tiistai 10. joulukuuta 2013



 Tuusulan valtuuston "Joululahja" kuntalaisille 9.12-13



  Tuusulan valtuusto (9.12) hyväksyi noin 1,5 miljoonan euron "sopeuttamiset" eli leikkaukset yksimielisesti. Nämä tulevat leikkaukset (jo päätettyjen lisäksi) heikentävät mm. kuntalaisten peruspalveluja.

 Vakavana esimerkkinä kuntalaisille on jälleen Pohjois-Tuusulan (Jokela ja Kellokoski) terveyskeskusten sulkeminen  "kesäsululla"  neljäksi viikoksi. Yksikään valtuutettu, edes pohjois-tuusulainen ei vastustanut tätä perusterveydenhoidon heikentämistä.

 Ihmetystä herättää näiden valtuutettujen toimimattomuus tässä asiassa. He lupasivat toimia juuri kuntapalveluiden puolesta, muistan näin viime kuntavaalienkin alla  kaikkien ehdokkaiden luvanneen.

 Ilmeistä on valtuustopuolueiden sitoutunut tukeminen, oman kunnan terveydenhoitamisen sijasta  Kiljavan Sairaalaa, koska vuoden 2013 aikana Tuusulan kuntalaisten verovaroja on siirretty sinne
993 165,42 € ja vielä lisäksi vuosittaista tukirahaa 270 000 €.

Tässähän on oikeampi kohde säästää/leikata kunnanpalveluissa, koska tämän yrityksen toiminta kanavoituu "veroparatiisi saarille" ja tämähän ei ole hyväksyttävää, - eihän Tuusulan valtuutetut ?

Kunnanjohtaja Joensivun (kok) "grillaaminen" olikin ainoa erimielisyys, joka nykyvaltuustorymiä
äänestyttikin. Tämä aihe olikin ainoa kohde, joka sitoutumatonta paikallislehteä kiinnosti kirjotteluun asti. Valtuuston yksimieliset leikkaukset kuntalaisten peruspalveluissa, eivät kirvoittaneet lehteä kirjoituksiin.

Näillä yksimielisyyden eväillä varustettu nykyinen Tuusulan valtuusto "pystyy" vieläkin suurempiin
"sopeuttamisiin" kuntalaisten palveluihin ensi keväänä,  kun sixback-hallituksen seuraava "pelastusohjelma" kunnille julkaistaan.   

lauantai 23. marraskuuta 2013


 Kokoomusjohtoista ja hallitushajuista kuntapolitiikkaa



On se vain erikoista, että Tuusulan valtapuolue kokoomus on näköjään (lehtitietojen mukaan) se ainoa päättävä puolue, joka hyväksyy tai hylkää, mikä kunnassa saa toimia. Ja tämähän on kuin olisi “pukki kaalimaan vartijana”.

Muistutan jälleen, että Tuusulan kunnan peruspalveluista leikattiin (2012) tasavaltamme hallituksen toimin 5,3 miljoonaa euroa peruspalveluista. Näihin kuuluu myös koulutus ja terveydenhoito.
Ja sixback-hallituksen paikallispuolueet kunnissa (myös tuusulassa) ovat siirtäneet leikkauksensa kuntalaisten maksettavaksi. Niitä kutsutaan nyt häveliäästi “supistukseksi”, vaikka ovat oikeasti vain kylmiä leikkauksia ja lopettamisia.

Oli hyvä herääminen valtuustolta, että kyläkoulut ja Kellokosken lukio säilyy. Mutta minne hävisi rohkeus ja kuntalaisten tasapuolinen kohtelu (jonka lakikin vaatii) kun kyseessä oli kunnanhallituksen budjettikokouksessa 18.11-13 Jokelan ja Kellokosken sosiaali- ja terveysasemien aukiolo.

Täydellisenä “paniikki” toimenpiteenä (ehkä pelottaa pohjoisten kuntalaisten mielipide asiasta) ja korjausyrityksenä ilmeni kunnahallituksen eli valtapuolueiden, yksimielisesti päättämänä, sairaanhoitajan hetkellinen päivystys “korvauksena”, kesäsulkuun 6 viikoksi määrätyille Jokelan ja Kellokosken terveysasemille.

Mitähän kokoomus ja myötäilijä puolueet “supistavat” eli leikkaavat ja lopettavat Tuusulan kunnasta, ensi vuonna (2014) kun kuntien peruspalveluista leikataan (eli ei vain supisteta) 1 118 miljoonaa euroa, vuonna 2015 leikataan 1306, 2016 leikataan 1 346 jne. Eli 2012-2017 kunnilta leikataan valtionosuuksia yhteensä 6,6 miljardia euroa.

Tämä kokoomusjohtoinen tie, vie suurkuntiin, sekä kuntien pakkoliittämiseen ja peruspalveluiden lopettamiseen, ja sitten “markkinat hoitaa” suomen kuihtuneet kunnat ja petetyt kuntalaiset.

tiistai 12. marraskuuta 2013




Tuusulan kyläkoulujen sekä Jokelan ja Kellokosken terveysasemien tehokas puollustaminen tuotti tulosta, esitys niiden lopettamisesta (kyläkoulut) ja terveysasemien (Jokela ja Kellokoski) kesäsulusta äänestettiin valtuustossa nurin maanantaina 11.11. 2013
 On tärkeätä, että peruspalvelut pidetään toiminnassa koko kunnan alueella. On hyvä, että Tuusulan valtuuston enemmistö tämän ymmärsi.


 Samassa kokouksessa 15 kunnanvaltuutettua allekirjoitti  Pasi Huuhtasen aloitteen, jolla pyritään kunnanjohtajan Joensivun erottamiseen tai syrjäyttämiseen. 

 Allekirjoittanut yhtyy aloitteeseen, koska kunnanjohtaja Joensivu yksipuolisesti kielsi Tuusulan kunnan tuen Jokelan rautatieaseman palvelujen (henkilökohtainen lipunmyynti)
jatkumisesta ja ylitti omavaltaisesti valtuutensa. Kaikki samaan aikaan lopettamisuhan alla olleet muut rautatieasemat saivat kunniltaan tukea ja jatkavat toimintaansa edelleen.

Jori Porspakka
kunta- aktiivi

sunnuntai 3. marraskuuta 2013

Jokelan ja Kellokosken sos-ja terveysasemia ei saa sulkea kesällä 2014 (31.10.2013)

 Aloitteen tekijänä, vastustan Tuusulan kunnan Jokelan ja Kellokosken sosiaali- ja terveysasemien sulkemista kesäkuukaudeksi 2014 ja teen aloitteen tämän lautakunnan sulkemispäätöksen perumiseksi.
 Ainoaksi vaihtoehdoksi tarjotaan Hyrylän sosiaali-ja terveyskeskusta. Tämä n. 12 000 pohjois-tuusulan kuntalaisen "pompottaminen" jälleen säästöjen nimissä, ei ole kuntalaisten yhdenvertaisuutta vaativan lain mukaista. Kohtuuttomat matkakulut ja huonot yhteydet Hyrylään lisäksi, eivät tue sulkemista.
  Lisäksi Kellokoskella terveysaseman sulkeminen vaikeuttaa myös etelä-mäntsäläisten terveydenhoitoa.
 Vanhuspalvelulakin edellyttää, "että kunnan on laadittava suunnitelma ikääntyneen väestön tukemiseksi" Tämä kunnan sosiaali-ja terveysasemien sulkeminen ei sovi edellä esitettyyn Vanhuspalvelulakiinkaan.

perjantai 18. lokakuuta 2013



Jokelan ja Kellokosken sos-ja terveysasemia ei saa sulkea kesällä 2014

Me allekirjoittaneet vastustamme Tuusulan kunnan Jokelan ja Kellokosken sosiaali- ja terveysasemien sulkemista kesäkuukaudeksi 2014. Ainoaksi vaihtoehdoksi Tuusulan kunta tarjoaa Hyrylän sosiaali-ja terveyskeskusta. Tämä n. 12 000 pohjois-tuusulan kuntalaisen “pompottaminen” jälleen säästöjen nimissä, ei ole kuntalaisten yhdenvertaisuutta vaativan lain mukaista. Kohtuuttomat matkakulut ja huonot yhteydet Hyrylään lisäksi, eivät tue sulkemista.

Lisäksi 2014 voimaantuleva Vanhuspalvelulaki edellyttää, “että kunnan on laadittava suunnitelma ikääntyneen väestön tukemiseksi” Tämä Tuusulan kunnan sosiaali-ja terveysasemien sulkeminen ei sovi edellä esitettyyn Vanhuspalvelulakiinkaan.

tiistai 8. lokakuuta 2013





Nykyiseen, kunnissakin leviävään järjettömään leikkauspolitiikkaan, valtapuolueiden toimesta onkin kyseenalaistava, sen pohjimmaiset "totuudet" eli Kataisen/Urpelaisen hokemat " kestävyysvaje, elinaikakerroin ja velkaantuminen" sopivat täysin paikkansapitävästi toteamukseen - vale, emävale ja Kataisen tilastot.

Tässä (Kataiselle/Urpelaiselle faktaa) tosiasiota mitä olette tehnyt ja sopimanne päätöksien mukaan teette suomen kunnille. Hallituskaudella (vuoteen 2015) leikkaatte kunnilta 1,3 miljardia euroa eli 15 %, Vuosille 2012-2017 sopimanne leikkaukset vievät kunnilta valtionosuuksia 6,6 miljardia euroa.
Valtionosuuksien leikkaukset toteutetaan pienentämällä peruspalveluiden valtionosuusprosenttia, näin
2011 34,11 %
2012 31,42 %
2013 30,96 %
2014 29,57 % ja tietysti kuntien maksuosuus on vastaavasti kasvanut.

Lopuksi "hirvittävä velkaantuminen" jota Katainen/Urpelainen käyttävät estottomasti propagandassaan, mutta sitä toitotetaan "totuutena ja perusteluna"
eli julkinen bruttovelka, % bkt:sta (2012) Suomi on 53 % velkaosuudellaan vasta 15:ta lainanmäärässä eli 11 vähiten velkainen maa EU 27 maan joukossa, maailman mitassa, vielä parempi sijoitus.

Tälläkin probagandalla on vain tarkoitus "jyrätä" kansalaisten /kuntalaisten kuntapalvelut, sekä peruspalvelut "kivikauteen". Ei kiitos Katainen/Urpelainen.
                                                                  
                                                                    *

Tuusulassakin sosiaalilautakunta yhtyi "leikkauslinjaan" eli lopettamaan peruspalveluita Jokelassa ja Kellokoskella sulkemalla (ensi kesänä 2014) sosiaali-ja terveysasemat kesäkuukaudeksi ! 
                                                            
Tällä päätöksellä vaikeutetaan yli 11.000 pohjois-tuusulan kuntalaisen terveys ja sosiaalipalveluita, lisäksi kun ainoa avoinna oleva on terveyskeskus Hyrylässä, kohtuuttomat pitkä matkat,
sekä liikenneyhteyksien olemattomuus vaikeuttavat asiointia.

 

tiistai 17. syyskuuta 2013

Pankeissa tapahtuva rahanluonti vaatii, myös pankkiasiakkaan luottamuksen !




 Kun jälleen on tilanne Tuusulassakin, jossa pankki lopettaa konttorinsa Jokelassa,  Kellokoskella sekä Rajamäellä (Osuuspankki) ja jättää kylät ainoastaan pankkiautomaatti yhteyden varaan. Tällä toimenpiteellä tämäkin pankki, näyttää suurena yrityksenä välinpitämättömyytensä asiakkailleen, jotka itse asiassa ovat koko yrityksen toiminnan jatkuvuuden ja vaurastumisen kannalta tärkein osa.

 Koska, suurin osa ihmisistä luulee rahan tulevan valtion painokoneista. Tämä ei pidä paikkaansa, sillä vain muutama prosentti on valtion luomaa (tarkka prosenttimäärää ei tiedä). Loppuosasta vastaavat pankit. Kuinka pankki luo rahaa ? - tyhjästä. Rahaa syntyy aina kun pankki myöntää lainaa.

 On yleinen harhaluulo, että asiakkaat ottaessaan lainaa he saavat pankista rahaa, jonka joku muu on sinne tallettanut. Asia ei ole näin. Pankki tekee lainaa myöntäessään eräänlaisen taikatempun.

 Laina luodaan avaamalla kaksi tiliä, käyttötili ja lainatili. Lainatessaa 10 000 euroa pankkiasiakas saa käyttötililleen 10 000 euroa, jolla hän voi tehdä mitä haluaa. Lainatilille merkitään myös kymppitonnin. Tämän asiakas on nyt velkaa pankille.

 Kun nämä kaksi tiliä lasketaan yhteen, tulokseksi saadaan nolla. Asiakas näennäisesti omistaa toisen tilin saldon ja on toisen velkaa pankille. Jos hän sattuisi perumaan sopimuksen ja maksamaan lainan takaisin, jäljelle ei jäisi yhtään rahaa. Tulos on todella pyöreä nolla.

 Yllä esitetyssä tapahtumassa käteinen ei vaihda omistajaa missään vaiheessa. Kyseessä on pelkkä tilinpidollinen temppu.

 Pankki alkaa veloittaa korkoa siitä, että on luonut lainaamansa rahan. Rahan,  jota ei käytännössä ole olemassa, vaikka se rahalta tuntuukin, koska asiakas pystyi kuluttamaan sitä käyttötililtään kuten rahaa ikään. Tämä selventäneen, miksi pankit tekevät suuria voittoja; ne luovat rahaa tyhjästä ja veloittavat sitten pankkiasiakaaltaan korkoa sen käytöstä.

 Lopuksi tähän sopii lainata Bertol Brechtiä; Mitä on pankkiryöstö, pankin perustamiseen verrattuna ?

  Vastalauseena Keski-Uusimaan Osuuspankin Jokelan konttorin lopettamiseen, lopetan tilini
Osuuspankissa.