tiistai 11. lokakuuta 2016

Jo oli aika !




 Kuten jo 8.8.2013 Tuusulan kunnalle jättämässäni kuntalaisaloitteessa esitin toimenpiteeksi,
"Jokelan rautatieaseman odotustilojen turvaamiseksi" junamatkustajien hyväksi.

Ilokseni sunnuntaina, 9.10.2016 luin K-U lehdestä, että myös kuntapoliitiikot, Tuusulan kuntakehityslautakunnassakin ovat (vihdoin tosin 3 vuoden viiveellä) ymmärtäneet
jokelalaisten junamatkustajien hädän ja toimivat kuten olisi pitänyt, useampi vuosi sitten.

Se, että asia on ollut "naftaliinissä" on myös kuntapolitiikkojen aikaansaamaa. Heillähän on ollut täysi kuntapoliittinen valta tehdä aseman ja asemapalvelujen puolesta kuten tekivät ne kunnat, samaan aikaan VR asemien lopettamispäätöksien kohdalla muut kunnat, eli ne turvasivat pienellä kuntatuella niiden palvelut ja aukiolon.

Ja kun kyseessä oli vielä ainoa  jo (1875 perustettu) Tuusulan rautatieasema ja yli 2200 päivittäisen jokelalaisen etu on kuntapäättäjien toimimattomuus järkyttävää piittaamattomuutta. Myös K-U lehdessä ollut tieto asian (odotushuoneen aukiolo) nouseminen esille vasta Jokelan kuntalaisten illassa onkin huomattavasti vanhempaa perua.

Lisäksi tarjoan torstain aamuna kahvit, koska aloitetta aseman odotustilojen aukipitämisen turvaamiseksi on jo "pohdittu" Tuusulan kunnassa torstaina 13.10.2016  jo 3 vuotta 2 kuukautta 5 päivää. Siksi on tätä "vauhtia" juhlittava aamukahveilla !

torstai 6. lokakuuta 2016

Tämän SOS-hallituksen rikkaita ja yrityksiä suosiva linja on kansalle tuhoisa !

Jatkuvasti SOS-hallituksen (Sipilä-Orpo-Soini) leikkauspolitiikkaa tätä uusliberalistista kannattavat kuntapolitiikotkin esittävät lisäleikkaus toimenpiteitä vieläkin lisää kansalaisille ja kunnille, aivankuin sitä olisi leikattavaksi nytkään Tuusulassakaan. Niin rajusti on vyörytetty leikkaamalla alas hyvinvointia maamme kansalaisilta kunnissa/valtiossa.

Vaikka jo kolme taloustieteen Nobelistia ja useampi professori ovat antaneet  ilmaisia opastuksia, maamme talouspolitiikan linjasta, ”ettei leikkaamalla synny hyvinvointia ja talous ei kasva”. Niin hallituksen "tuhon tien" linjaa jatketaan. Leikkaavat etuisuuksia eli vähentävät kysyntää, syyllistävät työttömiä ja määräämällä uusia karensseja heille mm. työn vastaanottamisen pakko - pienemällä palkalla! Näin toimii peruspersun ja ministerin logiikka -  "auttaa" työtöntä.

Mutta yritysmaailmalle myönnetään mm. 300 miljoonan € tuki, sekä erillisiä veronhelpotuksia kiitoksilla ja väitteillä muka niiden työllistävästä teoista? Työttömyyshän todellisuudessa on valitettavasti yhä korkealla edelleen.

Vuosi 2011 Kataisen hallitus (Kok Sdp Rkp Kd Vas) on se ”pohja” johon verrataan Tuusulan kunnan menetyksiä valtionosuuksissa.

Näin Tuusulan kunta menetti valtionosuuksista ja menettää vielä lisää;

2012   4,5 miljoonaa €
2013   5,3
2014   7,9
2015  10,2  +(valtion osuus ”uudistus” 6€ asukas= 228 000€)
2016  10,5
2017  10,9

Kaiken kaikkiaan Tuusulan asukkaat menettävät valtionosuus maksuista peruspalveluihin 49 miljoonaa € eli 286 € asukas. Samoin myös kaikilta maamme muiltakin kunnilta leikattiin väestömääränsä mukaan.

Tämän kyseiseen valtionosuuksiin kuntien peruspalvelujen leikkauksiin kunnilta/kuntalaisilta, ovat syyllisiä kaikki eduskuntapuolueet, eri hallituksissa. (Kok, Kepu, Sdp, Persut, Vihr, Vas, Kd, Rkp)

Uskotko sinä kuntalainen näiden puolueiden vilpittömyyteen, tuon kaiken edellä esitetyn ja tekemänsä yhä jatkuvan leikkauspolitiikan ja niiden haluun rakentaa tavallisille kansalaisille, tasa-arvoinen demokraattinen ja välittävä hyvinvointivaltio/kunta. Sen aika on jo nyt, eikä vasta 9 huhtikuuta 2017.

Nämä puolueet ovat hyväksyneet jo EU:n tavoitteetkin, yksityistää kuntien/valtion liiketoiminta. Kyseessä on miljardien kaappaus! Sote on totaalinen vallankaappaus, jossa kansalaiset vain
menettävät, sekä kunnallinen lähiterveyspalvelut toiminta hävitetään !

maanantai 26. syyskuuta 2016

Osallistuin Tuusulan "kuntalaisten ilta Jokelassa" (20.9.2016) tilaisuuteen, jonka sisältö oli ilmeisesti tarkoitettu antamaan Jokelalaisille toivoa, mutta se antoi sitä yhä vähemmän tiedosta puhumattakaan.  Todella kuntalaiselle vaikuttavia helpotuksia kuntalaisen elämään ja olemiseen sekä peruspalveluihimme ei ole tulossakaan.  Terveys, koulutus yleensä peruspalvelut,  ne on sementoitu leikkauslinjaan kuntapuolueiden toimesta.

Koska jo noin 5 miljoonan euron Tuusulan peruspalvelujen leikkauksille loppua ei vieläkään näy, lisää "sopeuttamisia" Tuusulan kuntapuolueet liki yksimielisesti tekevät,  hyväksyen SOS-hallituksen (Sipilä-Orpo-Soini) leikkaus linjan. Ja kun tulossa on tasavallan hallituksen "pakkotoimi" Sote, joka vie "tuhkatkin pesästä" kunnilta ja kuntalaisilta, onkin suuntana - kunnan ja palvelujen romahdus, siinä samalla aukenee ”ohituskaista” terveydenhoidossa varakkaille. 

Pormestari malli on kiinnostanut erityisesti kunnan valtapuolueita, asian esittelijänkin valtuuston (puheenjohtajan) oli "virka" ilmeisesti vietellyt, kun hänen mukaansa pelkkiä etuja on Tuusulalle pormestarin virasta tulossa.

Todellisuudessa tässä, kuten ei kuntaliitoksen tekemisessä Järvenpään kanssa, ei ole mitään etuja näkyvissäkään. Kuntapoliitikoille vain tulossa hyväpalkkainen poliittinen virka ja me kuntalaiset maksamme sen. Samalla "pönkitämme" kuntapolitiikkojen alaspäin valunutta arvostusta, pormestari käädyin.

Mihinkä näiltä kuntapolitiikoilta on "unohtunut" aikaisempi lupauksensa mukaisesti, kysyä mielipidettä kuntaliitoksista -  kuntalaisilta?

Tietysti pitää kuntalaisten ilta yrittää varmentaa valtapuolueiden haluamaan suuntaan myös konsultilla. Tämän hätäisesti valmistama kysely "galluppi" kuntalaisten mielialoista osoitti kuitenkin, että Jokelan kyläläisiä "kyrsii" jatkuvat palvelujen heikennykset kylällä (varsinkin terveyspalveluissa) ja se näkyi myös kylägallupin vastauksissa.

Ja nyt ilmainen pöytägalluppi päättäjille, ”kuntalaisten ilta” kahvipöytä seurueeltamme.
Kuntaliitos aiheeton, Pormestarivirka turhake, muut aktiviteetit piirokset ja lappujen kiinnittämiset kyseenalaista ”vatulointia”.  

Unohtamatta Jokelan rautatieaseman palvelujen lopettamista, sekä jopa aseman odotustilojen sulkemista. Muistakaamme "lämmöllä" päättäjiämme, kun pakkasella ja sade säällä odotamme junaa. Ihmetyttää kun muualla pystytään junamatkustajille pitämään asianmukainen odotustila auki, jopa etävalvonnalla. Kuten esim. Iisalmessa. Tuusulan Jokelassa se tuntuu edelleen olevan mahdotonta, olisiko syytä vaihtaa asianomaisia kuntapäättäjiä?

keskiviikko 8. kesäkuuta 2016

SSS-Hallituksen kiristys ja kyykytys "sopimus", jonka SAK demarijohtoiset liitot tukivat.


SSS-hallituksen kiristys ja kyykytys "sopimus", jonka SAK demarijohtoiset liitot tukivat.

Palkansaajien Tutkimuslaitoksen Eero Lehto kirjoittaa, että monien Suomen kansantalouden heikkoa kehitystä selittävien tekijöiden negatiivinen vaikutus on jo heikkenemässä. Näin laitoksen maaliskuista ennustetta tämä vuoden kasvuksi voitaisiin nostaa 1,1 prosentista noin 1,5 prosenttiin. Lehdon kirjoituksesta uutisoi ensimmäisenä Kansan Uutiset.

– Kokonaiskuva Suomen taloudesta oli kilpailukykyneuvottelujen aikana vääristynyt, Lehto toteaa. Hänen mielestään vaadittu kriisitietoisuus pohjautui tietoihin, joiden mukaan Suomen kasvu olisi jäänyt selvästi muusta Euroopasta jälkeen.

– Toki kilpailukykysopimus vahvistaa tavaravientiä, joka on vaikeuksissa. Mutta tähänkin olisi mielestäni riittänyt palkkojen nollalinja nyt, kun nimellispalkat nousevat selvästi Sakassa, Ruotsissa ja Baltian maissa, hän kirjoittaa.
Lehto pohtiikin, että kilpailukykysopimuksen suurin riski liittyy mahdollisiin jatkotoimiin, joilla yritetään pienentää valtiontalouden piintyvää vajetta.
Sopimus kun siirsi tuloja kevyesti verotettaviin veropohjiin, mikä uhkaa kasvattaa julkisia alijäämiä vastoin hallituksen omia arvioita. Lehdon mukaan tätä suuntaa vain vahvistavat luvatut veronalennukset.

– Hallitus, joka haluaa tasapainottaa julkista taloutta, on mahdollisesti ajautumassa uusiin voimakkaisiin julkisten menojen leikkauksiin vuosina 2018 ja 2019. Sote-uudistus tekee vaikeaksi säästää lyhyellä aikavälillä näistä menoista.

– Niinpä paine kohdistuu joko sosiaalitukiin tai koulutus- ja tutkimusmenoihin. Näin ollaan ajautumassa tilanteeseen, jossa rakennepolitiikka joko syventää köyhyyttä tai heikentää talouskasvun keskipitkän aikavälin edellytyksiä, Lehto kirjoittaa.

torstai 2. kesäkuuta 2016

Huolestuttavaa oikeistomenoa Tuusulassa




 Huolestuttavaa on nykymeno Tuusulassa, tavallisen kuntalaisen kannalta. Ilman kunnanvaltuutettujen vastusta, on valtuustossa "nuijittu"  päätöksiä mm. terveyspalveluiden
kesätauoista Jokelassa ja Kellokoskella, onko näiden alueiden valtuutetut jo "kesätauolla" valtuustotyöstään.

 Kun lisäksi kuntalaisten maksamilla verorahoilla hankituista asunnoista, niitä ollaan vauhdikkaasti lyömässä "lihoiksi" eli myydään. Eikö valtuutetut ole ymmärtäneet tai huomanneet, että kunnassa on vuokra-asunto jono. Luulisi valistuneiden valtuutettujen huomanneen, että tämä jono on ollut vuosikausia liki yhtä pitkä.

 Ja lehtitietojen mukaan tämä yksityinen terveysalan toimija Kiljavan Sairaala Oy on saamassa lisää tukimaksuvuosia myös Tuusulalta. Vuotuinen tuki ollut 270.000 ja sitä kaavaillaan maksettavaksi vuoteen 2019. Tämänlaisesta "kuppaamisesta" terveysmenoista varoitti jo vuosia sitten kunnan silloinen johtava lääkäri. Oikeassa hän oli - valitettavasti. Ilmeisesti hän ymmärsi mihin huonoon suuntaan tuusulan kunnassa mennään. Ja vaihtoi työpaikkaa.

  Pormestari touhu on kuntalaisille maksuja lisäävä politiikkojen ja puolueiden leikki, jolla jaetaan sulle mulle periaatteella suurille kuntapuolueille johtavia paikkoja - ja rahaa. Ja taas voidaan julistaa, että maassamme ei ole, edes piilossa - korruptiota.

perjantai 22. huhtikuuta 2016

Kuntapuolueita ja virkapomoja hävettä niin, että yleiskeskustelua ei ole ??





Miksi Jokelan kuntalaisten ilta on riisuttu julkisesta yleiskeskustelusta. Netissä  olevan kuntalaisten illan ohjelman mukaan, kunnan pomot ja virkamiehistö alustavat omiaan ja sitten yleisö saakin siirtyä useaan pieneen "vetovoima" paneeliin, jossa ohjelma ja tavoitteet on ennelta pomojen toimesta määritelty.

Epäilys, että suoraa ja vapaata keskustelua ei käydä Jokelan kuntalaisten illassa. Tällä ohjelmalla, tilaisuus muuttettu nykykuntapoliitikkojen ja virkamiehistön ylistystilaisuudeksi.

Sillä hehän ovat toteuttanee kunnassa noin 5 miljoonan euron leikkaukset , joita häveliäästi "sopeuttamiseksi" nyt kutsutaan. Ja nämä "suuret" eduskuntapuolueet kantavat vastuun myös maan hallituksessa tekemistään leikkauksista. Uusinpana kiristyksenä on kunnan vuokra-asuntojen myynti Haukkamäessä, ja jälleen tuhotaan kunnan omistusta. Jono vuora-asuntoihin on tälläkin hetkellä kohtuuton ja sitä se on ollut jo viimmeisen vuosikymmenen.
Tämä "kruunun jalokivien" myynti osoittaa johtavilta Tuusulan kuntapuolueilta tietämättömyyttä ja typeryyttä. Kyseinen "leikkaus ja ulostus" linja on johtavien taloustieteilijöidenkin mielestä väärää politiikkaa.   

perjantai 4. maaliskuuta 2016


HERÄTYS AY-LIIKEEN POMOT, ENNENKUIN ON LIIAN MYÖHÄISTÄ !

Kapitalistisessa järjestelmässä suomessa, jota ”hienovaraisesti” kutsutaan markkinataloudeksi, on luonnollista, että pääomat omistavat kapitalistit (siis erityisen rikkaat) ja heidän renkinsä nyhtävät propagandan ruoskalla selkänahastamme jokaisen irronneen pienenkin riekaleen, kun ei ole muuta mahdollisuutta…

Kaikki, joka ikinen iikka, myös tuusulassa on saatu uskomaan, että mukamas suurituloisia on niin pieni porukka, ettei heiltä millään opilla saa vaikuttavaa lisätuloa. Verohallitus todistaa, että heitä on vain 8,6 % tulonsaajista. Samalla se todistaa, että heidän tulonsa olivat 36,2 miljardia eli suurtakin suuremmat, mutta veroa he maksoivat vain 30,8 %. Jos se olisi 50 %, kertyisi siitä yhteiskunnalle lisää tuloja 7 miljardia euroa. Myös pääomatuloisia on tuusulassa noin 9500 kpl
jotka eivät maksa centtiäkään veroja kunnalle - miksi he saavat olla "siipeilijöitä" kun eläkeläinenkin maksaa erittäin pienistä tuloistaan.

Suurituloisten alhainen veroaste johtuu kierosta verojärjestelmästä. Palkka- ja eläketulot verotetaan jonkinlaisella progressiolla, mutta muut toisin. Esimerkiksi Tilastokeskus kertoo kotitalouksien maksaneen 8,4 miljardin pääomatulosta veroa vain naurettavat 5,9 %.

Toinen verojärjestelmän kierous liittyy yritysverotukseen. Yritykset maksavat veroa vain ilmoittamastaan voitosta. Siksi se ei vaikuta pätkän vertaa yritysten kilpailukykyyn. Jos vero kannettaisiin liikevaihdosta, vasta silloin sillä olisi jonkinlainen vaikutusta kilpailukykyyn.

Yritysten verotus vaikuttaa vain kapitalistien voittoihin. Satasen voitosta yhteiskunta saa 20 ja kapitalisti 80 ja hyvinvointi Suomi ajetaan alas. Vielä vuonna 1990 yritysten voitto pantiin tasan eli yhteiskunnalle ja kapitalistille satasen voitosta molemmille 50 - 50 ja hyvinvointia rakennettiin. Jos 2014 voitto olisi pantu tasan, yhteiskunta olisi saanut 6,2 miljardia euroa lisätuloa.


Pääministeri Juha Sipilän äärioikeistolainen (keskusta-kokoomus-persuhallitus) on vaatinut Suomen kilpailukyvyn parantamiseksi yhteiskuntasopimusta. Kyse on kuitenkin siitä, että sen pitää taata kapitalistien ennestäänkin valtavien voittojen pussiin 5 %:n lisäystä, tuottavuusloikan. Sitä varten hallitus edellyttää, että työantajamaksuja halpuutetaan 330 miljoonalla eurolla. Edelleen hallitus laati luettelon pakkolaeista, joilla alennetaan työläisten palkkoja ja työehtoja 2,7 miljardilla eurolla.

Siitä nousi mekkala, jonka vuoksi Sipilä lykkäsi homman työantaja- ja työntekijäjärjestöjen niskoille. Temppu oli oveluudessaan kunnioitusta herättävä. Sillä lykätään palkkojen alennukset ja työehtojen huononnukset ammattiyhdistysliikkeen tehtäväksi. SAK ei moista hyväksynyt. Se teki oman ehdotuksen, jossa työantajamaksujen alennus kelpaa, mutta työntekijöiden palkoista saa leikata vain 2,1 miljardia euroa.

SAK oli siis valmis alentamaan palkkoja eli luopumaan vaatimuksista työläisten paremmista palkoista ja työehdoista. SAK oli valmis kääntämään työläisten edunvalvonnan kapitalistien edunvalvonnaksi. SAK oli pelkkä lammas, valmis antamaan sielunsa pirulle.

EK:n ja hallituksen taholta on toitotettu, että Suomen kilpailukyvyn vaje on 15 %. Nyt Nordean, joka on yksi todellisen suurpääoman haltija, tutkimusjohtaja Aki Kangasharju pani paremmaksi. Hänen mukaansa vaje on 17 %. He eivät voi kuitenkaan sitä millään osoittaa. Se on pelkkää juttua turkin hihasta.

Suomessa teollisuuden palkkakulut ovat viimeisen tiedon (Tilastokeskus) mukaan 14,9 % ja tehdasteollisuudessa 15,2 %. Henkilökulut sivuluineen olisivat 18,8 - 19,1 %. Näin ollen, että teollisuuden kilpailukyky saataisiin EK:n ja Nordean tarkoittamaan kuntoon olisi joka iikka potkittava pellolle tai ainakin palkanmaksu olisi lopetettava kokonaan.

Mitä tulee kilpailuun tuontitavaroiden kanssa, niin ulkomaiset suuryritykset ovat aina ylivoimaisia. Niiden rajattomat resurssit mahdollistavat tuonnin vaikka kuinka halvalla, että kotimaiset kilpailijat häviävät. Tästä meillä on karvaat kokemukset, kun 1990-luvun alussa 50 000 kotimarkkinayritystä kaatui ulkomaisen ylivoiman vuoksi.

Mitä tulee Suomen heikkoon kilpailukykyyn, niin se ei ole totta. Suomi ei kilpaile kenenkään kanssa. Sitä tekevät vain yritykset. Niitä rasittaa maan sijainti maailman ääressä ja kapitalistien pohjaton ahneus. Niin suuria voittoja ei ole olemassakaan, että ne riittäisivät EK:n ja sitä tukevan hallituksen pienen pienelle suuren suuret pääomat omistaville kapitalistien klaanille.      

Suuryritykset jakavat keväällä jättiosinkoja, jotka on otettu muiden leivästä ja särpimestä. Nyt kun yhteiskuntasopimus kaatui, hallitus yrittää toteuttaa perustuslain vastaiset työehtosopimuksia muuttavat ja heikentävät lait, ns. pakkolait, sillä kapitalistien huimien voittojen pitää jatkaa kasvua.

Sipilän uhitteluun palkkatyöläisten on aika vastata samalla mitalla. Ay-liittojen pitää ilmoittaa, että syntyvä vahinko otetaan takaisin ja korkojen kanssa. Ellei SAK ole myynyt lampaan sieluaan pirulle sekin pitää ilmoittaa, että ellei hallitus luovu heti kaikkia pakkolakiuhkauksistaan Suomi pysähtyy!
Jori Porspakka Tuusula Jokela, vapaasti Kai Kontturia lainaten.