Jokelan inffoillassa (24.1) esitin kysymyksen Tuusulan kunnan HSL sopimuksen esittelijälle "Missä ovat ne Tuusulan maksut HSL:lle, jotka ovat olleet esillä lehdistössäkin. Siis 22 000 € vuosittainen tukimaksu (LänsiMetron töppäilyistä), 3,04 miljoonan € kuntaosuus ja 320 000 € "kynnysraha maksu ?
Vastaukseksi Tuusulan kunnan Liikenneinsinööri kertoi näin: Ne ovat "upotettuina" invenstoinina infraan ja sekä eri tavoin HSL hankkeen kustannuksiin.
Jokainen tuusulalainen ymmärtää, ettei tuo edellämainittu hajautettu/upotettu ole avointa ja läpinäkyvää sopimustoimintaa. Tuossa sopimusmallissa kunta on siis jo hyväksynyt kaikki julkisuudessakin esitetyt maksut HSL:n taholta. Miksi siis enää edes puhutaan valtuustokä-
sittelystä ellei tarkoitus ole tehdä uutta ja parempaa sopimusehdotusta HSL:n kanssa.
Kiire tässä asiassa on vain HSL omaa hyötypolitiikkaa saadakseen uuden maksajan nopeasti hyödynnettäväksi. Kiirehän ei ole hyvä kumppani, varsinkaan käsiteltäessä tätä miljoonien eurojen
sopimusta.
Nyt siis kyseessä on Tuusulan kunnalle/kuntalaisille HSL sopimukseen "upotettuja" lisämaksuja
yhteensä 3 miljoonaa 382.000 euroa. Kun lisäksi HSL (nykysopimus) ehdotuksen toteuttaminen vuosittainen maksettava on noin 8 miljoonaa euroa. Kyse kaiken kaikkiaan yhteensä 11.382.000 euron maksu kuntalaisille /kunnalle !!!
Vain sellainen Joukkoliikenne malli, joka on koko kuntaa koskeva sekä käyttää myös paikallisiä
(tuusulalaisia) liikennöitsijöitä on rakennettavissa, myös omassa kunnassa kuten liikenne-insinöörimme totesi Jokelan inffoillassa.
Tässä tärkeässä Joukkoliikenne asiassa, ja myös tätä HSL:n nykymallia parempi tarvitaan neuvoa-antava kunnallinen kansanäänestys.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti