Tuusulan kunnan valtapuolueiden vyörytys viedä Helsingin Seudun Liikenne (HSL) ja Tuusulan kunta sen jäsenyyteen, ovat olleet hurjat ja osin läpinäkymättömät mutta vankasti epädemokraattiset. Tässä on käytetty hyväksi kaikkia mahdollisia tiedotus välineitä, vain TV on mielestäni vielä puuttunut.
Tuusulan sopimusehdotus HSL:lle on rakennettu siten, että kustannuksia on kunnan Liikenneinsinööri Laakson sanoin ”upotettuina ja invenstoituna erillaisina keinoina kustannuksiin HSL:lle”. Tämän sain vastaukseksi häneltä Jokelan inffoillan (24.1) aikana kysymykseeni ”Mihin on kadonnut lehdistössäkin julkaistut tuusulan kustannukset”. Hienoa on, että hän noudatti virkamiehenä hyvää hallintotapaa ja vastasi kysymykseeni erittäin tyhjentävästi.
Jäsenyyten matka on siis "paketoitu" siten, että tuusulalaiset (ns. esisopimuksessa) maksatetaan hyväksyttämällä soppariin kaiken mahdollisen, jonka HSL on kehdannut edes esittääkään. Jo yksistään suuri kuntaosuus maksukin 3.04 miljoonaa € (vuosittain) edellytetään maksettavaksi heti, vaikka summa on niin suuri vuosittain, että se pitäisi jaksottaa usealle vuodelle, kuntatalouden takia.
Lisänä tulevat tuusulalle heti maksettavat (sopimusta tehdessä) 50.000 € LänsiMetron "tukemista" + 320.000€ "kynnysrahaa".
Vyöhykerajoistakaan ei Tuusula ole esittänyt omaa tutkittua tuusulaisten kantaa, puhumattakaan lippuhinnoista ja bussien kaikista linjoista koko kunnan alueella. Kiireen nimissä HSL haluaa sopimuksen pian voimaan, ja sillä keinoin päästään eroon myös muista mahdollisistakin liikenteen harjoittajista (esim. Ventoniemi Jokelasta)
Kun konaismaksu Tuusulalle on nykykustanusten tiedoilla kohonnut jo 11.410.000 € (siis 11 miljoonaan jne) lisäys on LänsiMetron maksun nousu 50.000:teen €. On täysin selvää, että esitetty HSL sopimus, josta valuusto äänestää ylimääräisessä kokouksessa maanantaina 13.2 2017 klo 18.
Sopimus esitys on hylättävä tai järjestettävä kunnallinen kansanäänestys asiasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti