maanantai 18. kesäkuuta 2012

 
 Taas Tuusulan sosiaalilautakunta (eli valtuustopuolueet) kyykyttävät Jokelan ja Kellokosken kuntalaisia, sopeuttamalla/leikkaamalla palveluja pohjois-tuusulasta.
 
 Jo tavaksi on tullut Tuusulan päättjille (kolmas perättäinen kesä) pohjois-tuusulan terveys- ja sosiaalitoimistojen rajoitettu/leikattu vastaanottoaika  aika, tai jopa lopetettu vastaanotto, kuten  on tehty hammaslääkäripalveluille Jokelan ja Kellokosken terveysasemille. Jo pitkän matkan (yli 20 km) Hyrylään (jonne kaikki pohjois-tuusulasta (supistettu/sopeutettu) toiminta on siiretty) luulisi vaikuttavan Tuusulan kunnan päättäjien vastuulliseen päätöksentekoon, koska nykyisellä tavalla kyykytetään vain jälleen Jokelan ja Kellokosken kyläläisiä, kyseessä on siis yli 10 000 Tuusulan kuntalaisen peruspalvelut.

 Eräänkin johtavan etelä-Tuusulalaisen valtuustopomon lehtihaastattelussa (Keski-Uusimaa 15.6-12) paljastuukin se koko kyynisyys, jolla sixback hallituksen Tuusulan kunnan etäispäätteet
suhtautuvat kuntalaisten palveluihin. Seuraavaksi sanatarkka lainaus tämän etäispäätteen haastattelusta " Tänä vuonna kunnan pitäisi karsia menojaan MILJOONILLA euroilla. Ja lisäksi "Menoja ei voi kuitenkaan karsia HEIKENTÄMÄTTÄ ihmisten peruspalveluita" Eli on jo päätetty, että Tuusulan kuntalaista kyykytetään ja kunnolla.

 Nämä samat päättäjät ovat tavallisten kuntalaisten palvelujen karsimisen kannalla ja itse hallitussopimuksessaan leikkasivat kunnilta (myös Tuusulalta 631 miljoonaa euroa eli 118 euroa per  kuntalainen) ja sekä tuetaan hövelisti kuntalaisten terveyspalvelujen kustannuksella Kiljavan Sairaalan Oy kiinteistöyhtiötä 270 000 eurolla vuosittain, lisäksi Tuusulan kunnan tukirahan kohde (kiinteistöyhtiö) se  on yksityinen yritys, joka jakaa tämänkin tuen omistajilleen, tavalla tai toisella.

tiistai 12. kesäkuuta 2012

Kenen asialla Jutta ja Merja?           Kirjoittanut Skp puheenjohtaja Yrjö Hakanen

- 12.6.2012
Euroalueen valtiovarainministerit ovat sopineet Espanjan pankkien tukemisesta jopa 100 miljardilla eurolla. Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen lupasi Suomen osallistuvan tähän pankkien tukemiseen hallituksen EU-ministerivaliokunnan antamin valtuuksin. Tämän hyväksyi myös Vasemmistoliitto ja sen edustajana ministerivaliokunnassa istuva ministeri Merja Kyllönen.

Ministerien mukaan tässä tuetaan Espanjaa ja Eurooppaa. Tukipakettien miljardeilla ei kuitenkaan auteta espanjalaisia työttömiä, asuntovelkaisia, köyhiä eikä muita vaikeuksissa olevia ihmisiä. Tässä tuetaan pankkeja ja niiden omistajia, jotka ovat muun muassa Espanjaa ravistelevan finanssikriisin pääsyypäitä. Ja pankkiireille annettava 100 miljardia menee taas uudelleen keinotteluun rahoitusmarkkinoilla.

Espanjan Yhtynyt vasemmisto IU tuomitsee eilen antamassaan lausumassa jyrkästi EU:n ohjelman Espanjan pankkien pelastamiseksi. Ohjelma pelastaa pankkisektorin luomaa keinottelun mustaa aukkoa. Se kasvattaa kansalaisten maksettavaksi tulevaa julkista velkaa ja pahentaa julkisen talouden alijäämää. Ohjelma pakottaa uusiin julkisten menojen leikkauksiin. Euroryhmän ministerien päätös muuttaa aiemmin leikkaamisesta annetut suositukset velvoitteiksi. Näin kansalaiset joutuvat maksamaan kriisin laskut kahteen kertaan.

Espanjan Yhtynyt vasemmisto vastustaa pankkitukipakettia ja vaatii kansanäänestystä asiasta. IU esittää tutkimuskomiteaa selvittämään totuus finanssikriisin syistä ja syyllisistä. Osaa Espanjan julkisesta velasta se pitää laittomana. IU esittää vaihtoehtona finanssikriisin ratkaisemiseksi julkisen pankkisektorin luomista, alkaen pelastettavien pankkien kansallistamisesta, jotta voidaan varmistaa perheiden ja pk-yritysten lainat. EU:n tasolla IU vaatii Euroopan keskuspankin demokratisoimista ja muuttamista julkiseksi pankiksi, jolla on oikeus rahoittaa sosiaalista kehitystä tukevia julkisia hankkeita. Samalla IU kehottaa joukkotoimintaan kansalaisten etujen mukaisten demokraattisten vaihtoehtojen puolesta yhdessä tyytymättömien Indignados-liikkeen, ammattiliittojen ja kansalaisjärjestöjen kanssa.

Suomalaisetkin joutuvat maksamaan osan EU:n pankkituen laskuista. Samaan aikaan kun kokoomusvetoinen hallitus lupaa milajrdeja toisensa jälkeen EU:n pankkitukiin, se leikkaa kuntien palvelujen rahoitusta, nostaa arvonlisäveroja ja vähentää koulutuksen, kulttuurin, ympäristönsuojelun ja monia muita julkisia menoja.

Kaiken lisäksi EU:n ajama leikkauspolitiikka uhkaa viedä euroalueen, myös Suomen lamaan. Kreikassa EU:n talouskuriohjelmia on toteutettu jo yli kaksi vuotta ja tulokset ovat katastrofaaliset. Espanjalaisten ajaminen samaan ahdinkoon kertoo paljon siitä, että kriisissä ei ole todellakaan kyse kansalaisten eikä kansantalouksien pelastamisesta. Kyse on valtavasta tulojen ja vallan uudelleenjakamisesta suppean rahaeliitin hyväksi. 

tiistai 1. toukokuuta 2012


HYVÄT  TOVERIT JA VASEMMISTOLAISEN TYÖVÄENLIIKKEEN YSTÄVÄT !
 Olemme kokoontuneet jälleen koko maailman työläisten mielenosoituspävivänä VAPPUNA kunnioittamaan, Suomen vanhan työväenpuolueen ja sen jäseniä punakaartilaisia, vallankumousyrityksen uhreja - erityisesti keski-uusimaalaisia uhreja syvällä myötätunnolla. Heidän kokemansa on säilytettävä työväenliikkeen tietoisuudessa, että tiedämme, minkälaisiin toimiin vallanpitäjät ovat valmiit valtansa säilyttämiseksi. Tapahtuneet vuoden 1918 voittajien teot kostotoimissa, saksalaisten kanssa on luokiteltava - kansanmurhaksi !

 SUOMEN TASAVALLAN POLITIIKASSA pannaan kansalaiset maksamaan poliittisen eliitin valitsema uusliberalistisen talouspolitiikan seuraukset, kuten muuallakin Euroalueella. Euroalue on syvässä taantumassa ja velkataakkaa on kasvanut ennätysmittoihin. Kriisiä on ”hoideltu” jo 4 vuotta, siis vuodesta 2008 mutta loppua ei finanssi-ja pankkikriisille  näy.  Voisi todeta vitsikkäästi, ”kello käy, mutta Hakulista ei näy”

 Kun olosuhteet Euroopassa ovat nyt samantapaisia kuin vuonna 1918 sisällis-sodan, talouspulan, työttömyyden, sosiaalisen eriarvoisuuden, leikkauspolitiikan, köyhyyden ja kertakaikkisen välinpitämättömyyden vuoksi, jota päättäjät nytkin toimeenpanevat, onkin kummallista, että kokoomusjotoista leikkauspolitiikkaa ovat tekemässä hallituksessa myös - vasemmistopuolueet.

 Kun Euroopassa, vasemmisto ja ay-liike toimivat aktiivisesti yhdessä eliitin ja pankkiirien eurokuripolitiikkaa vastaan. Mielenosoituksia on ollut runsaasti ympäri Eurooppaa, yleislakkoja on järjestetty mm. Belgiassa, Espanjassa, Tshekissä, Kreikassa ja Portugalissa. Ranskasssa, presidentin vaaleissa sosialistipuolueen Holland todennäköisesti voittaa,  ja se avaa voiton avaimet myös parlamenttivaaleissa. Tämä mahdollistaa (Sarkozyn) eurokuri sopimuksen aukaisemisen Ranskan osalta.

 Ainoa vaihtoehto, jota kokoomusjohtoinen hallitus toitottaa, on kriisipalomuurin ja
Suomen riskien ja vastuiden jatkuva kasvattaminen. Yhteenlaskettu vakautusmekanismien kapasiteettia ollaan kasvattamassa 500 miljardista eurosta 700 miljardiin, ja Hallitus väistelee selkeätä ja avointa keskustelua Suomen euroalueen KOKONAISVASTUISTA.
Yli 2000 miljardia euroa on jo hukattu pankki-ja finanssimaailman ”mustaan aukkoon”.
 Tämäkin valittu ”yhden totuuden politiikka” jota hallitus tekee, rankaisee myös kuntien taloutta - niin peruspalveluissa, kuin kaikissa kuntien toiminnassa.

  Kaikki keski-uudenmaan kunnat menettävät valtio-osuuksiaan peruspalveluissa, Tuusulan menetys 5 558 000 € se on kärkipäätä Suomen kuntien joukossa, - valitettavasti. Ja tämä tulee näkymään uudessa talousarviossa, konkreettisesti niinkuin tämän aamun keski-uusimaassa (K-U 1.5-12) kuntaveron korotuksesta jo kerrottiin.

 Eikö meidän vasemmistopuolueiden  olisi syytä yhdessä ottaa oppia Eurooropan vasemmistopuolueista ja esittää vasemmistolainen vaihtoehtoa nykyiselle kokoomusjohtoiselle  leikkauspolitiikalle ?
Punaisten suuren uhrin antaneiden muisto velvoittaa meitä siihen.

perjantai 20. huhtikuuta 2012

Verot ja maksut EU:n jäsenvaltioiden kansalaisten verta juo...Mercozy-kurisopimus

Kyseessä on Uusliberalismin mallin kriisi, jonka pelastamiseksi on EU:n poliittisen eliitin toimesta, järjestellään seuraava pelastautumissopimus suomessakin, eli Mercozy-kurisopimus.
Tällä täysin epädemokraattinen kurisopimus tarkoittaa kansallisvaltioiden suvereennisuutta laajasti loukkaavia toimenpiteitä mm. Euroopan unionin instituutiot tarkistavat jäsenvaltioiden talousarvot ENNEN kuin ne tulevat kansallisten parlamenttien käsiteltäväksi, talouspolitiikka alistetaan EU valvontaan, sekä määrätään automaattisia sanktioita, perustuslakimme kirjoitetaan "kultainen sääntö" velkaantumisen rajoittamiseksi.
 Jne, kaikki tämä tarkoittaa yksityistämistä, palkkojen ja eläkkeiden sekä julkisten menojen jyrkkää vähentämistä kouluilta, terveydestä asumisesta. Ja jo alkaneesta kutjistamisesta on sixback- hallituksen leikkaukset kuntien valtionosuuksiin ovat jo 580 miljoonaa euroa, ja Tuusulan kunnan osalta 5 558 000 €, siksipä hallituspuolueiden kunnalliset etäisspäättäjät kuntien valtuustossa pistävät "vahingon kiertämään" ja nostavat palvelumaksuja, veroluonteisia maksuja ja suorittavat surutta laitonta alibudjetointia talousarvioon 2012.

Nämä toimet, EU:n poliittinen eliitti (ja myös Suomen sixback-hallitus) haluaa toteutettavaksi, jotta rahaa määrätään pankki-ja finanssikriisin tukemiseksi jäsenmaiden kansalaisilta.
Ja sitä "Euroopan palomuuri" ja muita Euroopan keskuspankin rahanjako himmeleitä pankki-ja finanssimaailmalle onkin riittänyt yhteensä jo 2000 miljardin euron edestä, ja rahat niihin otetaan jäsenmaiden kansoilta - tietysti !

Olen innoissani kuulemaan sixback hallituksen työväenpuolueiden kantaa, mikä on se "historiallinen saavutus" jonka vuoksi he ovat mukana toteuttamassa suomessa, tätä kokoomksen johtamaa, EU eliitin kurjistamispolitiikkaa.

keskiviikko 11. huhtikuuta 2012

Aloitteeni jolla hoidetaan nykyiset jonotukset ja lääkäripula

  Kuntalaisen  aloite 26.3.2012 Tuusulan kunnalle terveyskeskuksista, aloitteen esittämilläni toimenpiteillä poistetaan lääkärien vastaanottoaikojen kohtuuttomat jonotusajat  ja terveyskeskuslääkärien vajaus terveyskeskuksissa.

  Tuusulan Terveyskeskuksien huomattavan pitkät jonotusajat, kuntalaiselle
ovat käsittämättömän pitkät, jopa 3 viikkoa eli 21 päivää ( tieto on 26.3-12 Jokelan terveyskeskuksesta).

 Ongelmat ovat päättäjien mukaan se, että lääkäreitä on Tuusulan terveyskeskuksissa liian vähän terveyskeskusten väestömäärään nähden. Lääkäreitä puuttuu Tuusulan terveyskeskuksista viranhaltiatietojen mukaan 6 kpl.

 En epäile Sosiaali- ja terveystoimen pätevyyttä Tuusulan kunnassa mutta muistutan, samat ongelman olivat jo ”päällä” muutama vuosi sitten. Silloin päättäjät tekivät opintoretken Sipooseen ja Tuusulan päättäjille annettiin tietoa, miten oli menetelty, että kyseiset ongelmat  (pitkät jonotusajat, lääkäripula) poistettiin Sipoossa.

 Opinto- ja tutustumisretki Sipoon terveyspalveluihin ei valitettavasti koskaan parantanut Tuusulan tilannetta, vaan ilmoitettiin Tuusulan päättäviltä tahoilta, ”ettei Sipoon malli sovi Tuusulalle”.

 Koska jonotus- ja lääkäri tilanne on KAIKISSA Tuusulan terveyskeskuksissa on edelleen yhtä huono, esitän aloitteellani ns. Sipoon mallin ottamista käyttöön pienellä muutoksella,  että omalääkärijärjestelmä säilyy niille, jotka sitä haluavat.

Ja tämän aloitteen palvelut on tuotettava kunnan omana työnä ja maksuttomana.

lauantai 7. huhtikuuta 2012

PÄÄSIÄISEN ALKUPERÄ

 (Tämä teksti/kuva on lainattu Plazan keskustelut palstalta)
Pääsiäisenvietto on yhdistelmä monia perinteistä mm.: pakanallisista perinteistä, persialais-egyptiläisiä ja heprealais-kristillistä perinteistä.

Englannin kielessä pääsiäistä tarkoittava sana 'Easter' viittaa anglosaksilaiseen kevään jumala (auringonousun, hedelmällisyyden ja kuun jumalatar) Eostreen, pohjoismaissa mm. nimellä Ostar, jolle huhtikuu - Eostur-monath, skandinaviassa ostra - oli omistettu.



Heprealainen mensis paschalis on rinnastettu huhtikuuhun. Pesach-juhlaa vietettiin maaliskuussa israelilaisten Egyptin orjuudesta vapautumisen muistoksi. Sanan juuri pasch on pohja monelle pääsiäistä takoittavalle sanalle ja tulee hepreankielisestä sanasta pesach. Armeniankielellä pääsiäinen on pasha, kreikaksi paskha, venäjäksi pasha ja ruotsiksi påsk. Suomen pääsiäinen merkitsi alkujaan paastosta pääsemistä, paaston loppumista.

Muinaiset mesopotamialaiset juhlivat Ishtaria, assyrialaiset Niannaa, foinikialaiset hedelmällisyyden jumalatar Astartea ja anglosaksi Eostreaan kevätpäivän tasauksen aikaan.

Muinaiset egyptiläiset juhlivat kevänpäivänseisauksena Horuksen vuosittaista voittoa pimeydenjumala Sethistä.

Suomessa virpominen oli itäisen Suomen perinne, lännessä ja Pohjanmaalla kevätperinteisiin kuuluivat trullit. Trulliperinne lienee alkujaan kotoisin Ruotsista - trulli tarkoittaa peikkoa ja noitaa.



Miten muna liittyy pääsiäsisen viettoon?
Munalla on uskottu olevan erityisiä voimia. Roomalaiset, kiinalaiset, egyptiläiset ja persialaiset kunnioittivat munaa maailmankaikkeuden symbolina. Ympäri maailmaa muna on ollut osa luomiskertomuksia. Kalevalassammekin maailma syntyy sotkanmunasta.

Erityisesti muna on liitetty pääsiäiseen ja muihin pakanallisiin kevätjuhliin. Pääsiäismunien perinne on lähtöisin indoeurooppalaisista hedelmällisyysriiteistä: elämän syntyminen 'kuolleesta' aineesta herätti ihmetystä muinaisten ihmisten parissa. Munasta tuli syntymän ja kevään symboli. Muinaiset persialaiset antoivat toisilleen lahjaksi munia uutena vuotenaan, kevätpäivän seisauksen aikaan. Pakana-ajalla muna edusti maan uudelleensyntymistä. Munaa kunnioitettiin pakanauskontojen kevätrituaaleissa; keväisin maa kuoriutui kovan talven alta ja alkoi synnyttää elämää. Juudeassa kananmunien lahjoittaminen elämän ja hedelmällisyyden symbolina oli yleinen tapa jo ennen Jeesusta.

Muinaisgermaanit uhrasivat kevään jumalatar Osteralle villilintujen munia, jotta saisivat kerättyä hyvän sadon. Suomessakin linnunmunien keräys ja syönti ajoittuivat pääsiäiseen, jolloin kevään ensimmäiset linnut pesivät. Muna on pääsiäisjuhlien tunnus lähes kaikkialla maailmassa ja niitä on maalattu jo muinaisista ajoista.

Mesopotamialaisessa uskomuksessa kevätpäiväntasauksena taivaasta putosi Eufratiin suuri hopeinen muna, jonka sisältä kuoriutui Ishtar. Ostara-juhlan aattoiltana Eostren uskottiin ottavan jäniksen muodon, tulevan maanpinnalle ja munivan palvojilleen värillisiä munia. Yhden tarinan mukaan pääsiäisjänis oli alunperin lintu, jonka Eostre taikoi jänikseksi. Kerran vuodessa se saattoi muuttua takaisin lintumuotoonsa ja munia munia, jonka jälkeen se taas palasi Eostren mukana kuuhun jäniksenä.

Kristityt alkoivat syödä munia pääsiäisenä 700-luvulla. Monet uskovat, että kristityille tapa maalata munat tuli keskiajan matkaajien mukana Egyptistä tai Persiasta, jossa ihmiset maalasivat munia kevään juhlien yhteydessä.
 

perjantai 6. huhtikuuta 2012

Kitinää Jokelan aseman puolesta.

 Keski-Uusimaa lehden toimittaja Eronen kirjoittaa ansiokkaasti Jokelaisten
junankäyttäjien tuntemuksista VR Group Oy:tä kohtaan, 6.4.2012

 Selventäisin kuitenkin aktiivina aseman puolesta toimineena, mainittuun VR Group Oy:n  esittämää  tuen antamista lippupalveluihin, Tuusulan kunnalta 20 000 euroa.

 Tämä lipunmyynti tuki, esitettiin lehtitietojen mukaan Tuusulan kunnanjohtaja Joensivulle
puhelimitse(?), eikä VR Goup Oy:n tukipyyntöä Jokelan aseman lipunmyynnin säilyttämiseksi ole käsitelty virallisesti Tuusulan kunnassa,  vain keskusteltu kunnanhallituksessa. (Tämä on viranhaltia tieto)

  Tämä yksinvaltainen tuen kieltäminen, kunnanjohtajan päätös katkaisi heti kaikki mahdollisetkin neuvottelut VR Group Oy:n kanssa tuen määrästä, lipunmyynnin säilyttämiseksi Tuusulan ainoalla rautatieasemalla.

 Mainittu 20 000 € vuositueksi on vailla todellista pohjaa, kun ei ole olemassa mitään
virallista, edes puhelimitse annettua tietoa summasta. Onko ko. tukisumma otettu
muiden lopettamisuhan alla olleiden rautatieasemien asemien tukisopimuksista ( mm. Kemijärvi Iisalmi) sisältävät ne erittäin paljon aluepoliittisia näkökohtia ja myös muita palveluja, kuin lipunmyynti.

 Edelleen olen sitä mieltä, että kunnanjohtaja Joensivun menetteli väärin ja toimivaltansa ylittäen, kieltäessään neuvottelut Jokelan aseman lipunmyyntipalvelujen säilyttämiseksi. Jokelalaisetkin valtuutetut hyväksyivät kunnanjohtajan omavaltaisen menettelyn - miksi ?

 Tuusulan kunnan harkinnanvaraisista määrärahoista (n. 350 000 €) olisi ollut syytä
tukea  jo 138 vuotta täyttänyttä Jokelan asemaa ja yli 2400 päivittäistä junankäyttäjää,  ihan jokelaisten asukkaiden puolesta.