perjantai 7. elokuuta 2015

Tule mukaan lauantaina 22.8.2015 klo 14 Helsingin Rautatientorille


  1. Leikkauspolitiikkaa vastaan Suomessa, Euroopassa ja koko maailmassa
  2. Riittävä toimeentulo kaikille
  3. Ihmis- ja perusoikeudet kaikille
Mielenosoitus on puoluepoliittisesti sitoutumaton.
Puoluetunnukset eivät ole sallittuja mielenosoituksessa, mutta eri puolueiden henkilöt ovat erittäin tervetulleita mielenosoitukseen.
Mielenosoituksessa ei hyväksytä minkäänlaista rasismia tai maahanmuuttokriittisyyttä eikä näihin viittaavia tunnuksia.
Jokaisessa suomen kunnassa noudatettu leikkauspolitiikka (myös Tuusulassa) aiheuttaa kärsimyksiä, niin toimeentuloon, kuin perusoikeuksiin. Se ei ole hyväksyttävää !

Tuusulan
Kunta-aktiivi
Jori Porspakka
Jokela

torstai 25. kesäkuuta 2015

"Jappastaminen" on Sipilän toiminnan teemana

 
 
 Pääministeri Sipilän "tuottavuus loikka" jää SSS-hallituksella ponnistuslankulle, koska vatulointi/jankuttaminen on osoittanut sen, minkä Kauppa-alan pomotkin totesivat tapahtuneen kansalaisten kulutuskyvystä, sitä ei ole (Tv1 uutiset 21.6). Surkea SSS-trio on vienyt leikkaus päätöksillään tulevaisuudestakin kansalaisten ostokyvyn sekä kulutuskysynnän pois maasta.
 Mielenrahoitusta varten (median tehokkaasti levittämät) miljonäärien hokemat "osallistumisesta" näiden SSS leikkausten maksamiseen, on yhtä vakuuttavia ja paikkansapitäviä, kuin hyttysten pissan vaikutus itämeren huonontuvaan tilaan.
 
 Jos SSS-trio todella haluaisi parantaa maamme taloudellista tilaa, siihen on olemassa nopea ja tehokas keino, jolla ei rasitettaisi leikkauksilla työttömiä, lapsiperheitä, eläkeläisiä, sairaita ja opiskelijoita.
- Palautetaan Kela maksut takaisin yrityksille, nehän eivät ole parantaneet työllisyyttä yhtään, vaikka niin väitettiin.
- Luovutaan välittömästi uusista asehankinnoista, koskien myös hävittäjien/sotalaivojen hankinnoista, kyseessä on yhteensä noin 15 miljardin euron turha kansantaloudellinen "jappasta".
Pääministeri Sipilän "muotisanaa" lainaten.

keskiviikko 10. kesäkuuta 2015

Toimeentulo tukien laiton Tuusulan tilanne ja miljönäärin "yhteiskuntasopimus"




Tuusulassa toimeentulotukien käsittelyn ja perheille tue maksamisessa edelleen laiton tilanne, noin 480 tuensaajan kohdalla, huomattavalta osalta tukeen oikeutetuista jää, lainmääräämä tuki saamatta !

Joko Tuusulassa toimitaan SSS-hallituksen ja varsinkin sen pääministerin Sipilän uuden "yhteiskuntasopimuksen" tulkinnan mukaisesti. Miljonääri Sipilän tarkoituksenahan on sitoa koko leikkauspolitiikasta kärsivän kansan kädet (myös ay-liike), ja siten pakottaa ne tanssimaan suurpääoman ja työnantajien leikkauspillin mukaan.

Miljonääri ja pääministeri Sipilä esittämä "yhteiskuntasopimus" on torso ja tarkoitushakuinen yksipuolinen versio, mitä kyseisellä käsitteellä on klassisessa yhteiskuntafilosofiassa tarkoitettu.

Tätä käsitettä alun perin käytti ranskalainen Jean-Jacgues Rousseau (1712-1778) vuonna 1762 ilmestyneessä klassikkoteoksessaan (Yhteiskuntasopimuksesta). Siinä Rousseau toteaa, että ihminen on luonnostaan vapaa. Oman etunsa nimissä ihmiset kuitenkin perustavat yhteiskunnan ja valtion.Yhteiskuntasopimusta solmittaessa kaikki ovat tasavertaisia. Valtiovallan alkuperä on kansassa ja sen tahdossa. Rousseaun mukaan suvereenisuus säilyy sopimuksen jälkeenkin pohjinmiltaan kansalla.

Kyseessa ei ole valtion synnyn historiallinen kuvaus vaan pikemminkin Ranskan vallankumouksen tuulia haisteleva filosofinen perustelu sille, miksi valtiossa valta kuuluu kansalle eikä hallitsijalle.

Filosofi Mikko Lahtisen mukaan yhteiskuntasopimus tarkoittaa sopimusta, jonka kansalaiset solmivat keskenään, asettaakseen itselleen hallitusvallan suojelemaan itseään myös toinen toisiltaan. Siten hallitsija - esimerkiksi miljonääri ja pääministeri - ei laadi ja solmi yhteiskuntasopimusta, vaan kansalaisten laatima yhteiskuntasopimus päinvastoin asettaa hallitsijan.
Kyse on kansan suverenitaatista ja demokratiasta. Pääministeri Sipilän ja kumppaneiden ajama "yhteiskuntasopimus" on tämän ajattelun irvikuva.

torstai 4. kesäkuuta 2015

SSS-hallitus on ajamassa VM:n vaatimaa leikkauslinjaa.


Hallitusneuvottelut osoittivat, että Valtiovarainministeriö on Suomen varjohallitus, todellinen vallankäyttäjä. VM jätti esityksensä talouspolitiikan suuntaviivoista kuukautta ennen vaaleja ja SSS-hallitus kirjasi ohjelmaansa kaikki VM:n keskeiset tavoitteet:
  • kokonaisveroaste ei muutu, tulo- ja yhteisöveroa kevennetään ja verotuksen painopistettä siirretään tasaveroihin (VM:n vaatima “verosääntö”)
  • julkistaloutta ohjataan erillisellä menosäännöllä, kuntien tehtäviä tai velvoitteita ei lisätä ja sote-rahoitukselle laaditaan budjettikehysjärjestelmä (VM:n vaatima “menosääntö”)
Ajan henki on, ettei vaaleilla voi vaikuttaa talouspolitiikan suureen linjaan. Sen päättivät virkamiehet. Vaalit käytiin arvovalinnoista eli siitä, mistä leikataan. Kuten arvata saattaa, perusporvarihallitus leikkasi sosiaalietuuksista, koulutuksesta ja hallinnosta. Päätöksistä kärsivät eniten lapsiperheet, työttömät ja eläkeläiset.
Veropoliittisista linjauksista hyötyvät eniten rikkaimmat -  tietenkin.

Lisäksi SSS-hallitus on leiponut ammattiyhdistysliikkeelle polkumiinan. Hallitusohjelmassa on 1,5 miljardin edestä ehdollisia leikkauksia ja veronkorotuksia, mikäli yhteiskuntasopimusta ei synny. Ay-liikkeen on nieltävä joko äärimaltillinen palkkaratkaisu tai lapsiperheiltä, opiskelijoilta, työttömiltä ja eläkeläisiltä leikataan lisää.

Valitettavasti vasemmisto ei ole ollut estämässä tähän johtanutta kehitystä. Edellinen porvarihallitus otti käyttöön 1991 kehysbudjetin ja loi ladun varjohallituksen muodostumiselle. SDP ja vasemmistoliitto olivat siunaamassa 1998 Suomen EMU-jäsenyyden ja siihen liittyvät taloudelliset säännöt Euroopan vakaussopimus. Tragedia muuttui farssiksi eurokriisin alettua, kun vasemmisto hyväksyi 2012 talouskurin kiristämisen entisestään (ns. finanssipoliittinen sopimus). Euron ja kehysbudjetoinnin hyväksymisen takia vasemmiston ja ay-liikkeen liikkumavara on tällä hetkellä erittäin heikko.

SSS-hallitus tuleekin käyttämään jokaisen mahdollisuuden polkea työväkeä ja työttömiä entisestään, minkä lisäksi se pyrkii ajamaan työväen ja yhteiskunnan vähävaraiset toisiaan vastaan. On tuhannen taalan kysymys, miten ihmisten pettymys poliittista järjestelmää kohtaan ei muutu entistä kovemmaksi fasismiksi ja ihmisvihaksi vaan kanavoituu eliittiä, varjohallitusta ja rasistisia luokkarakenteita kohtaan. YH:sen blogista JP (julkaistu KeskiUusimaa -lehdessä)

keskiviikko 6. toukokuuta 2015

Tuusulan kunnanhallitukselle 6.4.2015




Poliittinen, demokratian ja yhdenvertaisuuden vastainen kielto, työväenlehdistöön kuuluvan Tiedonantaja-lehdelle, tuusulan viranhaltialta.  Tuusulan kunnan Jokelan terveysaseman odotustiloissa, olla luettavana lehtihyllyssä Jokelassa.

Kysyessäni vartialta terveyskeskuksessa (Markus Tynkkynen) hän vastasi "Määräys on tullut Tuusulan kunnalta. Näitä poliittisia lehtiä ei saa olla esillä".
Virkamiesten ja luottamushenkilöiden on valvottava ja toteuttava poliittisia ja demokraattisia sekä yhdenvertaisia, kansalaisten laillisia oikeuksia kunnassamme.

Odotan pikaista kiellon perumista kunnanhallitukselta,  perustuslain vastaisesta ja aiheettomasta kiellosta Tiedonantaja-lehteä kohtaan.

keskiviikko 22. huhtikuuta 2015

Kunnat ja kuntalaiset kyykyssä, syylliset hallitus ja niiden kuntapuolueet !


Vuoden 2017 tasossa Tuusulan kohdalla valtionosuusleikkaukset ovat n.
280 euroa / asukas sekä tänä vuonna voimaan astuneen valtionosuusuudistuksen
myötä menetyksiä sen päälle tulisi lisää 6 euroa / asukas.

Leikkauksista noin 16 euroa/ asukas menee vuosille 2016 ja 2017 eli
ovat teknisiä.

Eli vuonna 2017 menetyksiä tulisi kaikkinensa yhteensä noin 286 euroa
/ asukas. Kun Tuusulassa on asukkaita noin 38 000, niin vuoden 2017
tasossa puhutaan noin 10,9 miljoonan euron menetyksestä.

Sitten jos vuosia 2012-2017 lasketaan yhteen, niin leikkaukset mukaan
lukien vos-uudistus Tuusulan kohdalla olisivat euroina suurin piirtein
seuraavia:
- vuosi 2012: 4,5 milj.
- vuosi 2013: 5,3 milj.
- vuosi 2014: 7,9 milj.
- vuosi 2015: 10,2 milj. (Mukana vos-uudistus -6 euroa / asukas eli 228 000)
- vuosi 2016: 10,5 milj. (- " -)
- vuosi 2017: 10,9 milj. ( - " - )

Eli vuosina 2012-2017 hallituksen päätöksillä Tuusulan yhteenlasketut
valtionosuusmenetykset olisivat noin 49 milj. euroa. Fakta kuitenkin
on, että kuntien rahoitusosuus lakisääteisistä peruspalveluista on
kasvanut tällä vaalikaudella noin 8,5 prosentilla.

Onkin Tuusulan kaikilta valtuutetuilta poliittista epärehellisyyttä
siirtää yksimielisesti, vasemmistoliitosta - kokoomukseen, maamme

Hallituksen täysin epäonnistuneen politiikan seuraukset - leikkaukset kansalaisten maksettavaksi, jonka perustekkin "velkavale" on paikkansa pitämätön.


Nyt on tehtävä "Syritzat" myös suomen eduskuntavaaleissa ja vaihtaa myös nämä kelvottomat
eduskuntapuolueet  kuntien ja kuntalaisten palveluiden leikkaajat, eduskunnasta pois päättämästä asioistamme !

Lähde leikkauksien määrille; kansanedustaja Tuusulasta ja luvut on vahvistanut
myös ylikamreeri Tilastokeskuksesta.

torstai 16. huhtikuuta 2015

Vetoomus äänestäjille, leikkauspolitiikan ja Eu:n kurisopimuksen lopettamiseksi !




Kaikki eduskuntapuolueet ovat hyväksyneet Euroopan unionin
kurisopimukset, jotka kiristävät myös Suomen talous- ja
budjettipolitiikkaa. Ne ovat hyväksyneet valtion ja kuntien taloutta
leikkaavan yleisen budjettilinjan, vaikka joistain yksittäisistä
ratkaisuista on erilaisia mielipiteitä. Toisaalta kaikki
eduskuntapuolueet ovat hyväksyneet veroratkaisut, joilla on kavennettu
julkisten palvelujen rahoitusta, annettu miljardihelpotuksia yhtiöille
ja lisätty pienituloisiin raskaimmin kohdistuvia välillisiä veroja.

Jos haluaa sote-uudistukselle uuden suunnan, kannattaa muistaa, että
kaikki nykyiset eduskuntapuolueet ovat sitoutuneet sote-uudistuksen
linjaan, jonka perustuslakivaliokunta on toistuvasti torjunut
epädemokraattisena, kuntien taloudellisia rasitteita kohtuuttomasti
lisäävänä ja eriarvoisuutta lisäävänä. Tähän linjaan liittyy myös
sote-menoja leikkaava budjettiraami, joka johtaa lähipalvelujen ja
henkilöstömenojen karsimiseen.

Kaikki eduskuntapuolueet ovat antaneet valtuudet, joilla EU
neuvottelee demokratiaa sekä työntekijöiden, kuluttajien ja ympäristön
suojelua uhkaavia TTIP- ja TISA-kauppasopimuksia muun muassa
Yhdysvaltojen kanssa.

Ulko- ja turvallisuuspolitiikassa kaikki eduskuntapuolueet ovat
hyväksyneet tiivistyvän Nato-yhteistyön ja Naton kanssa tehdyn
isäntämaasopimuksen edellyttämät puolustus- ja kriisilainsäädännön
muutokset. Ne ovat siunanneet suomalaisten sotilaiden lähettämisen
Afganistaniin ja laajenevan osallistumisen Naton sotaharjoituksiin
pohjoisilla alueilla ja Itämerellä.

Jos haluaa politiikan suunnan muuttamisen reilusti vasemmalle,
kannattaa harkita toiseenkin kertaan ennen kuin äänestää puoluetta,
joka ilmoittaa olevansa valmis osallistumaan vaalien jälkeen keskustan
johdolla muodostettavaan hallitukseen. Kun esimerkiksi
Vasemmistoliiton puheenjohtaja ilmoittaa tavoitteeksi ns.
punamultahallituksen keskustan ja SDP:n kanssa, hän ilmoittaa
käytännössä olevansa valmis sopimaan miljardien leikkauslistoista,
joita niin keskusta kuin SDP pitävät ehdottoman välttämättöminä. Tämä
näkyy jo nyt kunnissa, esimerkiksi Helsingissä Vasemmistoliitto
hyväksyi taas budjettiraamin, joka alibudjetoi ja heikentää palveluja,
vaikka kaupunki teki viime vuonna taas voittoa 188,5 miljoonaa euroa.

Suomen kommunistisen puolueen ehdokkaille annetut äänet ovat vaatimus
politiikan suunnan muuttamiseksi. Ne ovat kannanotto työn, perusturvan
ja rauhan puolesta. Samalla ne ovat vastavoiman ja muutoksen
näköalojen vahvistamista.  Monissa Euroopan maissa puhaltavat jo
radikaalit vasemmistolaiset tuulet. Myös Suomen eduskuntaan tarvitaan
reilu vasemmistolainen vaihtoehto, joka tukee ay- ja
kansalaisliikkeiden vaatimuksia ja kamppailuja suunnan muuttamiseksi.