keskiviikko 30. marraskuuta 2016

Tuleeko Tuusulaan todellinen Joukkoliikenne, vai sen varjo ?


Tuusulan kuntalaiset ja valtuutetut,  olemme taas suuren asian edessä, eli liittyminen HSL:n on edessä aivan pian, lehtitietojen mukaan (arvio) tammikuussa 2017, siksi on mielestäni katsottava tiukasti, erityisesti Tuusulan kunnan/kuntalaisten etuja seuraavasti :

  HSL:n lähijunaliikenteen sopimuksiin turvataan Tuusulassa Jokelan aseman liikennöinti.

  Ennen Tuusulan liittymistä, jo aiheutuneista länsimetron sotkuista Ei laskuteta Tuusulaa.

  Ennen liittymistä sovittava Tuusulan alueella bussilinjoista. (niitä ei voi HSL:n ennemmistö päättää
  vastoin Tuusulan kantaa)

  Ennen liittymistä Tuusulan kuntaosuus jaksotetaan maksettavaksi usean vuoden aikana.

  Ennen liittymistä varmistetaan paras mahdollinen vyöhykelippujen rajojen määrittely.
  (se on tärkeätä matkalippujen hinnan kannalta, miten lähellä/kaukana uusi vyöhykeraja kulkee)

 Ennen liittymistä on varmistettava, että liikennöitsijä joka hoitaa linja-autoliikenteen tuusulassa on
 kotimainen, joka hoitaa velvoitteensa (myös kuljettajien osalta) kaikelta osin suomeen, eikä ole veroparatiisi toimija.

Koska rahasummat liittymisestä HSL:ään ovat lehtitietojen mukaan hyvin mittavat,  ne on kerrottava kuntalaisille julkisesti ennen soimusta. 

Nämä seuraavat summat ovat neuvottelusta tihkuneet lehdistölle:

Kuntaosuus Tuusulalle 3,04 miljoonaa €. (Lisänä erikoinen 10 % matkamäärien kasvu tuo se kuntaosuuden korotuksen 3,5 miljoonaan €) ?
"Kynnysraha" eli liittymismaksu 320 000 € ?
Länsimetron "töppöilyjen" vuosittainen maksaminen 22 000€ ?

Matkalippujen tuleva hinta on ilmeisesti vielä vain arvattavissa. Ja pohjois-tuusula on linja-autoliikenteeltä vielä aivan auki.

tiistai 15. marraskuuta 2016

Tuusulan kunnan omaisuutta tuhotaan. Vuokra-asunnot 100 kpl Haukkamäestä (Riihikallio)

 
 
Tuusulan kunnan vuokra-asuntoja (100 kpl) myydään Haukkamäestä, eräiltä taholta suositellaan myös kunnanhallituksessa niitä myytäväksi yksityiselle, pois kunnan omistuksesta rahamaailman bisnesmiehelle. Maanantaina 14 marraskuuta kauppa pistettiin viikoksi pöydälle. Hinnaksi lehtitiedoissa mainitaan kaupalle olevan 5,1 miljoona euroa eli vain 50 000 euroa asunto/kappale !?.

 Syynä ilmeisesti on tähän kauppaan on ilmoitettu kunnan rahapula, lisäksi sitä suosittaa myös kunnan virkamiesjohto. Tämä on todellista (jos kauppa hyväksytään valtuustossa) kunnan omaisuuden tuhoamista ja hukkaamista, siinä ei välitetä lainkaan kunnan omista ”kruunun jalokivistä”, eikä myöskään kuntalaisille, asua edullisesti (huomattavasti halvemmalla kuin yksityisen vuokra-asunnoissa) kunnan omistamassa ja päätäntävallassa olevassa asunnossa.

 Erikoista on myös se, että näitä vuokra-asuntoja ei ole edes tarjottu ostettavaksi niissä nyt asuville Tuusulan kuntalaisille.

 Tekijöinä ovat samat puolueet, kuin valtakunnan hallituspolitiikassa. Leikkaukset kunnille ja kuntalaisille ovat jatkumoa myös Tuusulassa. Valtio on leikannut lainmukaisia valtiolle kuuluvia perusturvan osuuksia kunnalle,  vuoteen 2017 mennessä noin 17 miljoonaa euroa!

 Nämä kyseiset kuntapuolueet jatkavat edelleen leikkauksia ja kunnan omaisuuden myyntiä, koska
”tavoitteena” Tuusulalla on myydä 230 vuokra-asuntoa ja parikymmentä kiinteistöä, joista kuvittelevat kunnan saavan 7-10 miljoonaa euroa!!! Kyseinen kauppa olisi summaltaan kuin "kusi sukassa" eli mitätön. Tässä käytetään tuhokapitalismin toimia yhteiseen kunnan/valtion omaisuuteen.
Tässä 11 kunnanhallituksen jäsenen julkiset osoitetiedot, heille voit ilmoittaa paheksuvan kantasi kyseiseen Tuusulan kunnan vuokra-asuntojen myyntiin yksityiselle sijoittajalle.

kari.friman@tuusula.fi  salla.heinanen@tuusula.fi  sari.heiskanen@tuusula.fi pasi.huuhtanen@tuusula.fi  sanna.kervinen@tuusula.fi  aila.koivunen@tuusula.fi
paivo.kuusisto@icloud.com  ari.nyman@tuusula.fi  ilkka.seppala@tuusula.fi
ilmari.sjoblom@tuusula.fi liis.sorri@suomi24.fi

keskiviikko 2. marraskuuta 2016

Kuntalaiset hallitusoikeiston kurituksen kourissa !



Kuntalaisia on kohdeltu kunnissa nykyhallitusten toimin kovalla ja ankaralla kädellä.  Valtionmaksuosuutta esim. peruspalveluista on Tuusulalta leikattu/leikataan vuoteen 2017 mennessä 49 miljoonaa euroa. Ja tämä leikkauslinja koskee lisäksi ”tasapuolisesti” kaikkia maamme kuntia. Tätäkö me kansalaiset vaaleissa tilasimme? Tuskin, mutta sitä meille nyt Sipilän hallitus jakaa. 

Juuri 600 euron palkankorotuksen saanut (20 000 euron palkkaansa) Jyrki Katainen sai aikaiseksi Valtionvarainministerinä ollessaan (sekä Ministeriönsä virkamiesten tuella) muutama vuosi sitten, velkavaleen nimellä nykyisinkin vielä toimivan, oikeiston jokapaikan leikkurin.

Tämä Kataisen "velkavale", joka on leikkaamisen peruste tietämättömälle kuntapäättäjällekin, joka EI ole havainnut edes viimeksi tiedotusvälineissä kerrottua IMF todistetta suomen velkatilanteen olevan Teollisuusmaiden pienempiä, eikä siis mitään hurjasti lietsottua katastrofia valtion velassa olekkaan.

Eiköhän olisi aika siirtyä itsemme kuoliaaksi säästämiesen sijasta, noudattamaan parin Nobelistin ja yhtä monen proffessorin osoittamalle tielle - elvyttämiseen, ei enää leikkauksia ja etuisuuksien lopettamisia. Vaan veroa ja maksuja myös veroparatiisisaarten käyttäjille.

Tuo kovan rahan valtauksesta vuokra-asuntoihin ja siitä välittämisen puute tuusulassa,  kuntalaisten kotien käyttö myyntiin (100 kpl Riihikalliossa, joiden oston onneksi VVO perui) on osoitus kuntapuolueiden ja kunnan riippuvuutta siitä surkeasta talouspolitiikasta, jota SOS-hallitus toimillaan määrää kunnat tekemään.

Kun talouspolitiikka Sipilä-Orpo-Soini hallituksella on väärää sen ”korjaaminen” on nyt pistetty kunnassakin täysin meidän tavallisten kuntalaisten eli syyttömien kontolle. 


torstai 27. lokakuuta 2016

Hyrylän Varuskunta alueen kiemurat jatkuvat



(Uutta jatkoa Hyrylän Varuskunta kauppaan)

Jo 2007 Tuusulan kunnan silloinen Kaavoituslautakunnan puheenjohtaja Torppa (Tupu) laski tästä Varuskunta alueen kaupasta koituvan hinnan kunnan veronmaksajille. Koko alueen rakentaminen aiheuttaa noin 15 miljoonan euron kustannuksen ja lisää kunnan velkaa.

Varuskunnan harjoitusmetsien rakentamisesta kunta pääsee omilleen, koska se ostaa metsät raakamaan hinnalla, sen sijaan kasarmialueella Tuusulan kunta jää 15 miljoonaa euro miinuksella. Valtio puolestaan nettoaa 21 miljoonaa euroa. Saadessaan 50 000 kerrosnelimetrin verran rakennusoikeutta vastaavan maan arvonnousun puhtaana käteen!

Tänään paikallislehdessä kerttiin, että kerrosnelimetrit jo tehdyssä Varuskunta kaupassa jaettiin. Ei kyllä jaettu vaan, jotkut tahot kunnassa ei ajatellut ja Tuusulalaiset maksoi sen, kuten nyt myös Sikokallion lentomelualueen kaupan. Hintava on tämäkin alueen kustannus, noin 3 miljoonaa euroa kuntalaisten piikkiin, alueen joka ei käy asuntorakentamiseenkaan.

Ilmeistä on, että pakokauhu putki on  kunnassa päällä "kaverien järjestämän" Asuntomessujen takia.  Mistä näitä kuntapäättäjäeliitin "hyviä kauppoja" kunnassa kumpuaa, kuntalaisten maksettavaksi?

sunnuntai 23. lokakuuta 2016

Lisää rahankeruuta kuntalaisilta, miljoonia euroja vievään Rykmentinpuistoon !



Hurjaa muiden syyllistämistä tuusulan kunnanvaltuuston 1 varapuheenjohtajalta Rykmentinpuiston kohdalla (K-U 6.10.2016), vaikka hänen oma ”kykypuolue” kokoomus, joka on ollut liki aina mukana myös tasavallan 2000 luvun hallituksessa, ei jarrumiehenä vaan tekemässä leikkauksia tuusulastakin mm. peruspalvelujen valtionosuuksissa. Täällä tuusulassa kuntapäättäjät kutsuvat näitä leikkauksia jostain syystä -  ”sopeuttamiseksi”!

Tämä ilmeisesti häveliäisyyden ja peittelyn vuoksi. Niitä miinuksia euroina on jo kertynyt ja kertymässä yhteensä jo 49 miljoonaa euroa, vuoteen 2017 mennessä. Ja nyt hän vaatii vauhdilla lisää kustannuksia maksettavaksi, myös pohjois-Tuusulan kuntalaisille. Ja kaikki tuo alkoi onnettomasta Hyrylän Varuskunnan maakaupasta. 

Tein tuosta kyseisestä alueesta tehdyn kaupan kohdalla valituksen Hallinto-Oikeudelle (Tuusulan kunnanvaltuuston 16.4.2007 pöytäkirjansa 53§ kohdalla, Senaatti-Kiinteistöt, Hyrylän varuskunta-alueen ja harjoituskäytöstä vapautuvan alueen yhteistyösopimuksen hyväksyminen, Hyrylä)

Tuusulan kunnanvaltuuston valtuutetut eivät olleet yksimielisiä kaupasta. Valituksen tehneenä sekä vähemmistöön (11 valtuutettua) jääneiden valtuutettujen mielestä olisi pitänyt neuvotella paremmat kaupan ehdot kunnalle, koska Tuusulan kunta oli ainoa ostajaehdokas, eikä mitään kiirettä tällä kaupalla ollut.

Jo silloinen Kaavoituslautakunnan puheenjohtaja Torppa (Tupu) laski tästä kaupasta koituvan hinnan kunnan veronmaksajille. Koko alueen rakentaminen aiheuttaa noin 15 miljoonan euron kustannuksen ja lisää kunnan velkaa. Varuskunnan harjoitusmetsien rakentamisesta kunta pääsee omilleen, koska se ostaa metsät raakamaan hinnalla, sen sijaan kasarmialueella Tuusulan kunta jää 15 miljoonaa euro miinuksella. Valtio puolestaan nettoaa 21 miljoonaa euroa. Saadessaan 50 000 kerrosnelimetrin verran rakennusoikeutta vastaavan maan arvonnousun puhtaana käteen!

Tällä yllämainitulla Varuskunta-alueen huonon kaupan kustannuksella kuntalaisille, olisi silla rahalla Jokelaan rakennettu kevyesti (useampikin), kaikkien pohjois-Tuusulan kuntalaisten ja erityisesti Jokelaisten hyväksi - Uimahalli.

(julkaistu Keski-Uusimassa su 23.10.2016)     

perjantai 14. lokakuuta 2016

Leikkaukset ja velehtelut jatkuvat

Jatkuvasti SOS-hallituksen (Sipilä-Orpo-Soini) leikkauspolitiikkaa tätä uusliberalistista kannattavat kuntapolitiikotkin esittävät lisäleikkaus toimenpiteitä vieläkin lisää kansalaisille ja kunnille, aivankuin sitä olisi leikattavaksi nytkään Tuusulassakaan. Niin rajusti on vyörytetty leikkaamalla alas hyvinvointia maamme kansalaisilta kunnissa/valtiossa.

Vaikka jo kolme taloustieteen Nobelistia ja useampi professori ovat antaneet  ilmaisia opastuksia, maamme talouspolitiikan linjasta, ”ettei leikkaamalla synny hyvinvointia ja talous ei kasva”. Niin hallituksen "tuhon tien" linjaa jatketaan. Leikkaavat etuisuuksia eli vähentävät kysyntää, syyllistävät työttömiä ja määräämällä uusia karensseja heille mm. työn vastaanottamisen pakko - pienemällä palkalla! Näin toimii peruspersun ja ministerin logiikka -  "auttaa" työtöntä.

Mutta yritysmaailmalle myönnetään mm. 300 miljoonan € tuki, sekä erillisiä veronhelpotuksia kiitoksilla ja väitteillä muka niiden työllistävästä teoista? Työttömyyshän todellisuudessa on valitettavasti yhä korkealla edelleen, eikä suurta alenemista ole näkykyvissä.

Vuosi 2011 Kataisen hallitus (Kok Sdp Rkp Kd Vas) on se ”pohja” johon verrtaan Tuusulan kunnan menetyksiä valtionosuuksissa.

Näin Tuusulan kunta menetti valtionosuuksista ja menettää vielä lisää;

2012   4,5 miljoonaa €
2013   5,3
2014   7,9
2015  10,2  +(valtion osuus ”uudistus” 6€ asukas= 228 000€)
2016  10,5
2017  10,9

Kaiken kaikkiaan Tuusulan asukkaat menettävät valtionosuus maksuista peruspalveluihin 49 miljoonaa € eli 286 € asukas. Samoin myös kaikilta maamme muiltakin kunnilta leikattiin väestömääränsä mukaan.

Tämän kyseiseen valtionosuuksiin kuntien peruspalvelujen leikkauksiin kunnilta/kuntalaisilta, ovat syyllisiä kaikki eduskuntapuolueet, eri hallituksissa. (Kok, Kepu, Sdp, Persut, Vihr, Vas, Kd, Rkp)

Uskotko sinä kuntalainen näiden puolueiden vilpittömyyteen, tuon kaiken edellä esitetyn ja tekemänsä yhä jatkuvan leikkauspolitiikan, niiden haluun rakentaa tavallisille kansalaisille, tasa-arvoinen demokraattinen ja välittävä hyvinvointivaltio/kunta. Sen aika on jo nyt, eikä vasta 9 huhtikuuta 2017.

Nämä puolueet ovat hyväksyneet jo EU:n tavoitteetkin, yksityistää kuntien/valtion liiketoiminta. Kyseessä on miljardien kaappaus! Sote on totaalinen vallankaappaus, jossa kansalaiset vain
menettävät, sekä kunnallinen lähiterveyspalvelut toiminta hävitetään !

tiistai 11. lokakuuta 2016

Jo oli aika !




 Kuten jo 8.8.2013 Tuusulan kunnalle jättämässäni kuntalaisaloitteessa esitin toimenpiteeksi,
"Jokelan rautatieaseman odotustilojen turvaamiseksi" junamatkustajien hyväksi.

Ilokseni sunnuntaina, 9.10.2016 luin K-U lehdestä, että myös kuntapoliitiikot, Tuusulan kuntakehityslautakunnassakin ovat (vihdoin tosin 3 vuoden viiveellä) ymmärtäneet
jokelalaisten junamatkustajien hädän ja toimivat kuten olisi pitänyt, useampi vuosi sitten.

Se, että asia on ollut "naftaliinissä" on myös kuntapolitiikkojen aikaansaamaa. Heillähän on ollut täysi kuntapoliittinen valta tehdä aseman ja asemapalvelujen puolesta kuten tekivät ne kunnat, samaan aikaan VR asemien lopettamispäätöksien kohdalla muut kunnat, eli ne turvasivat pienellä kuntatuella niiden palvelut ja aukiolon.

Ja kun kyseessä oli vielä ainoa  jo (1875 perustettu) Tuusulan rautatieasema ja yli 2200 päivittäisen jokelalaisen etu on kuntapäättäjien toimimattomuus järkyttävää piittaamattomuutta. Myös K-U lehdessä ollut tieto asian (odotushuoneen aukiolo) nouseminen esille vasta Jokelan kuntalaisten illassa onkin huomattavasti vanhempaa perua.

Lisäksi tarjoan torstain aamuna kahvit, koska aloitetta aseman odotustilojen aukipitämisen turvaamiseksi on jo "pohdittu" Tuusulan kunnassa torstaina 13.10.2016  jo 3 vuotta 2 kuukautta 5 päivää. Siksi on tätä "vauhtia" juhlittava aamukahveilla !