torstai 2. kesäkuuta 2016

Huolestuttavaa oikeistomenoa Tuusulassa




 Huolestuttavaa on nykymeno Tuusulassa, tavallisen kuntalaisen kannalta. Ilman kunnanvaltuutettujen vastusta, on valtuustossa "nuijittu"  päätöksiä mm. terveyspalveluiden
kesätauoista Jokelassa ja Kellokoskella, onko näiden alueiden valtuutetut jo "kesätauolla" valtuustotyöstään.

 Kun lisäksi kuntalaisten maksamilla verorahoilla hankituista asunnoista, niitä ollaan vauhdikkaasti lyömässä "lihoiksi" eli myydään. Eikö valtuutetut ole ymmärtäneet tai huomanneet, että kunnassa on vuokra-asunto jono. Luulisi valistuneiden valtuutettujen huomanneen, että tämä jono on ollut vuosikausia liki yhtä pitkä.

 Ja lehtitietojen mukaan tämä yksityinen terveysalan toimija Kiljavan Sairaala Oy on saamassa lisää tukimaksuvuosia myös Tuusulalta. Vuotuinen tuki ollut 270.000 ja sitä kaavaillaan maksettavaksi vuoteen 2019. Tämänlaisesta "kuppaamisesta" terveysmenoista varoitti jo vuosia sitten kunnan silloinen johtava lääkäri. Oikeassa hän oli - valitettavasti. Ilmeisesti hän ymmärsi mihin huonoon suuntaan tuusulan kunnassa mennään. Ja vaihtoi työpaikkaa.

  Pormestari touhu on kuntalaisille maksuja lisäävä politiikkojen ja puolueiden leikki, jolla jaetaan sulle mulle periaatteella suurille kuntapuolueille johtavia paikkoja - ja rahaa. Ja taas voidaan julistaa, että maassamme ei ole, edes piilossa - korruptiota.

perjantai 22. huhtikuuta 2016

Kuntapuolueita ja virkapomoja hävettä niin, että yleiskeskustelua ei ole ??





Miksi Jokelan kuntalaisten ilta on riisuttu julkisesta yleiskeskustelusta. Netissä  olevan kuntalaisten illan ohjelman mukaan, kunnan pomot ja virkamiehistö alustavat omiaan ja sitten yleisö saakin siirtyä useaan pieneen "vetovoima" paneeliin, jossa ohjelma ja tavoitteet on ennelta pomojen toimesta määritelty.

Epäilys, että suoraa ja vapaata keskustelua ei käydä Jokelan kuntalaisten illassa. Tällä ohjelmalla, tilaisuus muuttettu nykykuntapoliitikkojen ja virkamiehistön ylistystilaisuudeksi.

Sillä hehän ovat toteuttanee kunnassa noin 5 miljoonan euron leikkaukset , joita häveliäästi "sopeuttamiseksi" nyt kutsutaan. Ja nämä "suuret" eduskuntapuolueet kantavat vastuun myös maan hallituksessa tekemistään leikkauksista. Uusinpana kiristyksenä on kunnan vuokra-asuntojen myynti Haukkamäessä, ja jälleen tuhotaan kunnan omistusta. Jono vuora-asuntoihin on tälläkin hetkellä kohtuuton ja sitä se on ollut jo viimmeisen vuosikymmenen.
Tämä "kruunun jalokivien" myynti osoittaa johtavilta Tuusulan kuntapuolueilta tietämättömyyttä ja typeryyttä. Kyseinen "leikkaus ja ulostus" linja on johtavien taloustieteilijöidenkin mielestä väärää politiikkaa.   

perjantai 4. maaliskuuta 2016


HERÄTYS AY-LIIKEEN POMOT, ENNENKUIN ON LIIAN MYÖHÄISTÄ !

Kapitalistisessa järjestelmässä suomessa, jota ”hienovaraisesti” kutsutaan markkinataloudeksi, on luonnollista, että pääomat omistavat kapitalistit (siis erityisen rikkaat) ja heidän renkinsä nyhtävät propagandan ruoskalla selkänahastamme jokaisen irronneen pienenkin riekaleen, kun ei ole muuta mahdollisuutta…

Kaikki, joka ikinen iikka, myös tuusulassa on saatu uskomaan, että mukamas suurituloisia on niin pieni porukka, ettei heiltä millään opilla saa vaikuttavaa lisätuloa. Verohallitus todistaa, että heitä on vain 8,6 % tulonsaajista. Samalla se todistaa, että heidän tulonsa olivat 36,2 miljardia eli suurtakin suuremmat, mutta veroa he maksoivat vain 30,8 %. Jos se olisi 50 %, kertyisi siitä yhteiskunnalle lisää tuloja 7 miljardia euroa. Myös pääomatuloisia on tuusulassa noin 9500 kpl
jotka eivät maksa centtiäkään veroja kunnalle - miksi he saavat olla "siipeilijöitä" kun eläkeläinenkin maksaa erittäin pienistä tuloistaan.

Suurituloisten alhainen veroaste johtuu kierosta verojärjestelmästä. Palkka- ja eläketulot verotetaan jonkinlaisella progressiolla, mutta muut toisin. Esimerkiksi Tilastokeskus kertoo kotitalouksien maksaneen 8,4 miljardin pääomatulosta veroa vain naurettavat 5,9 %.

Toinen verojärjestelmän kierous liittyy yritysverotukseen. Yritykset maksavat veroa vain ilmoittamastaan voitosta. Siksi se ei vaikuta pätkän vertaa yritysten kilpailukykyyn. Jos vero kannettaisiin liikevaihdosta, vasta silloin sillä olisi jonkinlainen vaikutusta kilpailukykyyn.

Yritysten verotus vaikuttaa vain kapitalistien voittoihin. Satasen voitosta yhteiskunta saa 20 ja kapitalisti 80 ja hyvinvointi Suomi ajetaan alas. Vielä vuonna 1990 yritysten voitto pantiin tasan eli yhteiskunnalle ja kapitalistille satasen voitosta molemmille 50 - 50 ja hyvinvointia rakennettiin. Jos 2014 voitto olisi pantu tasan, yhteiskunta olisi saanut 6,2 miljardia euroa lisätuloa.


Pääministeri Juha Sipilän äärioikeistolainen (keskusta-kokoomus-persuhallitus) on vaatinut Suomen kilpailukyvyn parantamiseksi yhteiskuntasopimusta. Kyse on kuitenkin siitä, että sen pitää taata kapitalistien ennestäänkin valtavien voittojen pussiin 5 %:n lisäystä, tuottavuusloikan. Sitä varten hallitus edellyttää, että työantajamaksuja halpuutetaan 330 miljoonalla eurolla. Edelleen hallitus laati luettelon pakkolaeista, joilla alennetaan työläisten palkkoja ja työehtoja 2,7 miljardilla eurolla.

Siitä nousi mekkala, jonka vuoksi Sipilä lykkäsi homman työantaja- ja työntekijäjärjestöjen niskoille. Temppu oli oveluudessaan kunnioitusta herättävä. Sillä lykätään palkkojen alennukset ja työehtojen huononnukset ammattiyhdistysliikkeen tehtäväksi. SAK ei moista hyväksynyt. Se teki oman ehdotuksen, jossa työantajamaksujen alennus kelpaa, mutta työntekijöiden palkoista saa leikata vain 2,1 miljardia euroa.

SAK oli siis valmis alentamaan palkkoja eli luopumaan vaatimuksista työläisten paremmista palkoista ja työehdoista. SAK oli valmis kääntämään työläisten edunvalvonnan kapitalistien edunvalvonnaksi. SAK oli pelkkä lammas, valmis antamaan sielunsa pirulle.

EK:n ja hallituksen taholta on toitotettu, että Suomen kilpailukyvyn vaje on 15 %. Nyt Nordean, joka on yksi todellisen suurpääoman haltija, tutkimusjohtaja Aki Kangasharju pani paremmaksi. Hänen mukaansa vaje on 17 %. He eivät voi kuitenkaan sitä millään osoittaa. Se on pelkkää juttua turkin hihasta.

Suomessa teollisuuden palkkakulut ovat viimeisen tiedon (Tilastokeskus) mukaan 14,9 % ja tehdasteollisuudessa 15,2 %. Henkilökulut sivuluineen olisivat 18,8 - 19,1 %. Näin ollen, että teollisuuden kilpailukyky saataisiin EK:n ja Nordean tarkoittamaan kuntoon olisi joka iikka potkittava pellolle tai ainakin palkanmaksu olisi lopetettava kokonaan.

Mitä tulee kilpailuun tuontitavaroiden kanssa, niin ulkomaiset suuryritykset ovat aina ylivoimaisia. Niiden rajattomat resurssit mahdollistavat tuonnin vaikka kuinka halvalla, että kotimaiset kilpailijat häviävät. Tästä meillä on karvaat kokemukset, kun 1990-luvun alussa 50 000 kotimarkkinayritystä kaatui ulkomaisen ylivoiman vuoksi.

Mitä tulee Suomen heikkoon kilpailukykyyn, niin se ei ole totta. Suomi ei kilpaile kenenkään kanssa. Sitä tekevät vain yritykset. Niitä rasittaa maan sijainti maailman ääressä ja kapitalistien pohjaton ahneus. Niin suuria voittoja ei ole olemassakaan, että ne riittäisivät EK:n ja sitä tukevan hallituksen pienen pienelle suuren suuret pääomat omistaville kapitalistien klaanille.      

Suuryritykset jakavat keväällä jättiosinkoja, jotka on otettu muiden leivästä ja särpimestä. Nyt kun yhteiskuntasopimus kaatui, hallitus yrittää toteuttaa perustuslain vastaiset työehtosopimuksia muuttavat ja heikentävät lait, ns. pakkolait, sillä kapitalistien huimien voittojen pitää jatkaa kasvua.

Sipilän uhitteluun palkkatyöläisten on aika vastata samalla mitalla. Ay-liittojen pitää ilmoittaa, että syntyvä vahinko otetaan takaisin ja korkojen kanssa. Ellei SAK ole myynyt lampaan sieluaan pirulle sekin pitää ilmoittaa, että ellei hallitus luovu heti kaikkia pakkolakiuhkauksistaan Suomi pysähtyy!
Jori Porspakka Tuusula Jokela, vapaasti Kai Kontturia lainaten.

keskiviikko 25. marraskuuta 2015

Kuntalaisen aloite. Uimahalli Jokelaan.





Jokelan lähialueilla asuu yli 10 000 kansalaista ja suurin osa heistä on pohjois- tuusulalaisia. Tuusulan kunnan ja sen päättäjien on syytä ajoissa valmistautua tulevaan
Jokelan asukasmäärän, jopa rajuunkin kasvuun. Tämä ilmenee lisääntyneestä kaavoitus
toimista Jokelan alueelle. Tällä Uimahallin rakentamistoimella nousisi Jokelan taajama, oikeaan arvoonsa.

Tällä Jokelan uimahallilla rakentamisella, lisättäisiin kuntalaisten terveyttä ja viihtyvyyttä ja Jokelan taajaman vetovoimaisuutta. Jokelan taajama on jo aivan liikaa menettänyt palveluja sekä työpaikkoja, pankkien ja kauppojen ohella.

Jokelan asukkaille uimahallin toteutus merkitsee paljon ja estäisi
Jokelan taajaman ”kuihtumista”.
Uimahallin terveysvaikutukset ovat kiistattomat (vauvasta vaariin ja mummoon),
näitä uimahalleja on Suomen kunnissa satoja (pienemmissä taajamissa kuin Jokela) ja palaute niistä on käyttäjiltä myönteinen.

Aloitteellani ehdotan myös, että perustetaan suunnitteleva toimikunta, Jokelan alueen kuntalaisista ja Tuusulan kunnan päättäjistä Jokelan Uimahallin toteuttamiseksi.

Tolkinojantien ja Päiväkummuntiehen rajoittuva, nykyinen ns. ”luonnonruoho” pallokenttä on riittävä alue 25 metrin ja 5 radan Jokelan Uimahallille.  

maanantai 23. marraskuuta 2015

Jokelan seisakkeen (ex-asema) odotustilat on pidettävä auki, HERÄTYS VR ja Tuusulan kunta !



Jokelan rautatieaseman odotustilojen tulevaisudesta, kuntavaltuutetut ja muut kuntapoliittisetkin
toimijat olivat laatineet yhteisen kirjoituksen, jossa kerrottiin
aseman odotustilojen avaamisesta ja samalla kommentoitiin
allekirjoittaneen aikaisempaa kirjoitusta. (Keski-Uusimaa 16.11.2015)

On reipasta toimintaa ja herttaistakin pitää auki Jokelan
rautatieaseman matkustajien odotustilat ”vapaaehtoisilla”, vaikka
tehtävä kuuluisi erityisesti VR:lle ja Setlementti Louhelalle, sekä
myös mielestäni osin Tuusulan kunnalle. Mutta on naivia odottaa, että
vapaaehtoisilla pystyttäisiin hoitamaan odotustilan aukiolo
tulevaisuudessa pysyvästi.

Kehoitankin tutustumaan asiasta tekemääni kuntalaisen aloitteeseen
8.8.2013. Se löytyy kunnan sivuilta, kohdassa aloitteet.  Vai onko se
jo tipahtanut pois (väärän henkilön tekemä), tässä nyt heränneiden
valtuutettujen ja muidenkin poliittisten valtuustopuolueiden
toimijoiden ”valikoivassa” toimintatavassa.

Kunpa olisitte käyttäneet jo aikaisemmin (ryhmänne/puolueenne ohella)
kunnallista valtuutetulle kuuluvaa valtaa, ettekä olisi hyväksynyt
kunnanjohtajan omavaltaista päätöstä kieltää Jokelan rautatieaseman
tukeminen. Positiivisen tukemispäätöksen tekivät 3 muuta
lopettamisuhan alla olevan VR:n aseman kuntaa (Kemijärvi, Pietarsaari,
Iisalmi), jotka olivat samaan aikaan Jokelan kanssa VR:n
lopettamislistalla. Vain Tuusulassa tämä rautatie asemamme vuodesta
1874 palveluineen lopetus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valtuustossa olette hyväksyneet myös yksimielisesti vuosittaisen 270
000 euron, lisätuen yksityiselle Kiljavan Sairaalalle Oy:lle, joka
tiettävästi toimiin veroparatiisi saarien kauttakin. Vertailuksi,
Tuusulan ainoan rautatieaseman tukeminen olisi aiheuttanut vain (noin)
1-2 % kustannuksen, tämän Kiljavan Sairaalan Oy:n tukisummasta. Sillä
tuella, asemamme olisi edelleen todellinen Jokelan Rautatieasema, eikä
vain palveluja vailla oleva – seisake, kiinni olevan odotushuoneen
keralla.

Lisäksi, on erikoista, että VR:n ja Setlementti Louhelan vuokrasopimus
antaa mahdollisuuden hoitaa/olla hoitamatta aseman kahvilaa ja
odotushuoneen aukioloa epämääräisesti ja - myös "vapaaehtoisilla". On
hyvin epätodennäköistä että kahvilatoiminta Jokelan rautatieasemalla
saataisiin kannattamaan. Matkustajat eivät tule asemalle kahville vaan
juovat aamukahvinsa kotona tai työpaikalla. Vain siinä tapauksessa kun
juna on myöhässä tai peruttu saattaa joku ajankuluksi nauttia kahvinsa
aseman tiloissa.
 Jokelalaisille luvattiin VR:n ja päättäjien taholta jo yleisessä
kyläkokouksessa jo vuosia sitten, että aseman odotustilat pysyvät
auki.

 Ohessa kuntalaisen aloitteeni jo yli kahden vuoden takaa, muistinne
virkistämiseksi

Jokelan aseman rautatieaseman odotustilojen aukiolon turvaaminen
Aloite tehty: 08.08.2013
Aloitteen tekijä: Porspakka Jori
Tyyppi: Kuntalaisaloite
Käsittelyvaihe: Vireillä
Jokelan rautatieasema, joka on ollut toiminnassa vuodesta 1875 lähtien
on vaarassa sulkeutua junamatkustajilta lopullisesti.

Junamatkustajat, joita on n. 2.200 päivittäistä matkustajaa Jokelan
asemaltamme tarvitsee asiallisen odotushuoneen, ettei tarvitse olla
ulkona säiden armoilla.
Tällä aloitteellani ehdotan, että Tuusulan kunta tukee rautatieaseman
matkustajatilojen (ns. odotushuone)aukioloa myös rahallisesti aukiolon
varmistamiseksi, ja ehdottaa lippuautomaattia myös tähän sisätilaan.

keskiviikko 11. marraskuuta 2015

Tuusulan päättäjät pakoilevat vastuutaan Jokelan rautatieaseman odotustilan asiassa.



Tuusulan päättäjät pakoilevat vastuutaan Jokelan rautatieaseman odotustilan asiassa.

On erikoista, että jopa kunnanvaltuutetut ja määrätyt poliittiset tahot ajavat voimalla kuntalaisia ”vapaaehtoiseen” kahvilatoimintaan Jokelan rautatieaseman odotustilassa. Eli niihin tehtäviin, joilla pidettäisiin odotustila auki. 

Tämän aukiolohan lupasi julkisesti (jo vuosia sitten) VR Group Oy sekä kunnan päättäjät junankäyttäjille kyläkokouksessa. Vaikka kahvilat asemalla ”kaatuilee”, pitäisi kunnanvaltuutettujen toimia VR suuntaan siten, että odotustilat ovat junamatkustajille avoimet. Taitaa vain olla niin, että he ja myös virkamiesjohto, ovat haluttomia ja avuttomia toimimaan kuten pitäisi.

Ei riittänyt se, että kunnanjohtaja kielsi omavaltaisesti Jokelan rautatieaseman tukemisen (muissa lopettamisuhan olleille asemilla toiminta jatkuu kuntiensa tukemana edelleen), lisäksi yksikään valtuutettu ei kunnanjohtajan omavaltaisuutta vastustanut, ei edes ne Jokelalaiset valtuutetut, jotka keräävät nyt ”vapaaehtoisia”  odotushuoneeseen aukipitämiseksi. Tämä on kyseisiltä kuntapäättäjiltä arvotonta vastuunkannon pakoilua aiemmista teoistaan, kun eivät toimineet kunnanjohtajan kieltoa vastaan. Siihenkään heillä ei kantti riittänyt ja sen puuttumista he jakavat nyt ”vapaaehtoisille” kuntalaisille.

Odotushuone asemalla voidaan myös pitää auki sähköisillä aikalukoilla ja kameravalvonnalla, tämä vihjeeksi päättäjille. VR kustansi Jokelan rautatieaseman korjaukset ja kahvilan täydelliseen varustamiseen sadoilla tuhansilla euroilla, mutta vaikka ei kahvilatoiminta kannattaisikaan on syytä pitää Tuusulan ainoa rautatieasema rakennus, vuodelta 1875, käytössä myös edelleen.   

perjantai 6. marraskuuta 2015

SSS-hallituksem väkisin ajama Sote "uudistus on kansalle ja kunnille kallis, sekä epädemokraattinen






Kun nyt tätä mielipidettä kirjoittaessani (6.11.2015 klo 14.30), käydään suurta median avulla julkista ”sirkusta” hallituksessa kepun ja kokoomuksen välillä.  Tulos on kumpikin ”voittaa” - valitettavasti ja kansalaiset häviää.
SSS-hallitus väittää, että kyse on vain Sote-alueiden määrästä, mutta oikeasti kyse on kuntien ja niiden asukkailta vietävistä varoista ja kuntien itsenäisestä päätösvallasta.

Ja ”velkavaleeseen” pohjautuva leikkauspolitiikka on asettanut leikkauksen määräksi
noin 3 miljardia euroa, tämä summa olisi saatava kokoon vuoteen 2030. Kaikki tämä leikkaaminen on kummallista kun lähes kaikissa Länsi-Euroopan maissa käytetään enemmän rahaa terveydenhoitoon, kuin Suomessa.

Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat pääosin lähipalveluja. Kunnat ovat sopivankokoisia yksiköitä niiden tuottamiseen ja niistä päättämiseen. Eikä näissä palveluissa ole ”skaalaetuja”.

Ihmetyttää myös Tuusulan ns. työväenpuolueen johtavan henkilön (K-U 6.11) jo alistuva kanta SSS-hallituksen ”sote-uudistukseen” ja myös Jokelan ja Kellokosken terkkareiden lähipalveluiden poistumiseen. No, mitään ei voi voittaa enää (takaisin) kun on itse eliitin vietävänä !
Nyt vielä esittämääni ”kumpikin voittaa”. Kepu saa valtaa lisää valtaa maakunta-alueilla.
Kokoomus taas palkitaan, yksityisten terveysyritysten toimesta - varmasti.