keskiviikko 19. huhtikuuta 2017







                                TYÖVÄKI, OPISKELIJAT, NUORET, ELÄKELÄISET, TYÖTTÖMÄT

                                              VAPPUNA

                                     VAPPUMARSSILLE!

 

                                OIKEISTO HALLITUKSEN

                                 KURJISTUKSIA VASTAAN !

                                                

                                LÄHDE VAPPUMARSSILLE 

                                             HELSINKIIN!

                                                  

                                       MEKIN MENEMME!

                                               

maanantai 10. huhtikuuta 2017













                                           Kiitos, lämpimästi tuestanna näissäkin kuntavaaleissa.
                                   Nyt on näin 69 vuotiaana aika nautiskella, myös eläkeläisen elämästä.  

sunnuntai 9. huhtikuuta 2017







                                                      ÄÄNESTÄ UUSI SUUNTA
                                                      KUNTAUUDISTUKSELLE !

                                       MEIDÄN KUNTAMME EI OLE MYYTÄVÄNÄ
                                              EIKÄ MYÖSKÄÄN EHDOKKAAMME !
                                                                      

                                           SOTE- JA MAAKUNTAUUDISTUS UUSIKSI !


                                     HYVINVOINTIKUNTA ON MYÖS LÄHITERVEYSPALVELUT

                                                                     Jori Porspakka                                                  
                                                                Kuntavaaliehdokas SKP
                                                                          
                                                                               197
                                                                            

                                                                         

perjantai 7. huhtikuuta 2017








Kuntavaalien ”kalkkiviivoilta” tietoa, joka lisää demokraattisen äänestäjien tuskaa.



Tämä juuri ilmestynyt Taloustutkimus Oy:n ja nyt se on kovassakin käytössä Yle:ssä ja valtapuolueiden vaalimökeillä,  se kun on tehty valikoidusti ja ennakoidusti tahdottu tulos, eli 3 suurimman puolueen voitto - tietysti. Varsinkin pienpuolueiden ilmoitetaan jo häviävän. Uskokoon ken haluaa, koska vastustus näiden Sote ”ryöstöretkelle” on vahvaa kunnissa.

Jos ei yli 30 miljoonan euron e-puolueiden vaalitukemiset verovaroista eduskuntapuolueille, edes auta puolueita menestymään, niin silloinhan on vika heidän mielestään - väärin äänestetty.

Me Kommunistit, jotka ihan itse maksamme toimintamme, lehteämme (Tiedonantajaa)
myöten sekä vaalien kulut olemme pienuudestamme huolimatta, vaarallinen puolue
hallitsevalle taholle.  Miksi tämä väite? Siksi koska Yle:kin on päättänyt, että eduskunnan ulkopuoliset puolueet, eivät saa Tv tai Radio aikaa juuri lainkaan.

Ja kuntatasolla tämä syrjintä ilmentyi kohdallani Keski-Uusimaa-lehden Päätoimittajan päätöksestä, olla huomioimatta pyyntöäni tasapuolisesta kohtelusta Keskarin ehdokkaiden vaalikoneen vastauksissa, näissä 4:ssä eri jutussa Keskarissa, joissa puolueiden kannat olivat otettu ehdokkaiden vastauksista Keskarin vaalikoneeseen, vain SKP:n vastaajan nimeä (siis Jori Porspakka) ei kertaakaan julkaistu, edes pyynnöstäni.

Ja huolimatta tästä epätasa-arvoisesta kohtelusta Keski-Uusimaan taholta, uskon voivani saavuttaa demokraattisesti ajattelevien äänestäjien kannatuksen vaaleissa. Ja voivani näyttää ”pitkää nenää” kuntavaalien kalkkiviivoilla, ei-demokraattiselle paikallislehden päätoimittajallekin.

Huom. Tein kuntalaisen aloitteen tänään (7.4 -17) Tuusulan pitkäaikaistyöttömien  työllistämisen puolesta, koska nyt menee "sakkoja" Kelalle jos kunta EI TYÖLLISTÄ.

tiistai 4. huhtikuuta 2017




Tuusula maksaa sakkoja Kelalle mieluummin kuin työllistää


Tuusulankin poliittinen eliitti maksaa mieluummin Kelalle miljoonien sakkoja, kun ei käytä rahaa pitkäaikaistyöttömien työllistämiseen. SKP esittää, että peruspalveluja on tuotettava ja tehtävä kunnan ja kaupungin omana työnä. Lähipalvelut pitää tehdä kunnissa toisin kuin Sipilän sotessa esitetään. SKP tyrmää Sipilän soten juuri siksi, että se purkaa julkisen sektorin peruspalvelujen tuottamisen ja omana työnä tekemisen.

 Kaikki Tuusulan nykyvaltuutetut ja valtuustopuolueet ovat syyllistyneet välinpitämättömyyteen pitkäaikaistyöttömiä kohtaan, joka ilmenee sakkojen maksamisen pakkona Kelalle, joita  tuusulan kuntakin joutuu maksamaan kun ei työllistä kunnan pitkäaikaistyöttömiä. Jo vuodesta 2012 (nykyvaltuusto valittiin) Tuusulan kunta maksoi sakkoja mieluummin, kuin olisi järjestänyt työpaikkoja.
 Kun aikaisemmin vuonna 2008 sakkomaksu Kelalle oli 232 567 € niin nyt sakkomaksujen määrä on katastrofimaisesti liki kymmenkertaistunut tähän päivään mennessä, ja mitä tekee Tuusulan kunnanvaltuusto, seuraa vain tilannetta mutta eivät tee pitkäaikaistyöttömien, eivätkä turhien sakkomaksujen poistamiseksi mitään ! Jokainen kuntalainen voi laskea yhteen allaolevasta taulukosta sakkomaksut Kelalle, noillakin rahoilla olisi tarvetta Tuusulan peruspalveluiden ylläpitämiseksi, joita on "riisuttu" pois kunnasta.

                          Tuusulan ”sakkomaksut” Kelalle taulukko
                           2016       1 788 004 €
                           2015       1 542 677 €
                           2014          735 262 €
                           2013          631 934 €
                           2012          470 195 €

                           raportit.kela.fi/ibi_apps/WFServlet

tiistai 28. maaliskuuta 2017


Julkaisen Kurttilan kirjoituksen blogissani, koska hän on SKP:n eläkeryhmän jäsen

Eduskunta käänsi selkänsä eläkeläisille 21.3 musta tiistai

Tiistaina 21.3. eduskunta hylkäsi täysistunnossaan seniorikansalaisten tekemän lakialoitteen. Aloitteessa esitettiin työeläkkeiden tarkistusindeksin muuttamista taitetusta indeksistä takaisin ansiotasoindeksiksi. Aloitteen oli allekirjoittanut lähes 85000 kansalaista. Edellisellä viikolla eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta oli hylännyt aloitteen yksimielisesti.
Vuodesta 1996 lähtien työeläkkeiden tarkistuksissa on sovellettu ns. taitettua indeksiä, jossa elinkustannusindeksin muutokset otetaan huomioon 80 %:sti ja ansiotuloindeksi 20 %:sti. Vuosien 1977 ja 1996 välisenä aikana indeksien suhde oi 50/50 %. Sitä ennen työeläkkeitä tarkistettiin sataprosenttisesti samaan tahtiin kuin palkkojakin.
Työeläkkeiden taitettu indeksi merkitsee, että eläkkeiden taso jää jatkuvasti palkkakehityksestä jälkeen. Eläketurvakeskus on laskenut, että vuodesta 1996 lähtien, taitetun indeksin takia, eläkeläiset ovat saaneet yhteensä noin sata miljardia euroa vähemmän eläkettä verrattuna siihen, että tuona aikana olisi sovellettu ansiotasoindeksiä. Samaan aikaan eläkeyhtiöiden omaisuus on paisunut 190 miljardiin euroon.
Kaikkein pienimpiä eläkkeitä ovat kansaneläkkeet. Ne määräytyvät pelkästään elinkustannusten perusteella, ja niinpä ne jäävät eniten jälkeen palkkakehityksestä. Kansaneläkkeet maksetaan valtion budjetista. Sipilän hallitus alensi vastikään kansaneläkkeitä ensimmäisen kerran itsenäisen Suomen historiassa, jopa kahteen kertaan. Köyhiä kuritetaan todella raskaalla kädellä.
Työeläkeläiset eivät myöskään ryve rahassa. Eläketurvakeskuksen mukaan 56 % työeläkeläisistä saa eläkettä bruttona 1500 euroa kuussa tai vähemmän, ja 88 % eläkeläisistä saa bruttona 2500 euroa kuussa tai vähemmän.
Eläkeyhtiöt maksavat nykyisin työeläkettä vuosittain yhteensä noin 25 miljardia euroa. Siinä on 20 vuoden ajalta syntynyt sadan miljardin euron vajaus. Taitettu indeksi kurittaa kauan eläkkeellä olleita. Ikäihminen, joka on ehtinyt olla työeläkkeellä kaksikymmentä vuotta, on todella saanut tuntea nahoissaan taitetun indeksin vaikutukset. Sen aiheuttama kokonaistappio hänelle vastaa viiden vuoden maksamattomia eläkkeitä.
Kansalaisaloitteen vaatimus taitetun indeksin palauttamiseksi 100 % työpalkkaindeksiksi oli enemmän kuin perusteltu. Kuitenkin, lähes koko eduskunta vastusti aloitetta. Ainoa poliittinen tuki eläkeläisten aloitteelle tuli eduskunnan ulkopuolelta. Suomen Kommunistinen Puolue, SKP, on suurin eduskunnan ulkopuolinen puolue ja ainoa merkittävä puolue, joka on virallisesti asettunut tukemaan aloitetta.
Kaikki nykyiset eduskuntapuolueet ovat kääntäneet selkänsä eläkeläisille. Voikin käydä niin, että vastavuoroisesti eläkeläiset kääntävät selkänsä näille puolueille.
Heikki Kurttila
tekniikan tohtori
Espoo
SKP:n eläkeryhmän jäsen

torstai 23. maaliskuuta 2017







Tuusulan eläkeikäiset 65 vuotiaat, tai yli olevia kuntalaisia on yhteensä n. 11.000 ja heitä kohtelee ”taitettu indeksi” kuten 1,4 miljoonaa Suomen muitakin eläkeläistä. Taitettuun indeksiin (20/80) siirryttiin 1996 ja sillä on valtavasti työeläkkeitä heikentävä vaikutus. Sama työeläke, joka vuonna 1995 oli 60 prosenttia työpalkasta, on nykyisin vain noin 47 % tuosta vastaavasta työstä maksettavasta palkasta! Jo 430 000 eläkeläistä elää alle EU:n määrittelemän köyhyysrajan.

 Nyt jo Eläkeläisten köyhyys on tosiasia Suomessa, siksi on järkyttävää, että Eduskunnan sosiaali-ja terveysvaliokunta on ehdottanut (14.3) että eduskunta hylkäisi lakiehdotuksen kansalaisaloitteen työeläkeindeksin palauttamisesta takaisin palkkatasoindeksiksi.

Palkkaindeksin vastustajien keskeinen väite on, että ansiotasoindeksin palauttaminen koituisi vain suurimpia eläkkeitä saavien eduksi, eikä auttaisi millään tavoin pienituloisempia.
Eläketurvakeskuksen tilastojen mukaan maassa 140 000 työeläkkeensaajaa (10% eläkkeensaajista)
joiden eläke on alle 750 euroa kuukaudessa.
 Samojen tilastojen mukaan vuoden 2015 lopussa alle 1500 euron kuukausieläkettä bruttona sai 56 prosenttia työeläkkeensaajista eli noin 800 000 eläkeläistä. Korkeintaan 2500 euron kuukausieläkkeeseen joutui tyytymään 88 prosenttia 1,4 miljoonasta eläkeläisestä. Yli 2500 euroa kuukaudessa saavia työeläkkeensaajia oli 12 prosenttia eläkkeensaajista. Työeläkkeiden keskieläke oli 1613 euroa kuukaudessa vuonna 2015.

Kansaneläkkeen saajat ovat vaikeassa asemassa, yleisemminkin kansaneläkkeen ja erilaisten sosiaalisten tukien saajat. Kansaneläkettä saa vajaa puolet Suomen yli 1,4 miljoonasta eläkkeensaajista. Etenkin pienituloisten toimeentulo on entisestään heikentynyt Sipilän hallituksen toimien seurauksena kuluvan vuoden 2017 alusta. Eduskunta hyväksyi juuri hallituksen esityksen, jolla kansaneläkettä leikataan 0,85 prosenttia. Täyden kansaneläkkeen määrä kuukaudessa on yksin asuvalla pienentynyt 2017 alusta lukien aiemmasta 634 eurosta 629 euroon kuukaudessa. Tämän lisäksi kansaneläkettä saava voi saada takuueläkettä, joka nostaa eläketulon 767 euroon kuukaudessa. Pelkän takuueläkkeen varassa elää 100 000 eläkeläistä. Takuueläkettä maksetaan kuitenkin enimmäkseen täydentävänä osana muihin eläketuloihin ja se on keskimäärin vain noin 140 euroa kuukaudessa.
 
Tätä uudistuksen (ansiotasoindeksi palautettava työeläkkeisiin)  hylkäämistä siis ajoivat Kepu, Kok, Ps, Sd, Vas, Rkp. Eduskunnan sosiaali-ja terveysvaliokunnassa ja he haluavat jatkaa siis yhä eläkeläisten köyhyyttä.