) virheellisen talouspolitiikan syöksykierre ilmenee myös bruttokansantuotteessa, joka on polkenut paikallaan, kaudella 2009-2013 tuotanto oli keskimäärin 184,4 miljardia, eikä juuri muutosta ole tulossakaan, ehkä 0,6 tai suurimmillaankin vaatimatonta 2,3 prosentin kasvua. Kun ei ole kotimaista kulutuskysyntää, ei ole kotimaista teollisuuttakaan.
Koska todelliset talouden peruspilarit ovat pääomat, työvoima, vienti, tuonti ja kotimarkkinatuotanto, tuntuukin ihmeelliseltä VvM Urpelaisen julistus viime elokuulta, että talouspolitiikan peruspilarit hänen, ja Kataisen sixback hallituksen mielestä, ovat valtion budjetti, rakenneuudistus, lisäbudjetti ja maltillinen palkkaratkaisu. Jokainen tietää, että ne ovat pelkkiä ”lillukanvarsia” edelliseen verrattuna.
Valtion ja kuntien osuutta verovaroista ja niiden osuutta on jatkuvasti vähennetty. Erityisesti pääomatulojen ja yhteisöverojen helpotukset yrityksille ja rikkaille, alkaen Ahon
hallituksesta 1993, ja jatkuen Lipposen hallitus 1996, Vanhanen 1 2005 ja Vanhanen 2 2006, Katainen 2014. Jo nyt ovat kuntien menetykset peruspalveluiden valtionosuuksista
7,8 miljardia euroa (Yle Uutiset)
Maastamme on jo viety 600 - 700 miljardia euroa pääomia, joka vastaa vähintäin kolmen vuoden bruttokansantuotetta. Pääomien, tavaroiden, palveluiden ja ihmisten vapaan liikkumisen sekä ylimmän lainsäädäntö- , tuomio- ja budjettivallan menettäneenä EU Suomi syöksyy, väärän talouspolitiikan takia valtion, kuntien ja kansalaisten kurjuuteen.
Siis vaaleissa äänestetään IRTI EU:STA ja äänestetään SKP:n ehdokkaita !

Tilaa:
Blogitekstit (Atom)