maanantai 28. toukokuuta 2018









Yhä jatkuva ja jopa voimistuva pohjoisen tuusulalaisten, kuntapalveluiden heikentäminen ilmenee jälleen, Jokelan ja Kellokosken sosiaali-ja terveyspalveluiden ns. "kesäsuluissa". Kellokoskella 11.6-15.7  ja Jokelassa 9.7-12.8.2018.

Kuntapolitiikot ja myös heidän (taustapuolueensa), ovat  kiistattomasti mukana "tyhmäilyissä", joissa on vaihdettu kunnanmaita, pienempiin maihin, kiviainesyrittäjän kanssa ja lisäksi maksettu tästä operaatiosta vielä yrittäjälle "lisätukea", lehtitietojen mukaan puolimiljoonaa euroa, kuntalaisten "piikkiin" - tietysti.

Ja vielä tortta på tortta, näiltä nykypäättäjiltä "unohtu" tarkistaa (tai ei osattu) yritykselle luovutettujen ex-kunnanmaihin sisältyviä suuriakin projekteja (tunneli hanke) Uudenmaan läänin konttorista.

Pelkästään kuntapolitiikkojen tyhmäily, etelä-tuusulan maanvaihto operaatiossa, aiheutti suurenmat kulut tuusulan kuntalaisille, kuin mitä "säästöillä" eli pohjois-tuusulan sosiaali- ja terveysasemien (Jokela, Kellokoski) kesäsulkemisilla saavutetaan! 

maanantai 7. toukokuuta 2018





Tänä vuonna on Suomea juhlittu sen 100 vuotisen taipaleen johdosta, erityisesti maamme oikeisto on keskittynyt kehumaan erityisesti maamme alkutaipaletta, unohtaen tuoda julki tekemänsä täysin itsenäistymis vaiheen alun.

 Oskari Tokoin senaatin voima loppui, kun sosialistisen enemmistön eduskunnan hyväksymän valtalain johdosta, kun väliaikaisen Kerenskin hallitus määräsi eduskunnan hajoitettavaksi ja pidettäväksi uudet vaalit.

Porvaripuolueet  olivat senaatissa nyt enemmistönä, ja "juonivat" kokoukseen puheenjohtajaksi venäjän kenraalikuvernöörin Stahovitsin, sekä päättivät julkistaa Kerenskin (väliaikaisen hallituksen pääministeri) sosialistisen eduskunnan hajoittamiskäskyn.

 Eduskunnan Kullervo Manner (sdp) koetti vielä kutsua eduskuntaa koolle mutta venäjän armeijan kasakat pitivät eduskunnan suljettuna, Kerenskin määräyksen mukaisesti.  Eli näin nämä suomen porvaripuolueet "mukautuivat" aivan muuhun, kuin suomen rehelliseen itsenäistymiseen.

Tämän jälkeen porvarien johtama ja määräämä senaatti täydensi omaa valkoisensuomen tavoitetta
nimittämällä salaisen aktivisti ryhmän jäseniä senaattoreiksi. Koko suomen ruokahuolto ja rahavarat alistettiin tälle tavoitteelle ja ne keskitettiin pohjanmaalle, jonne siirrtyi myös miljoonia markkoja varallisuutta (teollisuuden ja pankkien lahjoittamat varat).

Tätä johti ja piti huolta aktivistisen salaisen järjestön Ratsumestari Ackerman. Myös Hjelt lähetettiin jo marraskuussa 1917 Sasksaan sopimaan Saksan avusta "vaikka millä tavalla" kuten  valtionhoitaja Svinhufund kehoitti. Tämä samainen herra kirjoitti myös etukäteen lain (tietän miten työväenluokka tullaan kohtelemaan porvarien päällekarkauksessa) valkoisen puolen syyttämättömyys laki.

Mannerheimin "ammutaan paikalla" laki 25.2.1918 on suoraan Venäjän armeijan rikoslaista vuodelta 1906 joka oli juuri aiemmin kovennettu vallankumouksien takia.

Nämä valkoisen puolen laittomat teloituksia ja murhia tehtiin myös Tuusulan Jokelassa, 100 vuotta sitten 7.5.1918 jolloin Suojeluskunta teloitti 9 syytöntä ihmistä, aivan keskuslammen viereen. Näitäkin toimia johti valkoisen armeijan esikunta.

sunnuntai 15. huhtikuuta 2018





Heikki Hiilamon kolumni: Verolait ovat lobbareiden armoilla

Verolait ovat raskaasti lobattuja ja niissä usein pääoman ja kansan edut törmäävät. Esimerkiksi uusi metsälahjavähennys keventää niiden verotusta, joilla on paljon metsätalouden pääomatuloja, kirjoittaa Heikki Hiilamo.
Heikki Hiilamo

keskiviikko 4. huhtikuuta 2018





Tuusulan kunnan maanvaihto, kiviainesyrittäjän kanssa toi kunnalle mahtavat kustannukset,  vielä entisten lisäksi. Paljastui, että entinen kunnanmaa (vaihtokaupassa pois annettu) onkin suurprojektin kohteena !!!


Tämäkin kunnan touhuama visio, "puuhapoikien" brändäys kyllä osu ja upposi, mutta taas vain lisä maksuina meille tuusulalaisille.

 Eipä riittänyt sekään näille "puuhapojille", että maanvaihdossa "hyvitettiin" kiviainesyrittäjää jo hunajaisilla korvauksilla kunnan puolesta maanvaihto operatiossa, oikein kolmen konsultin neuvomana. Ja olisi ollut syytä varmentaa ennen "lahjoitusmaakauppaa" kenen eduksi ja mihinkä projektiin ex-kunnan maa joutuukaan.

 Herääkin kysymys, missä onkaan tuusulan kunnan oma tietämys maanostoissa , onko sekin kadonnut kunnasta konsulteille eli yrittäjille. Ja sehän tiedetään, ettei "korppi korpin silmää noki" ja näin visioidaan maksajaksi TAAS - tuusulan kuntalaiset !

 Kaikkea "kivaa" (pormestarin ilmaisu jokelan kuntalaisillassa) sen kylkiäisenä tuusulalaiset saavat maksaa tuhottamasti (aivan turhaan) näistä suppean piirin "brändäyksistä". Toivon, että tuusulan valtuustossa ryhdytään toimimaan, kuten kuntalakikin velvoittaa "kunnan ja kuntalaisten puolesta"! 

torstai 29. maaliskuuta 2018




Asioiden "brändäystä" Tuusulalaisittain, kuntalaisten illassa 28.3 Jokelan koulukeskuksessa.

Pormestariksi korotettu etelä-tuusulalainen kyläpolitiikko, noudatti rajallisen "viiteryhmäänsä" haaveita ja kertomuksia sekä, myös olettamuksia heti tilaisuuden alkajaiseksi tuusulan kunnan taloudesta jokelalaisille.

Tästäkään valikoidusta aivopesusta, ei päässyt pakoon, koska tilaisuuden osallistumisen "korvaukset kuntalaiselle" (kahvit ja pullan) sai vasta Pormestarin kunnantalouden pakkopuhesyötön jälkeen, ilmiselviin "vaihtoehtoisiin faktoihinkaan" pormestarin puheessa ei voinut puuttua esim. puheenvuorolla.

Tosin, Jokelan kuntalaiset saivat (yllätys, yllätys) kokeneen Pormestarin hetkeksi herkäksi ja luovuttamaan osallistuville kuntalaisille, jopa 3-4 kpl vapaita puheenvuoroja, jotka kaikki koskivat terveysasemamme tilannetta, huolestuneina puhuttiin niissä "herrojen ja narrien" nykyistä tai tulevaa toimintaa. Ja vaikka muoviämpäreitä keski-uudenmaan soten markkinoimiseksi oli ilmaiseksi tarjolla, ei suurta "vetovoimaa" niissäkään havaittu (paitsi ehkä kepulaisilla).

Pikemmin ihmetellään sitä, että tuusulan kuntakin on jo vuodesta 2011 lähtien leikannut miljoonilla euroilla peruspalveluitaan (joihinka myös terveyspalvelut kuuluvat) ja puhumattakaan pitkäaikaistyöttömyyden asiallinen hoitaminen työpaikoilla, eikä vain MAKSAA kelalle tästä "sakkorahaa"!

Negatiiviset tappiolliset tonttikaupat kunnalle (kiviaines yrittäjälle rahakkaat) etelä-tuusulassa, sekä ex-kunnanjohtajan palkanmaksun jatkaminen ilman työvelvoitetta sekä HSL sopimuksen käsittämätön kalleus kaikille kuntalaisille ja erittain pieni hyöty (jopa kalliinpi lipun hinta) varsinkin pohjois-tuusulalaisille jäi vaille huomiota.

Brändit, visiot ja "kaikki kivat" ovat nykykuntapolitiikkojen toiminnan kulmakivi, herää kysymys, minne onkaan jäänyt tuusulan tavallisen kuntalaisten edut, näissä visioissa ? Mehän ne kuntaverotkin maksamme, ja tuemme vielä tuusulalaisia yrityksiäkin, näistä kuntaveroista. 

 

sunnuntai 21. tammikuuta 2018





  On aivan aiheellista, kuntalaisten edun kannalta, että Tuusulan kunnan tekemä maakauppa Sjöblomien kanssa, käydään läpi hallinto-oikeudessa. Kunta luovuttaa siinä 86 hehtaaria ja "saa" Focus-aluelta ja sen läheltä vain 41 hehtaaria.

Kolmella ulkopuolisella konsulttilla teetettiin arviolaskelmat, heitä valistettiin ja ohjeistettiin (lehtitietojen mukaan) kunnan edun vastaisesti, yliarvostamaan Sjöblomien luovuttamia maita, näin
"väkivaltaisesti" tehden, vaihdettavien maapakettien arvot saatiin suurin piirtein yhteismitalliseksi. Sekä (tietysti) kunnan päättäjille järkeväksikin hyväksyä, täysin tappiollinen vaihtokauppa kunnalle.
Esimerkiksi siten, että kunnalle tulevat maat saatiin näyttämään arvokkaammilta, että niillä sijaitsevat sähkölinjat jätettiin huomioimatta.

Kun lisäksi kaupan valmisteluun ja päätöksentekoon, sen valmisteluun osallistui esteellisenä, kaksi kokoomuksen kunnanvaltuuttettua, myyjien veljenpoika Ilmari Sjöblom ja kunnan maankäytöstä vastaava apulaispormestari Mika Mäki-Kuhna.

Ja jälleen tässäkin "sumutuksessa", kunnan ja kuntalaisten tappioksi käytetään vaihtokaupassa, täysin epävarmoja "odotusarvoja", samaan tapaan, kuin HSL:n sopimusta väkisin Tuusulaan runnottaessa. Valtuuston keskusteluissa esitettiin vaihtokaupalle perusteluina, jopa vuosikymmeniä sitten aloitettuja kaavoituksia.     

keskiviikko 27. joulukuuta 2017









Koska, aivan pian Tuusulan kunta liityy (1.1.2018) isoon ja siniseen (ja sovitut maksut maksettava tuolla pvä määrällä) Helsingin Seudun Liikenteeseen on aiheellista, myös miettiä minkälaista muuta "kyytiä" kuntalaiset tuolla sopimuksen rahalla saisi.

 HSL sopimushinnalla 11 miljoonaa 425.000 eurolla saisi 28 kappaletta kokoaikaista linja-autoa tuusulan kunnan joukkoliikenteen käyttöön. Kunnan liikennevirkamiehen mukaan (24.1.2017 Hsl inffo-ilta)  Linja-auton saisi kunnan käyttöön, koko vuodeksi ja jokapäiväiseksi 400.000 eurolla.

 Sillä 28 auton kapasiteetilla riittäisi jakaa linja-auto yhteyksiä, joka 3 taajaman peräkylillekkin. Ja kun käytettäisiin kotimaisia linja-autoyhtiöitä autettaisiin työllistämisellä kuskeja, sekä firmoja. Ja lisäksi kunnan maksamat toimintakulut pysyisivät maassamme, eivätkä karkaisi pois, kuten tulevan Hsl sopimuksen toimijoina olevin, ulkomaisten bussiyhtiöiden kautta esim. veroparatiisi saarille.

  Lisäksi rahaa jäisi kunnalle vielä reserviin puolen linja-auton verran, sillä voisi alentaa vielä pohjoistuusulan lippujen hintoja Vr:llä.