torstai 27. lokakuuta 2016

Hyrylän Varuskunta alueen kiemurat jatkuvat



(Uutta jatkoa Hyrylän Varuskunta kauppaan)

Jo 2007 Tuusulan kunnan silloinen Kaavoituslautakunnan puheenjohtaja Torppa (Tupu) laski tästä Varuskunta alueen kaupasta koituvan hinnan kunnan veronmaksajille. Koko alueen rakentaminen aiheuttaa noin 15 miljoonan euron kustannuksen ja lisää kunnan velkaa.

Varuskunnan harjoitusmetsien rakentamisesta kunta pääsee omilleen, koska se ostaa metsät raakamaan hinnalla, sen sijaan kasarmialueella Tuusulan kunta jää 15 miljoonaa euro miinuksella. Valtio puolestaan nettoaa 21 miljoonaa euroa. Saadessaan 50 000 kerrosnelimetrin verran rakennusoikeutta vastaavan maan arvonnousun puhtaana käteen!

Tänään paikallislehdessä kerttiin, että kerrosnelimetrit jo tehdyssä Varuskunta kaupassa jaettiin. Ei kyllä jaettu vaan, jotkut tahot kunnassa ei ajatellut ja Tuusulalaiset maksoi sen, kuten nyt myös Sikokallion lentomelualueen kaupan. Hintava on tämäkin alueen kustannus, noin 3 miljoonaa euroa kuntalaisten piikkiin, alueen joka ei käy asuntorakentamiseenkaan.

Ilmeistä on, että pakokauhu putki on  kunnassa päällä "kaverien järjestämän" Asuntomessujen takia.  Mistä näitä kuntapäättäjäeliitin "hyviä kauppoja" kunnassa kumpuaa, kuntalaisten maksettavaksi?

sunnuntai 23. lokakuuta 2016

Lisää rahankeruuta kuntalaisilta, miljoonia euroja vievään Rykmentinpuistoon !



Hurjaa muiden syyllistämistä tuusulan kunnanvaltuuston 1 varapuheenjohtajalta Rykmentinpuiston kohdalla (K-U 6.10.2016), vaikka hänen oma ”kykypuolue” kokoomus, joka on ollut liki aina mukana myös tasavallan 2000 luvun hallituksessa, ei jarrumiehenä vaan tekemässä leikkauksia tuusulastakin mm. peruspalvelujen valtionosuuksissa. Täällä tuusulassa kuntapäättäjät kutsuvat näitä leikkauksia jostain syystä -  ”sopeuttamiseksi”!

Tämä ilmeisesti häveliäisyyden ja peittelyn vuoksi. Niitä miinuksia euroina on jo kertynyt ja kertymässä yhteensä jo 49 miljoonaa euroa, vuoteen 2017 mennessä. Ja nyt hän vaatii vauhdilla lisää kustannuksia maksettavaksi, myös pohjois-Tuusulan kuntalaisille. Ja kaikki tuo alkoi onnettomasta Hyrylän Varuskunnan maakaupasta. 

Tein tuosta kyseisestä alueesta tehdyn kaupan kohdalla valituksen Hallinto-Oikeudelle (Tuusulan kunnanvaltuuston 16.4.2007 pöytäkirjansa 53§ kohdalla, Senaatti-Kiinteistöt, Hyrylän varuskunta-alueen ja harjoituskäytöstä vapautuvan alueen yhteistyösopimuksen hyväksyminen, Hyrylä)

Tuusulan kunnanvaltuuston valtuutetut eivät olleet yksimielisiä kaupasta. Valituksen tehneenä sekä vähemmistöön (11 valtuutettua) jääneiden valtuutettujen mielestä olisi pitänyt neuvotella paremmat kaupan ehdot kunnalle, koska Tuusulan kunta oli ainoa ostajaehdokas, eikä mitään kiirettä tällä kaupalla ollut.

Jo silloinen Kaavoituslautakunnan puheenjohtaja Torppa (Tupu) laski tästä kaupasta koituvan hinnan kunnan veronmaksajille. Koko alueen rakentaminen aiheuttaa noin 15 miljoonan euron kustannuksen ja lisää kunnan velkaa. Varuskunnan harjoitusmetsien rakentamisesta kunta pääsee omilleen, koska se ostaa metsät raakamaan hinnalla, sen sijaan kasarmialueella Tuusulan kunta jää 15 miljoonaa euro miinuksella. Valtio puolestaan nettoaa 21 miljoonaa euroa. Saadessaan 50 000 kerrosnelimetrin verran rakennusoikeutta vastaavan maan arvonnousun puhtaana käteen!

Tällä yllämainitulla Varuskunta-alueen huonon kaupan kustannuksella kuntalaisille, olisi silla rahalla Jokelaan rakennettu kevyesti (useampikin), kaikkien pohjois-Tuusulan kuntalaisten ja erityisesti Jokelaisten hyväksi - Uimahalli.

(julkaistu Keski-Uusimassa su 23.10.2016)     

perjantai 14. lokakuuta 2016

Leikkaukset ja velehtelut jatkuvat

Jatkuvasti SOS-hallituksen (Sipilä-Orpo-Soini) leikkauspolitiikkaa tätä uusliberalistista kannattavat kuntapolitiikotkin esittävät lisäleikkaus toimenpiteitä vieläkin lisää kansalaisille ja kunnille, aivankuin sitä olisi leikattavaksi nytkään Tuusulassakaan. Niin rajusti on vyörytetty leikkaamalla alas hyvinvointia maamme kansalaisilta kunnissa/valtiossa.

Vaikka jo kolme taloustieteen Nobelistia ja useampi professori ovat antaneet  ilmaisia opastuksia, maamme talouspolitiikan linjasta, ”ettei leikkaamalla synny hyvinvointia ja talous ei kasva”. Niin hallituksen "tuhon tien" linjaa jatketaan. Leikkaavat etuisuuksia eli vähentävät kysyntää, syyllistävät työttömiä ja määräämällä uusia karensseja heille mm. työn vastaanottamisen pakko - pienemällä palkalla! Näin toimii peruspersun ja ministerin logiikka -  "auttaa" työtöntä.

Mutta yritysmaailmalle myönnetään mm. 300 miljoonan € tuki, sekä erillisiä veronhelpotuksia kiitoksilla ja väitteillä muka niiden työllistävästä teoista? Työttömyyshän todellisuudessa on valitettavasti yhä korkealla edelleen, eikä suurta alenemista ole näkykyvissä.

Vuosi 2011 Kataisen hallitus (Kok Sdp Rkp Kd Vas) on se ”pohja” johon verrtaan Tuusulan kunnan menetyksiä valtionosuuksissa.

Näin Tuusulan kunta menetti valtionosuuksista ja menettää vielä lisää;

2012   4,5 miljoonaa €
2013   5,3
2014   7,9
2015  10,2  +(valtion osuus ”uudistus” 6€ asukas= 228 000€)
2016  10,5
2017  10,9

Kaiken kaikkiaan Tuusulan asukkaat menettävät valtionosuus maksuista peruspalveluihin 49 miljoonaa € eli 286 € asukas. Samoin myös kaikilta maamme muiltakin kunnilta leikattiin väestömääränsä mukaan.

Tämän kyseiseen valtionosuuksiin kuntien peruspalvelujen leikkauksiin kunnilta/kuntalaisilta, ovat syyllisiä kaikki eduskuntapuolueet, eri hallituksissa. (Kok, Kepu, Sdp, Persut, Vihr, Vas, Kd, Rkp)

Uskotko sinä kuntalainen näiden puolueiden vilpittömyyteen, tuon kaiken edellä esitetyn ja tekemänsä yhä jatkuvan leikkauspolitiikan, niiden haluun rakentaa tavallisille kansalaisille, tasa-arvoinen demokraattinen ja välittävä hyvinvointivaltio/kunta. Sen aika on jo nyt, eikä vasta 9 huhtikuuta 2017.

Nämä puolueet ovat hyväksyneet jo EU:n tavoitteetkin, yksityistää kuntien/valtion liiketoiminta. Kyseessä on miljardien kaappaus! Sote on totaalinen vallankaappaus, jossa kansalaiset vain
menettävät, sekä kunnallinen lähiterveyspalvelut toiminta hävitetään !

tiistai 11. lokakuuta 2016

Jo oli aika !




 Kuten jo 8.8.2013 Tuusulan kunnalle jättämässäni kuntalaisaloitteessa esitin toimenpiteeksi,
"Jokelan rautatieaseman odotustilojen turvaamiseksi" junamatkustajien hyväksi.

Ilokseni sunnuntaina, 9.10.2016 luin K-U lehdestä, että myös kuntapoliitiikot, Tuusulan kuntakehityslautakunnassakin ovat (vihdoin tosin 3 vuoden viiveellä) ymmärtäneet
jokelalaisten junamatkustajien hädän ja toimivat kuten olisi pitänyt, useampi vuosi sitten.

Se, että asia on ollut "naftaliinissä" on myös kuntapolitiikkojen aikaansaamaa. Heillähän on ollut täysi kuntapoliittinen valta tehdä aseman ja asemapalvelujen puolesta kuten tekivät ne kunnat, samaan aikaan VR asemien lopettamispäätöksien kohdalla muut kunnat, eli ne turvasivat pienellä kuntatuella niiden palvelut ja aukiolon.

Ja kun kyseessä oli vielä ainoa  jo (1875 perustettu) Tuusulan rautatieasema ja yli 2200 päivittäisen jokelalaisen etu on kuntapäättäjien toimimattomuus järkyttävää piittaamattomuutta. Myös K-U lehdessä ollut tieto asian (odotushuoneen aukiolo) nouseminen esille vasta Jokelan kuntalaisten illassa onkin huomattavasti vanhempaa perua.

Lisäksi tarjoan torstain aamuna kahvit, koska aloitetta aseman odotustilojen aukipitämisen turvaamiseksi on jo "pohdittu" Tuusulan kunnassa torstaina 13.10.2016  jo 3 vuotta 2 kuukautta 5 päivää. Siksi on tätä "vauhtia" juhlittava aamukahveilla !

torstai 6. lokakuuta 2016

Tämän SOS-hallituksen rikkaita ja yrityksiä suosiva linja on kansalle tuhoisa !

Jatkuvasti SOS-hallituksen (Sipilä-Orpo-Soini) leikkauspolitiikkaa tätä uusliberalistista kannattavat kuntapolitiikotkin esittävät lisäleikkaus toimenpiteitä vieläkin lisää kansalaisille ja kunnille, aivankuin sitä olisi leikattavaksi nytkään Tuusulassakaan. Niin rajusti on vyörytetty leikkaamalla alas hyvinvointia maamme kansalaisilta kunnissa/valtiossa.

Vaikka jo kolme taloustieteen Nobelistia ja useampi professori ovat antaneet  ilmaisia opastuksia, maamme talouspolitiikan linjasta, ”ettei leikkaamalla synny hyvinvointia ja talous ei kasva”. Niin hallituksen "tuhon tien" linjaa jatketaan. Leikkaavat etuisuuksia eli vähentävät kysyntää, syyllistävät työttömiä ja määräämällä uusia karensseja heille mm. työn vastaanottamisen pakko - pienemällä palkalla! Näin toimii peruspersun ja ministerin logiikka -  "auttaa" työtöntä.

Mutta yritysmaailmalle myönnetään mm. 300 miljoonan € tuki, sekä erillisiä veronhelpotuksia kiitoksilla ja väitteillä muka niiden työllistävästä teoista? Työttömyyshän todellisuudessa on valitettavasti yhä korkealla edelleen.

Vuosi 2011 Kataisen hallitus (Kok Sdp Rkp Kd Vas) on se ”pohja” johon verrataan Tuusulan kunnan menetyksiä valtionosuuksissa.

Näin Tuusulan kunta menetti valtionosuuksista ja menettää vielä lisää;

2012   4,5 miljoonaa €
2013   5,3
2014   7,9
2015  10,2  +(valtion osuus ”uudistus” 6€ asukas= 228 000€)
2016  10,5
2017  10,9

Kaiken kaikkiaan Tuusulan asukkaat menettävät valtionosuus maksuista peruspalveluihin 49 miljoonaa € eli 286 € asukas. Samoin myös kaikilta maamme muiltakin kunnilta leikattiin väestömääränsä mukaan.

Tämän kyseiseen valtionosuuksiin kuntien peruspalvelujen leikkauksiin kunnilta/kuntalaisilta, ovat syyllisiä kaikki eduskuntapuolueet, eri hallituksissa. (Kok, Kepu, Sdp, Persut, Vihr, Vas, Kd, Rkp)

Uskotko sinä kuntalainen näiden puolueiden vilpittömyyteen, tuon kaiken edellä esitetyn ja tekemänsä yhä jatkuvan leikkauspolitiikan ja niiden haluun rakentaa tavallisille kansalaisille, tasa-arvoinen demokraattinen ja välittävä hyvinvointivaltio/kunta. Sen aika on jo nyt, eikä vasta 9 huhtikuuta 2017.

Nämä puolueet ovat hyväksyneet jo EU:n tavoitteetkin, yksityistää kuntien/valtion liiketoiminta. Kyseessä on miljardien kaappaus! Sote on totaalinen vallankaappaus, jossa kansalaiset vain
menettävät, sekä kunnallinen lähiterveyspalvelut toiminta hävitetään !

maanantai 26. syyskuuta 2016

Osallistuin Tuusulan "kuntalaisten ilta Jokelassa" (20.9.2016) tilaisuuteen, jonka sisältö oli ilmeisesti tarkoitettu antamaan Jokelalaisille toivoa, mutta se antoi sitä yhä vähemmän tiedosta puhumattakaan.  Todella kuntalaiselle vaikuttavia helpotuksia kuntalaisen elämään ja olemiseen sekä peruspalveluihimme ei ole tulossakaan.  Terveys, koulutus yleensä peruspalvelut,  ne on sementoitu leikkauslinjaan kuntapuolueiden toimesta.

Koska jo noin 5 miljoonan euron Tuusulan peruspalvelujen leikkauksille loppua ei vieläkään näy, lisää "sopeuttamisia" Tuusulan kuntapuolueet liki yksimielisesti tekevät,  hyväksyen SOS-hallituksen (Sipilä-Orpo-Soini) leikkaus linjan. Ja kun tulossa on tasavallan hallituksen "pakkotoimi" Sote, joka vie "tuhkatkin pesästä" kunnilta ja kuntalaisilta, onkin suuntana - kunnan ja palvelujen romahdus, siinä samalla aukenee ”ohituskaista” terveydenhoidossa varakkaille. 

Pormestari malli on kiinnostanut erityisesti kunnan valtapuolueita, asian esittelijänkin valtuuston (puheenjohtajan) oli "virka" ilmeisesti vietellyt, kun hänen mukaansa pelkkiä etuja on Tuusulalle pormestarin virasta tulossa.

Todellisuudessa tässä, kuten ei kuntaliitoksen tekemisessä Järvenpään kanssa, ei ole mitään etuja näkyvissäkään. Kuntapoliitikoille vain tulossa hyväpalkkainen poliittinen virka ja me kuntalaiset maksamme sen. Samalla "pönkitämme" kuntapolitiikkojen alaspäin valunutta arvostusta, pormestari käädyin.

Mihinkä näiltä kuntapolitiikoilta on "unohtunut" aikaisempi lupauksensa mukaisesti, kysyä mielipidettä kuntaliitoksista -  kuntalaisilta?

Tietysti pitää kuntalaisten ilta yrittää varmentaa valtapuolueiden haluamaan suuntaan myös konsultilla. Tämän hätäisesti valmistama kysely "galluppi" kuntalaisten mielialoista osoitti kuitenkin, että Jokelan kyläläisiä "kyrsii" jatkuvat palvelujen heikennykset kylällä (varsinkin terveyspalveluissa) ja se näkyi myös kylägallupin vastauksissa.

Ja nyt ilmainen pöytägalluppi päättäjille, ”kuntalaisten ilta” kahvipöytä seurueeltamme.
Kuntaliitos aiheeton, Pormestarivirka turhake, muut aktiviteetit piirokset ja lappujen kiinnittämiset kyseenalaista ”vatulointia”.  

Unohtamatta Jokelan rautatieaseman palvelujen lopettamista, sekä jopa aseman odotustilojen sulkemista. Muistakaamme "lämmöllä" päättäjiämme, kun pakkasella ja sade säällä odotamme junaa. Ihmetyttää kun muualla pystytään junamatkustajille pitämään asianmukainen odotustila auki, jopa etävalvonnalla. Kuten esim. Iisalmessa. Tuusulan Jokelassa se tuntuu edelleen olevan mahdotonta, olisiko syytä vaihtaa asianomaisia kuntapäättäjiä?

keskiviikko 8. kesäkuuta 2016

SSS-Hallituksen kiristys ja kyykytys "sopimus", jonka SAK demarijohtoiset liitot tukivat.


SSS-hallituksen kiristys ja kyykytys "sopimus", jonka SAK demarijohtoiset liitot tukivat.

Palkansaajien Tutkimuslaitoksen Eero Lehto kirjoittaa, että monien Suomen kansantalouden heikkoa kehitystä selittävien tekijöiden negatiivinen vaikutus on jo heikkenemässä. Näin laitoksen maaliskuista ennustetta tämä vuoden kasvuksi voitaisiin nostaa 1,1 prosentista noin 1,5 prosenttiin. Lehdon kirjoituksesta uutisoi ensimmäisenä Kansan Uutiset.

– Kokonaiskuva Suomen taloudesta oli kilpailukykyneuvottelujen aikana vääristynyt, Lehto toteaa. Hänen mielestään vaadittu kriisitietoisuus pohjautui tietoihin, joiden mukaan Suomen kasvu olisi jäänyt selvästi muusta Euroopasta jälkeen.

– Toki kilpailukykysopimus vahvistaa tavaravientiä, joka on vaikeuksissa. Mutta tähänkin olisi mielestäni riittänyt palkkojen nollalinja nyt, kun nimellispalkat nousevat selvästi Sakassa, Ruotsissa ja Baltian maissa, hän kirjoittaa.
Lehto pohtiikin, että kilpailukykysopimuksen suurin riski liittyy mahdollisiin jatkotoimiin, joilla yritetään pienentää valtiontalouden piintyvää vajetta.
Sopimus kun siirsi tuloja kevyesti verotettaviin veropohjiin, mikä uhkaa kasvattaa julkisia alijäämiä vastoin hallituksen omia arvioita. Lehdon mukaan tätä suuntaa vain vahvistavat luvatut veronalennukset.

– Hallitus, joka haluaa tasapainottaa julkista taloutta, on mahdollisesti ajautumassa uusiin voimakkaisiin julkisten menojen leikkauksiin vuosina 2018 ja 2019. Sote-uudistus tekee vaikeaksi säästää lyhyellä aikavälillä näistä menoista.

– Niinpä paine kohdistuu joko sosiaalitukiin tai koulutus- ja tutkimusmenoihin. Näin ollaan ajautumassa tilanteeseen, jossa rakennepolitiikka joko syventää köyhyyttä tai heikentää talouskasvun keskipitkän aikavälin edellytyksiä, Lehto kirjoittaa.