maanantai 17. syyskuuta 2018




Tässä todellisuutta Sipilän hallituksen vääristelylle todellisesta työttömyyden määrästä! 
 
Kovasti peräänkuulutettu leikkauspolitiikka ajaakin pahoin velkaantuneet pieni- ja keskituloiset entistä syvempään ahdinkoon leikaten rajusti kansalaisten ostovoimaa (ja sitä myöten kotimaista kysyntää). Tästä ovat varoittaneet meitä lukuisat arvostetut taloustietelijät niin koti- kuin ulkomaillakin.

 Esimerkiksi 2014 todellista työttömyyttä parhaiten kuvaava laajan työttömyyden aste oli n. 15%, työttömien lukumäärän ollessa 435 000. 2016 vastaavat lukemat olivat 17% ja 474 000(!) työtöntä. Nyt, vuonna 2018, kun hallitus ilakoi suureen ääneen työllisyystemppujensa tehokkuudella, todellisen työttömyyden aste on yhä n. 15% ja työttömiä 437 500. TE-toimistojen kursseilla ja muissa "aktivointitoimissa" on käsittämättömät 132 000 henkilöä. Yli 5000 enemmän kuin vuonna 2017.

 Tämä kertoo selvää kieltä näistä "työllistämistoimista". Huomautan vielä, että köyhien suomalaisten määrä on kasvanut vuodesta 2013 yli 200 000 henkilöllä. Aika mielenkiintoista, kun ottaa huomioon kaikki nämä isosti uutisoidut "työllistämiset". Todellisuudessahan mm. työttömien aktiivimalli suunniteltiin työttömyystukien leikkuriksi. Minkäänlaista merkittävää aktivoivaa vaikutusta tällä mallilla ei ole ollut, kuten oli tiedossa. Eiväthän itse työpaikat lisäänny töiden hakemista lisäämällä.

Teksti lainattu Pahamaa blogista 
 

tiistai 11. syyskuuta 2018




Vaikka minulla on vahva epäilys, että äärinmäisen vasemman laidan kannattaja  ei helpolla saa kirjoittamalleen tilaa paikallislehdessä (100 vuotiaassa) Keski-Uusimaassa, niin yritän kuitenkin.
(Ja kuinka ollakkaan Keskari julkaisi kirjoitukseni tänään 12.9 epäilystäni huolimatta)

 Tähän kannustaa entisen emämaamme juuri käydyt vaalit, sekä sen tulos. Suunnilleen samantapaiset, kun ovat yhteiskunnissa sosiaalliset-ja taloudelliset tapahtumat olleet, eli ajettu terveyspolitiikkaa, opetusta, työttömien etuisuuksia, vuokra-asuntoja ja sosiaali politiikkaa alas, näissä kummassakin pohjolan valtiossa.
 
 Kansalaisten tyytymättömyys nykyeduskuntapuolueiden tekoihin näkyi nytkin, myös ruotsin vaaleissa, tosin väkivalta ja maahanmuuttaja vastaisin keinoin höystettyinä.
Hallituspuolueet (eri puolueet) ovat "privatisoineet" (meidän) eli yhteiskunnan omaisuutta, mutta maksettavat (yritystuet ja verohelpotukset) eivät koske tavallista tallaajaa, työttömistä ja sairaista puhumattakaan. 

Ja kun "vastuullisen journalismin" siis lehdistön ja tv:n keinoista jää puuttumaan, julkistaa kansalaisille se oleellinen vastaus kysymykseen julkaisuissaan, "miksi ja kenen etu" on näissä nykyhallituksien (myös Ruotsissa) päätöksissä olleet, niin kansalaiset valitseva, ehkä "helpoimman tien" ja äänestävät - muka muutosta. Meillä suomessa on on jo vuosikausia Perussuomalaisten "Jytkyn" jälkeen nähty, mitä sen sisältö ovat olleet suomen kansalaisille. Toivon todella ruotsalaisille,  että osaisivat pysyisivät erossa "Ruotsi demokraateista"  koska he ovat demokratian ja hyvinvointivaltion tuhoojia.    

torstai 6. syyskuuta 2018


Keskarissa 6.9 julkaistu vastaukseni konservatiivi Höökille.


Eräs näistä "konservatiivien kiitoradalle" jääneistä Natottajista, Matti Höök kirjoittaa (Keskarissa 5.9) kysymyksen allekirjoittaneelle, että kenen asialla olen?.

 Kysymykseen on helppo vastata ex-meppi Esko Seppäsen sanoin; Rauha, Rakkaus ja Natottomuus, ovat suurinmalle osalle suomalaisista,  tärkeitä asioita.  Erityisesti nykyisin, kun konservatiivien taholta lietsotaan maallemme vahingollista Nato:on liittymistä.

 Suomi on elänyt seitsemän vuosikymmentä rauhan ja vakauden aikaa. Sen on osaltaan turvannut maamme harjoittama ulkopolitiikka, jolla on ollut  kansan vahva tuki. Pitkään se perustui puoluettomuuteen suurvaltojen välississä eturistiriidoissa, mutta maamme EU:n jäsenyys on vaikuttanut tähän.

 Virallisen Nato-selvityksen mukaan "Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyys muuttaisi oleellisesti Itämeren strategista tilannetta ja lisäisi sotilaallista jännitystä alueella"

 Kannustankin suurta yleisöä ja "konservatiivien kiitoradalla" olevia tutustumaan Vakaus vaakalaudalla kirjaan, jossa on ajatuksia turvallisuuspolitiikamme suunnasta, kirjoittajina on 18 asiantuntiaa. Tällä hetkellähän NATO:on liittymistä kannatta suomalaisista vain alle 17 % ja tuskin presidentin kantakaan kannatusta nostaa, vaikka konservatiivit näin luulevat.

lauantai 1. syyskuuta 2018




 Valitettavasti Jokelan Kansalaiopisto "Natottaa" yhä edelleen, jopa opiston päättävien vastauksessa mielipidekirjoitukseeni (Keskari 28.8)

 Jokelan Kansalaiopiston Syksyn 2018 ohjelma esitteessä, jonka tekstissä esitellään ko. Yleisöluento seuraavasti: Luennolla käsitellään muuttunutta turvallisuustilannetta ja Suomen varautumista. Onko Suomella vaihtoehtoja? Salomaa, että niitä on kaksikin, jotka
tukisivat toisiaan ja ne voitaisiin toteuttaa yhtäaikaisesti. Puollustussopimus Yhdysvaltain kanssa on nopea tie ja se tukisi hakemusta NATO:n jäsenyyteen, mikä veisi 18 kuukautta.

Jos tämä ei ole, vain yksipuoleista NATO sopimuksen puoleisen kannan esittämista Jokelan Kansalaisopiston taholta, Syksyn ohjelma julkaisussa. Kun lisäksi luennon järjestämistä Kansalaisopistolle on esittänyt Jokelan Reservin Upseerit ry (jäsenmäärä 16)
ei voi välttyä epäilyä siitä, että kyseessä on tietoinen tuen osoitus Natottamiseen. Kovin laajaa ei kannatusta (onneksi) ei NATO ole saanut laajassa mielipidemittauksissa vain 17 % suomalaisista kannatti liittymistä siihen.

 Lisäksi Kansalaisopistot kuten Työväenopistotkin, saavat valtion
tukea (57% ) ja lisäksi kunnan tukea myös Jokelassa, toivoisin Opetushallituksen ollessa valvojana, seuraavan mihin tarkoitukseen tukea annetaan - sivistykseen ja opiskeluun vai sotapolitiikan kiemuroihin.

tiistai 21. elokuuta 2018

 
 
 
 Jokelan Kansalaiopisto Natottaa !!!
 
Jokelan Kansalaisopisto, joka on kylän oma opinahjo (perustettu 1964) on nähtävästi yhtynyt maamme Natottajien näkemyksiin, järjestämällä yleisluennon Jokelan kyläläisille (Jokelan kansalaisopisto, syksyn ohjelma 2018) maamme ulkopolitiikasta Jokelan Reserviupseeit ry:n kanssa aiheesta "Puolustussopimus Yhdysvaltain kanssa on nopea tie ja se tukisi hakemusta NATO:n jäsenyyteen" !!!???

Uskomatonta vaihtoehtoista totuuden tarjontaa tältä Natottajalta kun tiedetään, että Nato jäsenyydellä on vain 17 % kannatus maassamme. Siksikin on erityisen kummallista, että Jokelan Kansalaisopisto ja sen vastuulliset päättäjät ovat ottaneet asiakseen viedä maatamme sotilasliittoon !

 Kyseisen luennon puhuja Markku Salomaa on Euroopan sotahistorian dosentti ja hänet tiedetään myös "Ulkopolitiikan tutkimuksen säätiön johtajaksi". Ilmeistä on, että hän kuuluu siihen 17 prosenttiin joka haluaa suomea Natoon -  nopeasti.
Tähän on sanottava ääneen, kuten Esko Seppänen (tuttavani ja useasti Jokelassa vieraillut kutsustani, tunnettu politiikko kirjailija ja vasemmanlaidan vaikuttaja) Rauhaa, rakkautta ja Natottomuutta ! Eli, Jäitä hattuun oikeistolaiset Natottajat Jokelan Kansalaisopistossakin.

perjantai 17. elokuuta 2018

 

 Tässä on faktatietoa myös suomalaisille, kuka tai mitkä maat ovat "agressiivisiä" ja "laajentumis- haluisia" maamme lähialueilla.

 

Kaikkien sotapuheiden alku ja juuri: mitä Venäjälle luvattiin Naton laajenemisesta?

Venäjä katsoo sille 1990-luvulla vakuutetun, ettei Nato laajene sitä kohti. Länsi näkee toisin.
Lännen ja Venäjän nykyinen vastakkainasettelu juontuu kylmän sodan päättymiseen ja Neuvostoliiton romahdukseen 1991. Nyt Venäjällä ollaan katkeria Natoa kohtaan ja katsotaan läntisen sotilasliiton syöneen sanansa.
War on the Rocks -sivustolla on tehty perusteellinen selvitys siitä, mitä noina vuosina Venäjän kanssa todella puhuttiin. Jutun otsikkona on Annetut lupaukset, petetyt lupaukset? Mitä Jeltsinille kerrottiin Natosta 1993 ja miksi se on merkittävää. Sivusto on etsinyt dokumentit muun muassa tapaamisista.

perjantai 3. elokuuta 2018

 
 
 
 
 
Jopa "vastuullisen journalismin" nimissä tarjoaa (Sipilän hallitusta lähellä oleva lehdistö), Ylen keralla,  erikoisia ja paikkansa pitämättömiä väitteitä ja "perusteluja", miksi pitää käsittelyssä oleva hallituksen väkisinkin ajama sote-hanke ajaa "maaliin"- vaikka väkisin.

Perusteluksi tälle väitteelle kelpuutetaan (esim. Ylen julkaisema ns. asiantuntijan haastattelu), jopa väitteet "kun sitä on niin kauan jo ajettu" ja muitakin perustelemättömiä mutu-tuntemuksia sosiaali-ja terveydenhoidon yksityistämistä ajavilta ns. "asiantuntijoilta".

On ohitettu näissä "vastuullisen journalismin" tiedoitusvälineiden (myös Yle) uutisoinnissa täysin se syy, miksi sosiaali- ja terveydenhuollon ongelmat ovat kunnissa ja maakunnissa ja myös koko suomessa tulleet  "framille". Tämän ovat kokeneet karvasti kansalaiset sairaat ja jopa terveet, kun palveluja leikkausten (mm. tuusulankin kesäsulut Jokelassa ja Kellokoskella) takia ei löydy kuten aiemmin edes lähiterkkarista.

Syy on yksinkertaisesti tiukka leikkauspolitiikka, jota ajaa ennen kaikkea Sipilän hallitus, mutta myös eduskunnan puolueet, jotka ovat syyllisiä vuodesta 2012 lähtien leikanneet kuntien ja tulevat leikkaamaan vuoteen 2019 asti yhteensä 2 405 miljardia euroa kuntien (niissä kaikki suomalaiset elävät) peruspalveluista.

Kun rahat ja terveys on viety kunnilta ja kuntalisilta, hätäiseksi vaihtoehtoiseksi ja muka "ratkaisuksi" ajetaan sosiaali-ja terveyshuollon yksityistämistä, jolla viedään sitten tuhkatkin pesästä. Veroparatiisisaarilta toimivat terveysalan ulkomaiset ja kotimaiset maamme sosiaali-ja terveyspalveluiden tuhoojat, odottavat "vesi kielellä" tulevaa. Toivon ja uskon, ettei tämä Sipilän hallituksen ajama järjettömyys maassamme toteudu.