Nyt tämä uusi aluevaali "himmeli" Ei tuo eikä tuo turvaa ja hoitoa, vaan yhä vähemmän kuntalaiselle terveyspalveluja, mutta on kallis ja epädemokraattinen!
keskiviikko 20. elokuuta 2014
Perustuslaillinen kuntien rahoitusperiaate tuhoutumassa, uusliberalistisen hallituksen toimin !!!
Valtionvarainministeriö esittää ministeri Rinteen (sdp) johdolla, kuntien peruspalvelujen valtionosuuksien alentamista 29,57 prosentista 25 prosenttiin, eli noin kuudesosalla.
Kun palvelujen rahoitusta leikataan, niin samalla aiotaan nostaa sosiaali- ja terveyspalvelujen maksuja 40 miljoonaa euroa ja (kuten Tuusulassa kaikki valtuustopuolueet sopivat myös kuntaveron nostamisesta 0,25 prosentilla)
Kunnille näistä kertyvät lisätulot imuroidaan valtion kassaan leikkaamalla vastaavasti kuntien valtionosuuksia 100 miljoonalla eurolla.
Perustuslain rahoitusperiaatteen mukaan valtion on osoitettava kunnille riittävät voimavarat niille osoitettujen tehtävien hoitoon.
”On perusteltua kysyä, toteutuuko tuo periaate enää, kun peruspalvelujen valtionosuus on
laskemassa ensi vuonna noin 25 prosenttiin” totesi myös budjettiesitystä Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen.
Kuntien valtionosuuksiin tällä vaalikaudella tehdyt leikkaukset nousevat jo yhteensä 1,5 miljardiin euroon. Tuusulassa kaikki valtuustoryhmät sopivat viikko sitten nyt esitetyn Rinteen leikkauspaperin (7 miljoonan euron kustannukset) suoraan kuntalaisille, joihin kuuluu myös kuntaveron 0,25 korotus.
Näillä toimilla Stubb (kok) ja Rinne (aiemmin Katainen/Urpelainen) pakottavat kunnat ja kuntalaiset, ja siinä samalla valtiomme sille tielle, jossa työttömyys lisääntyy (viime kolmena vuotena 100.000) kuten köyhyyskin, joka on nyt saavuttanut jo 700.000 kansalaisen määrän (Tilastokeskus).
Yritykset ja liikkeet lopettaneet toimintansa heikon kysynnän tai konkurssien vuoksi, sekä valtion kannattavia yrityksiä myydään ulkomaille pilkkahintaan (kuten ns. ”Kruunun jalokivet”) Tämä hallituksen linja suosii vain erittäin rikkaita, sekä suuryrityksiä ja EU:ta sekä tahallisesti romuttaa hyvinvointivaltiomme. Näin ei saa enää jatkaa.
Ja radion uutislähetyksessä (19.8-14) jouduimme kuuntelemaan Pääministeri Stubb:in (kok) lisävaatimusta kunnille, on kiristettävä vielä 2 miljoonalla eurolla kuntien taloutta.
lauantai 16. elokuuta 2014
Tuusulan KAIKKI valtuusopuolueet leikkaavat ja korottavat kuntaveroa.
Julkaistu TIEDONANTAJA lehdessa 15.8. 2014
Tuusulan kaikki valtuustoryhmät hyväksyivät 5 miljoonan euron leikkausbudjettin, jota häveliäästi tasapainottamiseksi kutsutaan, lisäksi kuntalaisten ”kivirekeä” lisätään kunnallisveron korotuksella 0,25 % joka kohdistuu erityisesti pienituloisiin.
Kuten lehdessäkin (K-U 12.8-14) todetaan Tuusulan kunnan tilanteesta ”Koko seitsemän miljoonan epäsuhta on seurausta on käytännössä seurausta valtion toimista. Valtio ”säästää” siirtämällä päänsäryn säästötoimista kunnille”.
Valtionvarainministeri Rinteen (sdp) ja kunta-asioista vastaava Risikko (kok) leikkaavat rajusti kunnilta. Sosiaali-, terveys- ja opetustoimen valtionosuus pudotetaan 29,57 prosentista noin 25 prosenttiin - eli noin kuudesosalla. Kun palvelujen tarve kasvaa samaan aikaan, kasvaa paine kuntaveron lisä korotukseen.
Pienituloisten kärsimyksiä lisätään nostamalla sosiaali-ja terveydenhuollon maksuja
40 miljoonalla eurolla jne.
Nämä kaikki hallituksen ajamat leikkaukset ja kuntapoliitikkojen ”sopeuttamiset” johtuvat väärästä talouspoliitiikan linjasta. Vaikka työttömyys edelleen vain kasvaa, yli 100.000 viimmeisten vuosien aikana ja köyhyys lisääntynyt (vuodesta 1990) silloin 395.000, tämän vuoden hurjiin lukuihin eli 700.000 köyhtyneeseen kansalaiseen.
Siinä faktaa tämänpäivän talouspolitiikasta. Se ei paremmaksi muutu hallituksen kantavien voimien, Stubbin (kok) tai Rinteen (sdp) selfie-kuvilla.
Lisäksi eduskuntapuolueiden sitoutuminen EU:n pakoitepolitiikkaan Venäjää kohtaan on hätiköityä ja maamme työllisyydellekin vahingollista, Usa johtoista voimapolitiikkaa.
keskiviikko 23. heinäkuuta 2014
Julkaistu Keskarissa 23 heinäkuuta 2014
Useassa mielipidekirjoituksissa väitetään Suomen velkaantumisen, olevan kaiken nykyisen ja tulevankin hyvinvoinnin este. Ja siksi erityisesti hallituspuolueet, eduskunnassa ja niiden "päätteet" kunnissa toimivat kuin näin olisi. Ja myyvät kuntien omaisuutta, (esim. Tuuskoto) leikkaavat palveluja ( lääkäripäivystyksen lopettaminen ja Jokelan sekä Kellokosken terkkareiden sulkeminen alkaen 17.7), ja ns. "oppositon" puolueet Kepu ja Persut niitä näissä päätöksissä tukevat.
Onkin syytä kertoa uudelleen, että Suomen velka EI ole "katastrofimaisen kauhea" kuten ex-pääministeri Katainen väitti, ennen siirtymistään osa-aika komissaariksi. Tämä hänen välivirkansa on palkka "hyvin tehdyistä työstä" maamme ns. rahavallalta. Velkamme on 11:ta pienin EU:n alueella. Eli syy tätä velkamme suurennella, löytyykin tavoitteesta jolla leikataan, lopetetaan, ulkoistetaan ja jopa myydään valtion ja kuntien, verovaroilla hankittuja tehtaita tai ylläpidettyjä palveluja.
Tämä "velkavale" on oikeistolainen toimintamalli, lopettaa suomalainsen hyvinvointivaltion ja tämänkin mallin "sylttytehdas" on EU- johtoinen. Koska myös EU:ssa julkinen velka on 90 miljardia euroa ja yksityisen osuus 300 miljardia, niin tämäkin suhde on vallalla myös maassamme.
Miksi siis julkista taloutta edelleen vain vaikeutetaan, leikkaamalla kunnilta miljardi tolkulla, lakimääräisistä palveluista sekä eläkkeistä, sairaus- ja työttömysvaroista. Myös yritysten tukeminen lisää 600 miljoonalla ei lisää kysyntää, vaan on pelkkää "kohdistettua" tukea, ilman myönteistä vaikutusta talouteen.
keskiviikko 16. heinäkuuta 2014
Vanhusvihamielistä politiikkaa Tuusulassa !
Yhä uudelleen, ja uudelleen jaksaa sosiaalilautakunnan puheenjohtaja kehuskella (K-U 2.7)
Tuuskodon vanhuksien siirtämistä hyväksi yksityisen säätiön, (ehkä) tulevaan palvelutaloon. Sosiaalilautakunnan puheenjohtaja on ”häveliäästi” unohtanut kertoa todellisen syyn, miksi tällä kyseenalaisella projektilla on, johtavien Tuusulan kuntapuolueiden halusta, vimmattu kiire.
Se on kiireellinen myös siksi, että kunnalta rahat loppuvat, jopa ennakoitua nopeammin.
Syynä on tasavaltamme hallituksen väärä talouspolitiikka, jonka johdosta kysyntä vain heikkene ja työttömyys lisääntyy myös koko maassa ja kunnissa. Viimeisen 3 vuoden aikana se on kasvanut jo 70 000 kansalaisella.
Kun myös Suomen kunnilta on Kataisen/Urpelaisen hallitus vienyt peruspalveluista, niiden
valtionosuuksista, pelkästään vuonna 2014 yli 1 miljardi euroa. Jo aiemmin tehtyjen leikkausten lisäksi. Ja nämä hallituksen päätökset vaikuttavat myös Tuusulan kunnan huonoon rahatilanteeseen, siksi nämä johtavat kuntapuolueemme (sekä kaikki valtuutetut) karsivat ja leikkaavat sekä myyvät kuntamme palveluja ja omaisuutta, siinä ohessa menee
johtavien kuntapuolueiden halusta myös Tuuskoto.
Johtavien kuntapuolueiden kiireen syy lienee Tuuskodon maa-alue Tuusulan järven rantamailla. Se halutaan rahaksi ja heti. Tämä näyttää olevan todellisuudessa sen kiireen takana, eikä mikään muu. Herääkin jälleen kysymys, miksi näitä eriskummallisia ”veivauksia” vain jatketaan, eikö Kiljavan Sairaalan hirvittävät erilliset tukisummat 270 000 euroa vuoteen 2016 asti, tai noin 40 kuntoutettavan hoidosta veloittaa liki miljoona euroa ! Eikö se jo riitä ”näytteeksi” ulkoistettujen terveyspalveluiden hinnasta Tuusulan kuntalaiselle.
Tuuskodon vanhuksien siirtämistä hyväksi yksityisen säätiön, (ehkä) tulevaan palvelutaloon. Sosiaalilautakunnan puheenjohtaja on ”häveliäästi” unohtanut kertoa todellisen syyn, miksi tällä kyseenalaisella projektilla on, johtavien Tuusulan kuntapuolueiden halusta, vimmattu kiire.
Se on kiireellinen myös siksi, että kunnalta rahat loppuvat, jopa ennakoitua nopeammin.
Syynä on tasavaltamme hallituksen väärä talouspolitiikka, jonka johdosta kysyntä vain heikkene ja työttömyys lisääntyy myös koko maassa ja kunnissa. Viimeisen 3 vuoden aikana se on kasvanut jo 70 000 kansalaisella.
Kun myös Suomen kunnilta on Kataisen/Urpelaisen hallitus vienyt peruspalveluista, niiden
valtionosuuksista, pelkästään vuonna 2014 yli 1 miljardi euroa. Jo aiemmin tehtyjen leikkausten lisäksi. Ja nämä hallituksen päätökset vaikuttavat myös Tuusulan kunnan huonoon rahatilanteeseen, siksi nämä johtavat kuntapuolueemme (sekä kaikki valtuutetut) karsivat ja leikkaavat sekä myyvät kuntamme palveluja ja omaisuutta, siinä ohessa menee
johtavien kuntapuolueiden halusta myös Tuuskoto.
Johtavien kuntapuolueiden kiireen syy lienee Tuuskodon maa-alue Tuusulan järven rantamailla. Se halutaan rahaksi ja heti. Tämä näyttää olevan todellisuudessa sen kiireen takana, eikä mikään muu. Herääkin jälleen kysymys, miksi näitä eriskummallisia ”veivauksia” vain jatketaan, eikö Kiljavan Sairaalan hirvittävät erilliset tukisummat 270 000 euroa vuoteen 2016 asti, tai noin 40 kuntoutettavan hoidosta veloittaa liki miljoona euroa ! Eikö se jo riitä ”näytteeksi” ulkoistettujen terveyspalveluiden hinnasta Tuusulan kuntalaiselle.
torstai 12. kesäkuuta 2014

Päättäjät pelastakaa edes vanhukset, Tuusulassa.
Yksityistäminen kuntapalveluissa on myös Tuusulassa ottamassa harppauksia sen
toteuttamiseksi. Pikapäätöksiä Tuuskodin lopettamiseksi ollaan tekemässä valtuustossakin lehtitietojen mukaan 9.6-14. Ja hoivapalvelujen antaminen yksityiselle toimijalle.
Näitä ”pikapäätöksiä” vastoin kuntalaisten enemmistön etuja, ja kohdistavat leikkaukset
kuten Tuusulassakin, vähäosaisiin - tällä kertaa vanhuksiin. Tämä kertoo kuinka epäonnistunutta on maassamme noudatettava kuntapolitiikka tällä hetkellä. Jo kolmatta vuotta on valtiomme kansantuote laskenut ja valtaapitävät kunnissakin vain yhä leikkaavat yhä kiihtyvällä tahdilla kuntapalveluja. Ja vaikka tämä leikkausten tie todistettavasti, vain lisää mm. työttömyyttä ja vähentää yhä enemmän kysyntää.
Tämä niukkuuden jatkuva lisääntyvä jakaminen kansalaisille/kuntalaisille, ei tuo pelastusta. Kun samaan aikaan kunta jakaa verovaroistamme tukea yksityiselle Kiljavan Sairaalalle Oy:lle, ylimääräistä vuosittaista tukea 270.000€ ja maksaa n. 40 tuusulalaisen kuntoutettavan hoidosta uskomattomat, liki 1 miljoonan euroa.
Toivon, että valtuustossa on jo herännyt kuntapalvelujen säilyttämiseksi, vastuullisten
valtuutettujen rintama, tätä kuntapalvelujemme lopettamista vastaan !
Valtuusto päätti kuitenkin jatkaa toimenpiteitä Tuuskodon lopettamiseksi !!!

tiistai 29. huhtikuuta 2014
Mikä onkaan myös "oppositiopuolueiden" hyväksymä
SoTe sopimus, ja mitä se tekee kunnille ja kuntalaisille

Sote-”uudistuksessa” ollaan nyt keskittämässä sosiaali- ja
terveyspalveluja viiden kuntayhtymän alaisuuteen. Näiden hallintoa ei
valita suorilla vaaleilla, vaan kunnat nimittävät niihin edustajansa.
Kunnat myös tarjoavat rahoituksen, joten kun kuntien budjeteista puolet kuluu sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämiseen, tuo raha siirtyy kuntayhtymien päätettäväksi.
Käytännössä siis jatkossa puolet kunnan budjetista ei enää ole kuntalaisten valitsemien edustajien päätäntävallassa.
Palvelujen kilpailuttaminen ja siirtäminen yksityisten yritysten toteutettavaksi helpottuu, kun yksiköt ovat suuria ja päätökset tehdään vailla demokratiaa.
Hallitus on luvannut säästöjä ja byrokratian karsiutumista, mutta mitään konkreettisia lukuja se ei ole esittänyt väitteidensä tueksi.
Terveydenhuollon ongelmat kuitenkin johtuvat ennen kaikkea siitä, että kunnilla ei ole nykyiselläänkään tarpeeksi rahaa kunnollisten palvelujen toteuttamiseen. Tähän varsinaiseen ongelmaan uudistus ei tarjoa mitään ratkaisua.
Ja tämän kokoomusjohtoisen Katainen/Urpilaisen Sote-sopimuksen, hyväksyi myös ns. ”oppositio (Kepu ja Perusuomalaiset).
Tämäkin poliittisen eliitin surkea, Sote palvelujen huononnus ansaitsee tuomion kansalaisiltaKunnat myös tarjoavat rahoituksen, joten kun kuntien budjeteista puolet kuluu sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämiseen, tuo raha siirtyy kuntayhtymien päätettäväksi.
Käytännössä siis jatkossa puolet kunnan budjetista ei enää ole kuntalaisten valitsemien edustajien päätäntävallassa.
Palvelujen kilpailuttaminen ja siirtäminen yksityisten yritysten toteutettavaksi helpottuu, kun yksiköt ovat suuria ja päätökset tehdään vailla demokratiaa.
Hallitus on luvannut säästöjä ja byrokratian karsiutumista, mutta mitään konkreettisia lukuja se ei ole esittänyt väitteidensä tueksi.
Terveydenhuollon ongelmat kuitenkin johtuvat ennen kaikkea siitä, että kunnilla ei ole nykyiselläänkään tarpeeksi rahaa kunnollisten palvelujen toteuttamiseen. Tähän varsinaiseen ongelmaan uudistus ei tarjoa mitään ratkaisua.
Ja tämän kokoomusjohtoisen Katainen/Urpilaisen Sote-sopimuksen, hyväksyi myös ns. ”oppositio (Kepu ja Perusuomalaiset).
se on selvää "mappi ö kamaa", myös työväestön Vappumarsseilla 1. toukokuuta.

keskiviikko 2. huhtikuuta 2014
Tuusulan Kunnanjohtajan erottaminen / siirtäminen muihin tehtäviin, aloite
oli valtuustokokouksessa asialistalla (31.3-14) usean valtuutetun ollessa tyytymätön
kunnanjohtajan Joensivun toimintaan.
Hänen omavaltainen toimintansa, varsinkin Jokelan rautatieaseman lipunmyynnin
tukemisen kieltäminen, ilman mitään kunnallista ja kunnollista keskustelua, aiheuttaa edelleen
vihastusta Jokelalaisissa. Varsinkin, kun kaikki muut silloiset lopettamisuhan alla olleet
muut VR:n asemat (Iisalmi Kemijärvi Pietarsaari) toimivat edelleen, kuntiensa tukemina.
Jokelan päivittäiset junankäyttäjät, heitä on yli 2 300 menettivät siinä yhteydessä myös asema
tulevaisuuden romahduksen, koska ilman lipunmyyntiä asema on vain seisake. Ja tämäkin tuo lisää epäilyksiä tulevaisuudesta, koska vain muutama kuukausi sitten VR oli lopettamassa useampiakin
seisakkeita, myös Tuusulasta, Nuppulinnan ja Purolan.
On vääränlaista kuntapolitiikka, Joensivun jokelaisiin junamatkustajiin kohdistama omavaltainen ja epädemokraattinen kohtelu, ja nämäkin teot valtuusto nyt hyväksyi. Kun se (tukeminen) olisi ollut, hyvin hyvin pieni summa verrattuna Kiljavan Sairaalan vuosittaiseen tukemiseen 270.000 euroa, jonka maksamisen valtuusto yksimielisesti aiemmin myös hyväksyi.
Valtuusto päätti kuitenkin, ettei kunnanjohtajaa äänin 46-3 eroteta tai siirretä muihin tehtäviin - valitettavasti.
Onkin syytä tulevissa vaaleissa välttää äänensä antamista, näille takkinsa jatkuvasti kääntäjä- valtuutetuille.

Tilaa:
Blogitekstit (Atom)