torstai 20. marraskuuta 2014

Kylmä porvarellinen leikkauslinja "päällämme" !

Härski ja hävytön leikkauslinja jatkuu, myös Tuusulassa. En epäile
yhtään, etteikö jatkuisi, jo aikaisempienkin linjauksien
"siivittämänä". Yksikään valtuutettu tai kunnanhallituksen jäsen, ei
ole vastustanut leikkauksia kunnan palveluihin. Ja nyt osoitetaan ovea
useille kuntaduunareille, joko hetkeksi (lomautus) tai hyvästi
(irtisanominen). Sekä lopetetaan Riihikallion kirjasto sekä
käytännössa ajetaan Kellokosken lukio alas , koska uusia oppilaita ei
oteta. Tukia ja avustuksia vähennetään 15 % ja leikkauksia tehdään
lisää 2,2 miljoonan euroan verran

On järkyttävää ja surullista nähdä päättävien puolueiden
yksimieleisyys, niin maan hallituksessa, kuin kuntatasolla - väärästä talouspolitiikasta. Ja
käsittämätön luulo, että leikkaamalla ja karsimalla kaikkea,
peruspalveluista alkaen synnytys -sairaaloista - vanhustenhoitoon ja
kaikkiin tältä väliltä.

Ilahduttavaa on nähdä se, että tämän noudatettu kokoomusjohtoinen
leikkauslinja on saanut yhä useampia,  myös kotimaisiakin
arvostelijoita (Korkman). Muistutan, että myös Paul Krugman,
Nobelisti taloustieteessä vuodelta 2008 on arvostellut maamme
leikkauspolitiikkaamme.

Maan tilanne on, sitoutumisesta EU:n määräämään talouspolitiikkaan.
Tämä  on lopettanut
oman kotimaan talouspolitiikan, sekä myös kotimaisen kysynnän, koska
edellämainitut leikkaukset kohdistuvat juuri kansan ostovoimaan, kun
se on ajettu alas leikkausten takia. Yli 10 000 työopaikkaa lopetettu
viimmeisen 8 kk aikana ja sama suunta jatkuu ja työttömyys "piilotyöttömyys"
mukaan lukien yli 500 000 henkilöä.

Ja kunnilta hallitus on vienyt/tai vie vuoteen 2017 yli 7 miljardia
euroa. Nämä on hallitus pääasiassa vienyt kuntien peruspalveluiden
valtionosuuksista, joiden hoitamisesta lakimääräisesti päätetty.
"Velkavaletta" hallitus käyttää syynä leikkaamiseen, vaikka syy tilaan
on hallituksen itsensä. Koska kunnat on pakotettu lainaamaan
toimintansa ylläpitämiseen yksityispankeilta, koska valtionosuuksia ei
makseta ja ns. julkisen talouden valtionvelka kasvaa ja tällä
"itserakennetulla" perusteella tehdään vain yhä lisää leikkauksia.

Yksityinen velka yritysten kanssa on +300% bruttokansantuotteesta
(bkt) 204 miljardia euroa, mutta eipä ole näkynyt yritysten tukien
karsimisia, mm. yhteisöveron korotuksia tai rikkaidenkin pääomatulojen
verotusta kunnalle, tai progressiivisen verotuksen käyttöönottoa miksi
näin ?

Tuusulan valtapuolueet valtuuttettuineen tukevat kyllä "hövelisti"
tukimaksuilla 540 000 euroa ulkomaista terveysalan toimijaa Kiljavalla
ja suostuvat ylihintaisiin hoitopalkkioihin, noin 40 hoidetusta
kuntalaisesta noin 1 miljoona euroa ja lisäksi maksavat sakkomaksua 33
000 euroa tyhjistä käyttämättömistä vuoteista.

Tämä tuhon tien noudattaminen ja kansalaisten kurittaminen on
vastuutonta valehtelua, ettei ole rahaa ja vastenmielistä, kun rahaa
on, sitä jaetaan EU:n jäsenmaksuihin 2,4 miljardia euroa ja vielä oman
jäsenmaksun 1700 miljoonan lisäksi. Ja kansantaloudesta on pois myös
aseisiin menevät 2800 miljoonaa euroa.

maanantai 10. marraskuuta 2014

Kilpailukyky ja kestävyysvaje, taloustietäjä Kai Kontturi



Kilpailukyky ja kestävyysvaje. (Tämä on tärkeä ja nykymenosta kertova juttu, siksi se on tässäkin julkaistava)

Kilpailukyky ja kestävyysvaje ovat sanoja, joita politiikassa käytetään ahkeraan, kun niillä voi perustella vaikka minkä poliittisen konnuuden. Niitä on käytetty menestyksekkäästi kaikissa valtion tulojen ja menojen leikkauksissa. Nämä perustelut menevät poliitikkojen ja kansankin mielissä läpi kuin häkä. Syy lienee se, että yritysveroa ajatellaan samoin kuin palkkaveroa. Niillä on kuitenkin eroa kuin yöllä ja päivällä, sillä palkansaaja maksaa veroa bruttopalkasta, mutta yritykset voitosta.

Kapitalismi rakentuu tuotannon yksityisomistukseen, kapitalistiseen yksityiseen pääomaan. Ne on sijoitettu yrityksiin, joiden ainoa tehtävä on tuottaa voittoa. Yritykset eivät siis ole hyväntekijöitä, jotka tuottavat hyödyllisiä asioita ja maksaakseen työllisille palkkaa. Siksi jokainen omistaja ja yritys tekevät kaikkensa saadakseen sijoitukselleen ensin kohtuullisen, sitten hyvän ja lopuksi maksimaalisen enimmäisvoiton.

Tässä voitontavoittelussa omistajat, kapitalistit, ovat aina käyneet keskenään kovaa, jopa veristä kilpailua. Ennen vuotta 1995 pääasiallinen kilpailu käytiin kansallisvaltioiden sisällä. Silloin yritysten kansainvälistä kilpailua tasoitettiin tullisopimuksilla, joilla valtiot suojasivat yrityksiään ulkomaalaista ylituotannon halpatuontia vastaan.

Parikymmentä vuotta sitten tullisopimuksista luovuttiin ja siirryttiin vapaakauppaan. Se poisti tullit, kotimarkkinayritysten rajasuojan. Sitä ennen oli vapautettu pääomien vapaa liikkuminen, josta seurasi massiivinen pääomavirta. Suomalaiset pääomat vietiin pois maasta ja korvattiin ulkomaisilla pääomilla, omistuksella. Samaan aikaan myös ulkomaisten suuryritysten ylituotannon tuonti lisääntyi, tuonti kaksinkertaistui. Se hävitti maasta yli 50 000 yritystä ja lukuisat pikkukapitalistit menettivät omaisuutensa. Syntyi pysyvä jättityöttömyys, kestävyysvaje.

Nyt työn tarve vähenee koko ajan, sillä kilpailukyky vaatii yhä suurempaa tuottavuutta pienemmillä henkilökuluilla. Mutta kaukana Euroopasta, pohjolan periferiassa se ei vielä takaa riittäviä voittoja. Siksi kilpailukyvyn nimissä valtiolta vaaditaan milloin mitäkin. Näkyvimpiä vaatimuksista ovat veronalennukset, vaikka niillä ei ole mitään tekemistä yritysten kilpailukyvyn kanssa.

Vain sellaiset verohelpotukset, jotka alentavat yritysten tuotantokustannuksia, vaikuttavat kilpailukykyyn. Muut yritysverojen kevennykset eivät siihen vaikuta, kun yritysten vero peritään voitoista joten helpotukset lisäävät vain yritysten, kapitalistien voittoja. Yritysten veronalennukset ovat erottamaton osa kapitalismin tulonjakoa. Tästä johtuen vain Kela-maksun poistaminen on vaikuttaa yritysten kilpailukykyyn vuosittain noin 800 miljoonalla eurolla.

Vaikka yritysverolla ei ole mitään tekemistä kilpailukyvyn kanssa, sen nimissä on yritys- ja pääomaveroja alennettu hurjaa vauhtia. Vuonna 1991 yritysvero oli 50 %, mutta 2014 enää 20 %. Yritysvero on keventynyt hurjat 30 prosenttiyksikköä, 83,3 %.

Suhteellisesti suurin veronalennus tehtiin osinkoverotuksessa. Se on ollut ikimuistoiset ajat progressiivinen, osinkotulon kasvun mukaan nouseva, korkeimmilla 71 %. Vuonna 1993 osinkovero poistettiin kokonaan. Vuonna 2005 se palautettiin, mutta ei progressiivisena vaan 28 %:in tasaverona. Vuonna 2012 se vero laskettiin 21 %:iin, mutta 2014 se nostettiin 26,4 %:iin. Näin suurimpien osinkotulojen saajat maksavat nyt peräti 44,6 prosenttiyksikköä vähemmän veroa kuin ennen progression poistamista, alennus on 62,8 %.

Tämän lahjan lisäksi kymmenkuntavuotta sitten poistettiin myös varallisuusvero, josta veromenetys on vuosittain 150–200 miljoonaa euroa.

Yritys- ja pääomaverojen alennukset on sitä röyhkeämpää, mitä heikompaa on yrityksiä omistamattomien palkkatyöläisten vastavoima. Kun työläisten poliittinen vastavoima on saatu eliminoitua, voivat yritysten omistajakapitalistit häärätä mielensä mukaan ja kyllä he hääräävätkin. Nyt vaaditaan pakkojen vähintään kymmenen vuoden jäädyttämistä ja yritysverojen poistamista kokonaan.

Ilman heidän rajatonta ahneutta ja röyhkeyttä julkisella taloudella ei olisi hätäpäivää. Valtion ja kuntien taloudet olisivat vähintään tasapainossa, eikä menoleikkauksista olisi puhettakaan.

Kilpailukyky ja kestävyysvaje ovat termejä, joiden sisältöä ei näytä kukaan tuntevan ja poliitikot kaikkein huonoimmin. Siksi Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) johdolla termejä on käytetty menestyksekkäästi suurpääoman verohelpotusten toteuttamisessa.

Viimeisen parinkymmenen vuoden aikana on kehitetty järjestelmä, jolla julkiselta taloudelta yrityksille ja suuria pääomia omistaville tehdään vuosittain 10 miljardin euron tulonsiirto. Sitä nimitetään kestävyysvajeeksi, jonka maksavat eläkeläiset ja tavalliset palkkatyöläiset.

Kai Kontturi

torstai 6. marraskuuta 2014

Mitäs kunnan vanhuksista, kunhan säätiömme vain vaurastuu



Tuusulankin johtavat valtapuolueet ovat Stubbin/Rinne hallituksen
kunnallisia "kuntapäätteitä" ja tekevät kunnassa, kuten hallitus
ohjeistaa eli leikataan. Ja ohjeistukset ovat tarkoittaneet ja tulevat
tarkoittamaan, jatkuvia leikkauksia eli "sopeutuksia",
kuntatyöntekijöiden vähentämistä, palvelujen karsimisia, koulujen ja
terveyskeskusten lopettamisia, kuntaveron korotuksia 0,25 %,
kiinteistöveron korotuksia (n. 40 eurolla ) jne jne.

Ja tämä kaikki tehdään "velkavaleella" ratsastaen, koska maamme
johtavat eduskuntapuolueet eli hallitus on antanut tukia ja
verohelpotuksia 9 miljardia euroa suuryrityksille, pankeille ja
rikkaille. Lisäksi ovat vieneet ja viemässä vuoteen 2017 mennessä yli
7 miljardia euroa kuntien peruspalvelujen valtionosuuksista. Nämä
lakimääräiset tuet ovat kunnille korvauksia, niiden kustantamista
lakimääräisistä peruspalveluista.

Ja kaiken tämän itse tekemänsä veropohjan tuhoamisen jälkeen, nämä
valtapuolueet tuusulassakin (pienten porvari myötälijä puolueiden tuella)
tulevat jatkamaan linjaansa, viedä köyhältä tuhkatkin pesästä ! Ja
"lahjoittaa" Tuuskodon maat Tuusulajärven rannalta "bisneksiin". Ja
siirtävät vanhukset yksityisen säätiön hoiviin, jota hallinoivat
yllätys, yllätys, kokoomuslaiset ja demarit.

 Mainittakoon, että tämä Tuuskoto remointoitiin vain muutama vuosi
sitten miljoonilla euroilla ja oli toimiva. Toivon, että kuntalaiset
tutkivat ja seuraavat kyseistä operaatiota kriittisesti.

Ei voi olla kunnan kannalta tarkoituksenmukaista, että luovutaan
toimivasta ja remontoidusta, omasta Tuuskodosta ja aloittaa toiminta valtapuolueiden
hallitsemassa  kalliimmassa säätiön vuokratilassa.

perjantai 31. lokakuuta 2014

Yhtiöille jaettua "apurahaa", numeroina.



Koska eliitti ja sitä myötäilevä lehdistö, puhumattakaan radio ja tv:n
ohjelmat, eivät kerro tosiasiallisia, tehtyjä poliittisia päätöksiä siitä, miksi
maamme (kunnat+valtio) on ajettu velkaantumaan ja tavallinen kansa
maksamaan ne ”sopeutuksin” eli leikkauksin.

Kela-maksujen siirtäminen työnantajilta valtion kontolle (eli meille)
vuosittainen menetys
 1 000 000 000 eurona (1 Miljardi euroa)

Suuryritysten järjestelmällisen veronkierron salliminen, vuosittainen menetys
1 000 000 000 euroa (1 Miljardi euroa)

Yritysveroasteen laskeminen 20 prosenttiin, vuosittainen menetys
1 000 000 000 (1 Miljardi euroa)

Jättimäisiä  miljardi voittoja tekeville pankeille annettavat
rahoitustuet, vuosittainen menetys 2 000 000 000 (2 Miljardia euroa)

Pääomaverotus alle EU-keskiarvon, vuosittainen menetys
n. 4 000 000 000 (4 Miljardia euroa)

Jo näistä kertyy meille tavallisille kansalaisille lisää ”paikattavaa”
eli maksettavaa  9 000 000 000 euroa eli 9 miljardia euroa. Ja tämä on
se eliitin "velkavaleen" itse tehty syy.

Lisänä on hallitustemme päätökset leikata vuoteen 2017 asti, vielä kuntien
valtionosuuksia peruspalveluista yhteensä yli 7 000 000 000 euroa (7
Miljardia euroa).
Näillä leikkauksilla pahennetaan yhä enemmän kansalaisten/kuntalaisten
elämää ja peruspalvelujen toimivuutta.

Ja vielä lisänä on pääomatulojen kuntaverottomuus, näitä verottomia
pääomatuloisia on pelkästään Tuusulassakin jo n. 9500, arvioikaa
kuinka paljon koko maassa.

Ja lisäksi maamme eliitin sopimat, toisten EU maiden puolesta maksamat
jäsenmaksut 2,4 miljardia euroa, oman 1,7 miljardin euron +
asehankintoihin menevät 2,8 miljardia euroa.

Nämä lukemat kertovat kiistatta sen, että rahaa kyllä maassamme on.  Johtavat
puolueet -  poliittinen eliitti, jakaa sen väärin - pois kansan ja
maamme hyvinvoinnista.

lauantai 25. lokakuuta 2014

Tuusulassakin irtisanotaan, leikataan irtisanotaan - väkeä ja palveluja !

Härski ja hävytön leikkauslinja jatkuu, myös Tuusulassa. Ja en epäile
yhtään, etteikö jatkuisi, jo aikaisempienkin linjauksien
"siivittämänä". Yksikään valtuutettu tai kunnanhallituksen jäsen, ei
ole vastustanut leikkauksia kunnan palveluihin. Ja nyt osoitetaan ovea
useille kuntaduunareille, joko hetkeksi (lomautus) tai hyvästi
(irtisanominen).

On järkyttävää nähdä päättävien puolueiden yksimieleisyys, niin maan
hallituksessa, kuin kuntatasolla - väärästä talouspolitiikasta. Ja
käsittämätön luulo, että leikkaamalla ja karsimalla kaikkea,
peruspalveluista alkaen synnytys -sairaaloista - vanhustenhoitoon ja
kaikkiin tältä väliltä.

Ilahduttavaa on nähdä se, että tämän noudatettu kokoomusjohtoinen
leikkauslinja on saanut yhä useampia,  myös kotimaisiakin
arvostelijoita (Korkman). Muistutan, että myös Paul Krugman,
Nobelisti taloustieteessä vuodelta 2008 on arvostellut maamme
leikkauspolitiikkaamme.

Maan tilanne on, sitoutumisesta EU:n määräämään talouspolitiikkaan.
Tämä  on lopettanut oman kotimaan talouspolitiikan, sekä kotimaisen
kysynnän, koska
edellämainitut leikkaukset kohdistuvat juuri kansan ostovoimaan, kun
sitä ole jatkuvien leikkausten takia. Yli 10 000 työopaikkaa lopetettu
viimmeisen 8 kk aikana ja sama suunta jatkuu.

Ja kunnilta hallitus on vienyt/tai vie vuoteen 2017 yli 7 miljardia
euroa. Nämä on hallitus pääasiassa vienyt kuntien peruspalveluiden
valtionosuuksista, joiden hoitamisesta lakimääräisesti päätetty.
"Velkavaletta" hallitus käyttää syynä leikkaamiseen, vaikka syy tilaan
on hallituksen itsensä. Koska kunnat on pakotettu lainaamaan
toimintansa ylläpitämiseen yksityispankeilta, koska valtionosuuksia ei
makseta ja ns. julkisen talouden valtionvelka kasvaa ja tällä
"itserakennetulla" perusteella tehdään vain yhä lisää leikkauksia.

Yksityinen velka yritysten kanssa bkt:ta on +300%.  Eli 204 miljardia euroa
, mutta eipä ole näkynyt yritysten tukien
karsimisia, mm. yhteisöveron korotuksia tai rikkaidenkin pääomatulojen
verotusta kunnalle, tai progressiivisen verotuksen käyttöönottoa miksi
näin ?

Tuusulan valtapuolueet valtuuttettuineen tukevat kyllä "hövelisti"
tukimaksuilla 540 000 euroa ulkomaista terveysalan toimijaa Kiljavalla
ja suostuvat ylihintaisiin hoitopalkkioihin, noin 40 hoidetusta
kuntalaisesta noin 1 miljoona euroa ja lisäksi maksavat sakkomaksua 33
000 euroa tyhjistä käyttämättömistä vuoteista.

Tämä tuhon tien noudattaminen ja kansalaisten kurittaminen on
vastuutonta valehtelua, ettei ole rahaa ja vastenmielistä, kun rahaa
on, sitä jaetaan EU:n jäsenmaksuihin 2,4 miljardia euroa ja vielä oman
jäsenmaksun 1700 miljoonan lisäksi. Ja kansantaloudesta on pois myös
aseisiin menevät 2800 miljoonaa euroa.

torstai 16. lokakuuta 2014

Tuusulankin leikkaukset johtuvat maan hallituksen leikkauksista kunnilta !

Tätä mielipidekirjoitustani olen tarjonnut Keski-Uusimaa lehdelle, mutta tätä ei ole julkaistu.

Kuntien ongelmat, kuten Tuusulankin johtuvat, suurenmalta osin tasavallan kokoomusjohtoisen hallituksen toimista, joita on sovittu tehdäväksi vuoteen 2017 saakka. Ja tätä leikkauslinjaa ilmeisesti jatketaan Tuusulankin jo valtuustokokouksessa  maanantaina 13.10-14.

Kuntapolitiikkojen "harkintalistalla" on kuntatyöntekijöiden irtisanomisia/lomauttamisia 50 kuntalaisen verran ja myös erittäin erikoinen 540.000 euron "lisätukipaketti" Kiljavan yksityiselle sairaalalle.

Jo yli 7 miljardia on jo leikattu suomen kunnilta ja hallitus on myös sopinut vuoteen 2017 asti tulevista leikkauksista peruspalveluiden valtionosuuksiin, jotka pitäisi lainmukaisesti suorittaa kunnille niiden hoitamista peruspalvelun tehtävistä.

Tuusulan valtuuston kohteena on lehtitietojen mukaan, myös kuntatyöntekijät, joiden irtisanomisesta/lomauttamisesta "syntysi" kuulemma säästöjä  2,2 miljoonan euron verran. Mutta yhtään protestia kunnalta ei ole kuulunut valtion osuuksien leikkaamisten takia, tasavallan hallitukselle. Onko tämä hiljaisuus valtuustolta "myöntymisen merkki".

Lisää lunta tupaan, tulee Stubb:n (kok) hallituksen kiinteistöverojen rajojen nostolla (48 miljoonaa euroa) sekä sosiaali- ja terveystoimien maksujen korotusten (40 miljoonaa euroa) hyödyn leikkaaminen kunnilta, valtionosuutta vähentämällä sekä harkinnanvaraisten valtionosuuksien pienentäminen (20 miljoonaa euroa).

Esimerkki siitä mitä onkaan tapahtunut. Suomi oli terveydehuoltomenoissa kärkisijalla Ruotsin kanssa, vain vähän aikaa sitten, nyt sijoitus terveyshuoltolistalla on pohjoismaiden "peränpitäjä", ja se kyllä tuntuu Tuusulassakin, lääkäripäivystys viety ja potilaspaikat (10 kpl) menossa seuraavaksi.
Tosiasia on, Suomi on rikkaampi kuin koskaan historiansa aikana, se rikkaus (ja valtionosuudet) jaetaan vain kokoomusjohtoisen hallituksen toimin väärin - ja se ei todella mene nyt kansan hyvinvointiin.

lauantai 11. lokakuuta 2014

Kuka toikaan, kurjuuden kylälle ?



Miksi ja kenen toimesta maamme ja kunnat onkaan saatettu tähän tilaan, jossa nyky-päättäjien mukaan rahaa ei riitä hyvinvointivaltion/kuntien ylläpitämiseksi ja siksi on kaikesta entisestä hyvästä, leikattava, vähennettävä tai jopa poistettava.


Väitän, että syylliset henkilöt, puolueineen ovat lähempänä kuin uskotkaan, ne kaikki ovat myös tässä, aivan lähellä kuntapuolueissa,  sekä eduskunnassa ja kunnanvaltuustoissa.


Valtiomme verotulot on se pohja, jolta palvelutkin sekä ns. hyvinvointivaltiomme ponnahtaa
ja kun verotuloja on eri poliittisilla päätöksillä tietoisesti vähennetty ja sallittu veronkierto, erityisesti rikkaille ja suuryrityksille.

Esimerkiksi Nokia maksoi veroja vain 150 euroa vuonna 2011 ja myös se, että vain 1/3 osa kansalaisista maksaa enää progressiivistä tuloveroa. Ja muita pääomia on viety maastamme ulkomaille 266,3 miljardia euroa, joita ei siis sijoiteta kotimaahan. Kuntaverosta on ”vapautettu” pääomatuloiset, jotka eivät maksa lainkaan veroa suuristakaan tuloista. Heitä ”siipeilijöitä” myös Tuusulassakin 9.500 kpl.

Perustuslain vastaisesti valtion päätösvallan luovuttaminen EU:lle ja vieraan laittoman valuutan euron, käyttöönoton seurauksena on oman talous- ja finanssipolitiikkaa alistuminen muiden päätettäväksi. Seuraukset näkyvät nyt järkyttävänä massatyöttömyys 450.000 (koska työvoima on laitettu joustamaan Eu:n sopimuksilla) ja köyhyyden kasvu 700.000 kansalaiseen.

Maatamme köyhdytetty myös Eu:n jäsenmaksuilla, joita maksamme politiikkojemme tahdosta, myös muiden maiden puolesta 2,4 miljardilla, ja tämä on (2x Kreikan lainamme), oman jäsenmaksun 1750 miljoonan euron lisäksi. Tähän kuuluu myös asehankinnat, jotka köyhdyttävät maatamme 2800 miljoonalla eurolla.
Ja kansalaisten maksutaakkaa on lisää rasitettu yrityksien KELA maksuilla (2010)
1 miljardilla eurolla.

Joten ”velka vale” hokema ja käytetään perusteena lähes kaikkeen, ei pidä paikkaansa ja ei ole meidän kansalaisten/kuntalaisten tekemää, vaan nuo kertomani päättäjät ja puolueet - lähelläkin.