keskiviikko 26. maaliskuuta 2014

Uusi sote-malli on eliitin vallankaappaus

 Kirjoittaja Yrjö Hakanen

Artikkeli Tiedonantaja 28.3.2014
Sunnuntaina julkistettu neljän suurimman puolueen puheenjohtajien sopima uusi sote-malli siirtää vallan sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä pois kunnilta ja asukkaiden vaaleilla valitsemilta edustajilta viiden jättikokoisen kuntayhtymän johtajille. Samalla se avaa tietä entistä laajemmalle kuntien palvelujen kilpailuttamiselle.

Kunnilta pois puolet vallasta
Uusi sote-malli on eliitin vallankaappaus. Siitä sovittiin ensin kokoomuksen, keskustan ja SDP:n puheenjohtajien salaisissa neuvotteluissa. Sen jälkeen mukaan otettiin perussuomalaisten puheenjohtaja. Kunnilta, Kuntaliitolta ja asukkailta ei kysytty mitään. Muille hallituspuolueillekin jäi vain äänettömän yhtiömiehen rooli.

Kuntien kaikkien sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen keskitetään viidelle yliopistokeskussairaaloiden ympärille muodostettavalle kuntayhtymälle. Kyse on yli 20 miljardilla eurolla tuotetuista palveluista, joissa on noin 265 000 työntekijää ja useiden miljardien omaisuus.
Kullekin sote-yhtymistä tulee vastuu yli miljoonan ihmisen sosiaali- ja terveyspalveluista. Sopimuksen mukaan nämä viisi aluetta ”muodostavat sote-palveluihin yksiportaisen ja selkeän hallinnon”. Niihin tulee keskimäärin yli 60 kuntaa.

Käytännössä valta keskittyy isoja kaupunkeja ja suuria puolueita edustaville sote-alueiden johtajille, joita ei valita vaaleilla. Kunnilta riistetään puolet päätösvallasta. Niiden tehtäväksi jää maksaa laskut ja tuottaa ne palvelut, joita sote-johto haluaa niiltä tilata.

Kuka tarvitsee jättiyksiköitä?
Mihin tällaisia jättikuntayhtymiä tarvitaan? Hallituksen ja oppositiojohtajien tiedotteessa niitä perustellaan kahdella asialla: ”palveluketjujen saumattoman kokonaisuuden” tavoite ja ”julkisen talouden kestävyysvajeen” vähentäminen.

Jos suuret yksiköt toisivat saumattomat palveluketjut ja kustannussäästöt, pitäisi Helsingin ja muiden isojen kaupunkien toimia parhaiten ja tehokkaimmin. Näinhän ei ole. Suuri on usein byrokraattista ja tehotonta.

Palveluketjujen ongelmat johtuvat ennen muuta kuntien henkilöstön, hoitopaikkojen, kotipalvelujen ja rahojen vähyydestä. Näihin ongelmiin uusi malli ei tuo mitään helpotusta. Päinvastoin se jatkaa palvelujen rahoituksen leikkaamista, hallituksen tiedotustilaisuudessa puhuttiin jopa ”miljardiluokan menosäästöistä”.

Suorastaan käsittämättömiä ovat THL:n johdon perustelut, että uudella mallilla ”painopiste saadaan peruspalveluihin ja ennaltaehkäisevyyteen” (HS 24.3.). Peruspalvelujen osalta paras asiantuntemus on lähellä asukkaita kunnissa, ei kaukana erityisvastuualueilla. Lähipalvelut ja yhteys asuinalueisiin ovat ratkaisevia, jos halutaan hoitaa terveyttä ja hyvinvointia eikä vain sairauksia ja ongelmia.

Kustannusten vähentämisen tavoitteet yhdistettynä päätöksenteon etääntymiseen asukkaista voimistavat paineita karsia lähipalveluja. Hallituksen ja oppositiojohtajien sopimus jättää auki, missä määrin sote-alueet tilaavat palvelut kunnilta tai miten laajasti ne kilpailutetaan.
Sosiaali- ja terveysministeriön kokoomuslainen kansliapäällikkö on jo kehunut sote-ratkaisun luovan ”hallittavan ympäristön raha seuraa potilasta –mallille”, jolla oikeisto haluaa siirtää rahaa kuntien palveluista yksityiseen bisnekseen (HS 25.3.). Palvelujen kilpailuttaminen ja siirtäminen yksityisten yritysten toteutettavaksi helpottuu, kun yksiköt ovat suuria ja päätökset tehdään vailla demokratiaa.

Hylkää pohjoismaisen mallin
Peruspalvelujen ja varsinkin sosiaalipalvelujen kehittäminen on jäänyt sote-mallissa erikoissairaanhoitovetoisen ajattelun jalkoihin. Tässä malli eroaa muista pohjoismaista, joissa kunnat vastaavat sosiaalipalveluista ja monin osin perusterveydenhuollosta. Muissa pohjoismaissa on valtion osuus muun muassa terveydenhuollon rahoituksessa paljon suurempi kuin Suomessa. Missään Euroopassa ei ole meille nyt esitettyä sosiaali- ja terveyspalvelujen päätösvallan ja järjestämisen keskittämistä.

Uusi sote-malli syntyi tilanteessa, jossa Jyrki Kataisen hallituksen aiemmat esitykset osoittautuivat mahdottomiksi toteuttaa, jopa perustuslainvastaisiksi. Hallitus on oppositiojohtajien tukemana mennyt kuitenkin ojasta allikkoon.

Jos yli puolet kuntien palveluista ja rahoista siirretään viiteen jättikokoiseen ”hallintohimmeliin”, rikotaan perustuslain velvoitteita kehittää kuntien hallintoa asukkaiden itsehallintoon perustuvana lähidemokratiana. Se mitätöi suuren osan työväenliikkeen kamppailulla aikoinaan saavutetusta kunnallisesta äänioikeudesta.

Vaihtoehtona kaksiportainen malli
Useimmissa Euroopan maissa paikallishallinto on järjestetty kaksi- tai kolmiportaisena. Niissä on kuntien lisäksi maakuntahallinto ja isoissa kaupungeissa usein myös kunnanosavaltuustot. Tästä löytyy vaihtoehto sote-mallin edustamalle keskittämiselle ja johtajavaltaisuudelle.

Jos erikoissairaanhoito ja erityisen vaativat sosiaalipalvelut siirretään maakuntatasolle, voidaan kuntarakennetta tarkastella ensisijassa peruspalvelujen ja lähidemokratian näkökulmasta. Tällöin pienikin kunta voi toimia hyvin perus- ja lähipalvelujen järjestäjänä. Vaaleilla valittavan maakuntahallinnon alaisuuteen voidaan koota sairaanhoitopiirit, ely-keskukset ja muu aluehallinto. Toisaalta kunnissa voidaan kehittää lähidemokratiaa, kuten osallistuva budjetointi ja kunnanosavaltuustot.

Lisäksi on vahvistettava julkisten palvelujen rahoitusta ja lopetettava laajeneva kilpailuttaminen. Esimerkiksi jos pääomaverotus olisi EU-maiden keskitasolla, kertyisi verotuloja vuodessa noin neljä miljardia enemmän ja kuntien valtionosuuksia voisi nostaa.

tiistai 11. maaliskuuta 2014

Taloustieteen nobelisti, vuodelta 2008 Paul Krugman on täysin eri linjalla, Kataisen (kok) johtaman sixpack-hallituksen kanssa, leikkauspolitiikan järkevyydestä maassamme. Krugmanin mukaan ei ole mitään järkeä kiristää ruuvia yhä tiukemmalle. ” Suomi on tehnyt todella kovaa kiristyspolitiikka ilman minkäänlaista painetta markkinoilta. Politiikot ovat olleet todella vastuuttomia”, näin sivalsi Krugman sixpack-hallitusta Uuden Suomen haastattelussa Tukholmassa. ”Tehkää mitä tahansa, mutta älkää ainakaan kiristäkö enempää. Älkää enää pahentako tilannetta entisestään”, vetosi taloustieteen nobelisti Kataisen hallitukselle.

Hänen mukaansa tilanne olisi helpompi, jos Suomi ei olisi mukana euroalueessa ”Silloin
teillä olisi mahdollisuus tehdä omaa rahapolitiikkaa. Nyt sitä ei ole” Krugman painotti. Hän muistutti, että Pohjoismaiden joukossa Suomi on ainutlaatuinen talous, koska maa on muista Pohjoismaista poiketen eurossa.

Edellisen lisäksi valtiomme (ja kuntien) virheellisen talouspolitiikan syöksykierre ilmenee myös bruttokansantuotteessa, joka on polkenut paikallaan, kaudella 2009-2013 tuotanto oli keskimäärin 184,4 miljardia, eikä juuri muutosta ole tulossakaan, ehkä 0,6 tai suurimmillaankin vaatimatonta 2,3 prosentin kasvua. Kun ei ole kotimaista kulutuskysyntää, ei ole kotimaista teollisuuttakaan.

Koska todelliset talouden peruspilarit ovat pääomat, työvoima, vienti, tuonti ja kotimarkkinatuotanto, tuntuukin ihmeelliseltä VvM Urpelaisen julistus viime elokuulta, että talouspolitiikan peruspilarit hänen, ja Kataisen sixback hallituksen mielestä, ovat valtion budjetti, rakenneuudistus, lisäbudjetti ja maltillinen palkkaratkaisu. Jokainen tietää, että ne ovat pelkkiä ”lillukanvarsia” edelliseen verrattuna.

Valtion ja kuntien osuutta verovaroista ja niiden osuutta on jatkuvasti vähennetty. Erityisesti pääomatulojen ja yhteisöverojen helpotukset yrityksille ja rikkaille, alkaen Ahon
hallituksesta 1993, ja jatkuen Lipposen hallitus 1996, Vanhanen 1 2005 ja Vanhanen 2 2006, Katainen 2014. Jo nyt ovat kuntien menetykset peruspalveluiden valtionosuuksista
7,8 miljardia euroa (Yle Uutiset)

Maastamme on jo viety 600 - 700 miljardia euroa pääomia, joka vastaa vähintäin kolmen vuoden bruttokansantuotetta. Pääomien, tavaroiden, palveluiden ja ihmisten vapaan liikkumisen sekä ylimmän lainsäädäntö- , tuomio- ja budjettivallan menettäneenä EU Suomi syöksyy, väärän talouspolitiikan takia valtion, kuntien ja kansalaisten kurjuuteen.

 Siis vaaleissa äänestetään IRTI EU:STA ja äänestetään SKP:n ehdokkaita ! 

torstai 6. helmikuuta 2014

VR palautettiin voimassaolevan sopimuksen mukaiseen tilaan



Tämä tieto tuli Nuppulinnan ja Purolan seisakkeiden (ja myös Karjaan ja Inkoon) säilymisestä, ainakin voimassaolevan sopimuksen (VR/LvM) vuoden 2015 loppuun. VR aikoi yksipuolisesti "muuttaa" voimassaolevia seisake/asema sopimuksia. Oli hyvä, että kunnat, myös Tuusula oli tällä kertaa junamatkustajien puolella.  Alla julkaisen poikkeuksellisesti blogissani adressinvetäjän tiedotteen.

Tervehdys !  Olimme tänään Tuusulan kunnan delegaationa liikenne- ja viestintäministeriössä tapaamassa ministeriä. 20  minuutin tapaamisessa yritimme  tuoda mahdollisimman tarkkaan vaikuttavat asiat, ja lopuksi luovutin adressin. Vielä eilen keräsin paperille nimiä. Yhteensä allekirjoituksia oli noin 1800. Iltapäivällä sitten tuli ilahduttava päätös, että lähiliikenne jatkuu vielä sopimuskauden loppuun eli vuoden 2015 loppuun. Siinä ajassa kunnat ehtivät suunnitella kaavoitusta ja asutuksen lisäämistä asemiensa ympärille,  jonka jälkeen tilanne arvioidaan uudelleen.
Kiitoksia kaikille tuesta, kiitos myös ministeriölle sekä ministeri Merja Kyllöselle! Täällä Nuppulinnassa ollaan päätöksestä helpottuneita ja kiitollisia.

keskiviikko 22. tammikuuta 2014

VR Group Oy on valtionomisteinen yhtiö ja sen tekemisistä päättää hallitus/eduskunta.




VR Group Oy on valtionomisteinen yhtiö ja sen tekemisistä päättää hallitus/eduskunta. Olisikin syytä muistuttaa näille hallituspuolueille (kok sdp vas ruots vihr krist), että pitäisi tehdä vaalilupauksiensa mukaan. Näihin vaalilupauksiin kuuluivat myös joukkoliikenteen parantaminen. Nämä asemien/seisakkeiden lopettaminen kertoo, mikä on "pelin henki". Lopetettavia ovat Nuppulinna, Purola, Inkoo, Karjaa.

Tämä hallituspuolueiden tekemisen haluttomuus puollustaa junamatkustajien etuja, nähtiin jo Jokelan Rautatieasema kamppailuussa. Vaikka nimä kertyi noin 4800 (eli Jokelan koko aikuisväestö) ja jätimme nimilistan adressina, muiden lopettamiuhan alla olevien asemien kanssa eduskunnassa (Kemijärvi Pietarsaari Iisalmi) niin ainoa asema josta lopetettiin palvelut (lipunmyynti) oli - Jokela.

 Tämänkin kokemuksen perusteella - näyttää tosi huonolta, seisakkeiden säilyminen.
Syyllisiä ovat hallituspuolueet, ja myöskin Tuusulan kunnan luottamushenkilöt. He eivät toimineet Jokelan junamatkustajien puolesta, (noin 2500 päivittäistä junankäyttäjää) vaan sallivat kunnanjohtajan yksipuolisesti,  ja omavaltaisesti kieltää tuen asemalta. Muut asemat toimivat lipunmyynteineen vielä tänäkin päivänä, koska niiden kunnat tukivat asemiaan. Tämä on myös kunnanjohtajan "pistepussiin" laitettava, kun päätetään toimista kunnanjohtajan kelpoisuudesta, hoitaa virkaansa.

maanantai 6. tammikuuta 2014

Terveyspalvelujen alasajon kohteena valtuustopuolueilla Tuusulassa





Terveyskeskusen päivystyksen lopetus on todella kovan sixpack- hallituslinjan synkkä esimerkki, mitä kunnissa (muuallakin kuin Tuusulassa) tulee tapahtumaan ilman kuntalaisten yhteistä vastusta, kautta koko suomenmaan.

Nykyvaltuusto puolueet eivät ole juurikaan vastustaneet tehtyjä leikkauksia, joita häveliäästi "säästöiksi" naamioidaan. Totuushan on se, että sixpack-hallitus ei suorita kunnille lakimääräistä valtionosuuttaan, kunnille määrätyistä tehtävistä.

Vuoteen 2015, eli tällä hallituskaudella kuten yllä olen kirjoittanut kunnilta leikataan hallituspuolueiden sopimana 1,3 miljardia euroa ja vuoteen 2017 mennessä jää kunnilta saamatta valtionosuuksia, hoitamistaan lakimääräisistä tehtävistä 6,6 miljardia euroa !

Ja Tuusulan valtuustopuolueet ja valtuutetut, Persuja ja vasemmistopuolueita myöten hyväksyivät yksimielisesti, tämän leikkauslinjan peruspalveluissa. Vain yksi valtuutettu "heräsi" joulukuun talousarvio kokouksessa edes kysymään tästä Hyrylän päivystyksen sulkemisesta (terveyskeskuslääkäri kun on) mutta ei muuta, eli kiltisti hyväksyi asian.

Samoin meni Jokelan ja Kellokosken terveys-ja sosiaali asemien aukiolon päätökset kesäsulusta, eikä yksikään valtuutettu edes Jokelan tai Kellokosken valtuutettu ei katsonut tarpeelliseksi puollustaa kyläläisiään. Yksi valtuutettu, äänestyksen jälkeen
"pesi kätensä" ja kehtasi kehoitta kyläläisiä "nostamaan asiasta suuren metelin". Miksiköhän tämäkin valtuutettu on päättäjäksi valittu.

tiistai 10. joulukuuta 2013



 Tuusulan valtuuston "Joululahja" kuntalaisille 9.12-13



  Tuusulan valtuusto (9.12) hyväksyi noin 1,5 miljoonan euron "sopeuttamiset" eli leikkaukset yksimielisesti. Nämä tulevat leikkaukset (jo päätettyjen lisäksi) heikentävät mm. kuntalaisten peruspalveluja.

 Vakavana esimerkkinä kuntalaisille on jälleen Pohjois-Tuusulan (Jokela ja Kellokoski) terveyskeskusten sulkeminen  "kesäsululla"  neljäksi viikoksi. Yksikään valtuutettu, edes pohjois-tuusulainen ei vastustanut tätä perusterveydenhoidon heikentämistä.

 Ihmetystä herättää näiden valtuutettujen toimimattomuus tässä asiassa. He lupasivat toimia juuri kuntapalveluiden puolesta, muistan näin viime kuntavaalienkin alla  kaikkien ehdokkaiden luvanneen.

 Ilmeistä on valtuustopuolueiden sitoutunut tukeminen, oman kunnan terveydenhoitamisen sijasta  Kiljavan Sairaalaa, koska vuoden 2013 aikana Tuusulan kuntalaisten verovaroja on siirretty sinne
993 165,42 € ja vielä lisäksi vuosittaista tukirahaa 270 000 €.

Tässähän on oikeampi kohde säästää/leikata kunnanpalveluissa, koska tämän yrityksen toiminta kanavoituu "veroparatiisi saarille" ja tämähän ei ole hyväksyttävää, - eihän Tuusulan valtuutetut ?

Kunnanjohtaja Joensivun (kok) "grillaaminen" olikin ainoa erimielisyys, joka nykyvaltuustorymiä
äänestyttikin. Tämä aihe olikin ainoa kohde, joka sitoutumatonta paikallislehteä kiinnosti kirjotteluun asti. Valtuuston yksimieliset leikkaukset kuntalaisten peruspalveluissa, eivät kirvoittaneet lehteä kirjoituksiin.

Näillä yksimielisyyden eväillä varustettu nykyinen Tuusulan valtuusto "pystyy" vieläkin suurempiin
"sopeuttamisiin" kuntalaisten palveluihin ensi keväänä,  kun sixback-hallituksen seuraava "pelastusohjelma" kunnille julkaistaan.   

lauantai 23. marraskuuta 2013


 Kokoomusjohtoista ja hallitushajuista kuntapolitiikkaa



On se vain erikoista, että Tuusulan valtapuolue kokoomus on näköjään (lehtitietojen mukaan) se ainoa päättävä puolue, joka hyväksyy tai hylkää, mikä kunnassa saa toimia. Ja tämähän on kuin olisi “pukki kaalimaan vartijana”.

Muistutan jälleen, että Tuusulan kunnan peruspalveluista leikattiin (2012) tasavaltamme hallituksen toimin 5,3 miljoonaa euroa peruspalveluista. Näihin kuuluu myös koulutus ja terveydenhoito.
Ja sixback-hallituksen paikallispuolueet kunnissa (myös tuusulassa) ovat siirtäneet leikkauksensa kuntalaisten maksettavaksi. Niitä kutsutaan nyt häveliäästi “supistukseksi”, vaikka ovat oikeasti vain kylmiä leikkauksia ja lopettamisia.

Oli hyvä herääminen valtuustolta, että kyläkoulut ja Kellokosken lukio säilyy. Mutta minne hävisi rohkeus ja kuntalaisten tasapuolinen kohtelu (jonka lakikin vaatii) kun kyseessä oli kunnanhallituksen budjettikokouksessa 18.11-13 Jokelan ja Kellokosken sosiaali- ja terveysasemien aukiolo.

Täydellisenä “paniikki” toimenpiteenä (ehkä pelottaa pohjoisten kuntalaisten mielipide asiasta) ja korjausyrityksenä ilmeni kunnahallituksen eli valtapuolueiden, yksimielisesti päättämänä, sairaanhoitajan hetkellinen päivystys “korvauksena”, kesäsulkuun 6 viikoksi määrätyille Jokelan ja Kellokosken terveysasemille.

Mitähän kokoomus ja myötäilijä puolueet “supistavat” eli leikkaavat ja lopettavat Tuusulan kunnasta, ensi vuonna (2014) kun kuntien peruspalveluista leikataan (eli ei vain supisteta) 1 118 miljoonaa euroa, vuonna 2015 leikataan 1306, 2016 leikataan 1 346 jne. Eli 2012-2017 kunnilta leikataan valtionosuuksia yhteensä 6,6 miljardia euroa.

Tämä kokoomusjohtoinen tie, vie suurkuntiin, sekä kuntien pakkoliittämiseen ja peruspalveluiden lopettamiseen, ja sitten “markkinat hoitaa” suomen kuihtuneet kunnat ja petetyt kuntalaiset.