perjantai 3. helmikuuta 2017

Meidät jyrätään - taasko ?






Tuusulan kunnan valtapuolueiden vyörytys viedä Tuusulan kunta, Helsingin Seudun Liikenteeseen eli sen jäsenyyteen, ovat olleet hurjat ja osin läpinäkymättömät mutta vankasti epädemokraattiset. Tässä on käytetty hyväksi kaikkia mahdollisia tiedotus välineitä, vain TV on mielestäni vielä puuttunut.
Ehkä senkin aika on, lähempänä kunnanvaltuuston ylimääräistä kokousta.

Tuusulan sopimusehdotus HSL:lle on rakennettu siten, että kustannuksia on kunnan Liikenneinsinööri Laakson sanoin ”upotettuina ja invenstoituna erillaisina keinoina kustannuksiin HSL:lle”. Tämän sain vastaukseksi häneltä Jokelan inffoillan (24.1) aikana kysymykseeni ”Mihin on kadonnut lehdistössäkin julkaistut tuusulan kustannukset”. Hienoa on, että hän noudatti virkamiehenä hyvää hallintotapaa ja vastasi kysymykseeni erittäin tyhjentävästi. Tätäkään Liikenneinsinöörin selvää "maksujunailua" ei vallan vahtikoirat lehdistö kuullut/ymmärtänyt.

Jäsenyyteen matka on siis "paketoitu" siten, että tuusulalaiset (ns. esisopimuksessa) maksatetaan hyväksyttämällä soppariin kaiken mahdollisen ilman julkista ja läpinäkyvää keskustelua, eli kaiken jonka HSL on kehdannut edes esittääkään. Jo suuri kuntaosuus maksukin 3.04 miljoonaa € (vuosittain) edellytetään maksettavaksi heti, vaikka summa on niin suuri vuosittain, että se pitäisi jaksottaa usealle vuodelle, kuntatalouden takia.

Vyöhykerajoistakaan ei Tuusula ole esittänyt omaa ehdotustakaan, joka olisi tuusulaisille paremi kuin vain yksi suuri D-vyöhyke, puhumattakaan lippuhinnoista ja bussien kaikista linjoista koko kunnan alueella. Kiireen nimissä HSL haluaa sopimuksen pian voimaan, ja sillä keinoin HSL pääsisi eroon myös muista mahdollisistakin liikenteen harjoittajista alueella (esim. Ventoniemi Jokelasta).

 Kun konaismaksu Tuusulalle on nykykustanusten tiedoilla kohonnut jo 11.560.000 €  (siis 11 miljoonaan jne) kustannuksia lisäävä on LänsiMetron maksutuken nousu 50.000 euroon.

  On täysin selvää, että esitetty HSL sopimus, josta valuusto äänestää ylimääräisessä kokouksessa (13.2 2017)  On hylättävä tai järjestettävä kunnallinen kansanäänestys asiasta.

keskiviikko 25. tammikuuta 2017

Kuntalaisten on itse saatava päättää Joukkoliikenteestä !




Jokelan inffoillassa (24.1) esitin kysymyksen Tuusulan kunnan HSL sopimuksen esittelijälle "Missä ovat ne Tuusulan maksut HSL:lle, jotka ovat olleet esillä lehdistössäkin. Siis 22 000 € vuosittainen tukimaksu (LänsiMetron töppäilyistä), 3,04 miljoonan € kuntaosuus ja 320 000 € "kynnysraha maksu ?

Vastaukseksi Tuusulan kunnan Liikenneinsinööri  kertoi näin: Ne ovat "upotettuina" invenstoinina infraan ja  sekä eri tavoin HSL hankkeen kustannuksiin.

Jokainen tuusulalainen ymmärtää, ettei tuo edellämainittu hajautettu/upotettu ole avointa ja läpinäkyvää sopimustoimintaa. Tuossa sopimusmallissa kunta on siis jo hyväksynyt kaikki julkisuudessakin esitetyt maksut HSL:n taholta. Miksi siis enää edes puhutaan valtuustokä-
sittelystä ellei tarkoitus ole tehdä uutta ja parempaa sopimusehdotusta HSL:n kanssa.

Kiire tässä asiassa on vain HSL omaa hyötypolitiikkaa saadakseen uuden maksajan nopeasti hyödynnettäväksi. Kiirehän ei ole hyvä kumppani, varsinkaan käsiteltäessä tätä miljoonien eurojen
sopimusta.

Nyt siis kyseessä on Tuusulan kunnalle/kuntalaisille  HSL sopimukseen "upotettuja" lisämaksuja
yhteensä 3 miljoonaa 382.000 euroa. Kun lisäksi HSL (nykysopimus) ehdotuksen toteuttaminen vuosittainen maksettava on noin 8 miljoonaa euroa. Kyse kaiken kaikkiaan yhteensä 11.382.000 euron maksu kuntalaisille /kunnalle !!!

Vain sellainen Joukkoliikenne malli, joka on koko kuntaa koskeva sekä käyttää myös paikallisiä
(tuusulalaisia) liikennöitsijöitä on rakennettavissa, myös omassa kunnassa kuten liikenne-insinöörimme totesi Jokelan inffoillassa. 

Tässä tärkeässä Joukkoliikenne asiassa,  ja myös tätä HSL:n nykymallia parempi tarvitaan neuvoa-antava kunnallinen kansanäänestys.

maanantai 16. tammikuuta 2017

Tuusulan jäsenyys HSL.ssä tyrkyllä nyt




Tuusulan jäsenyydestä HSL:n käydään juuri näillä hetkillä vääntöä, ja vahvasti. Koska kokoomus joka on melkeinpä HSL:n mahtipuolue, ajaa Rihtniemen (kok) firmaan voimalla
lisää kuntalaisia - maksajiksi.  Myös tulevat suuret liikennehankkeet kalustoineen, vaativat
maksajia lisää ja siksi tuusulalaisia ”silitetään” ja kehutaan HSL toimesta.

Totuus kuitenkin on, että kyseessä on suhteettoman kallis ”joukkoliikeenteeksi” nimetty
vain Hyrylän lähitienoilla esitetty toimiva bussiliikennöinti, joka ei yllä edes kunnan puoleenväliin.
Eli paljon on lisää linjoja tehtävä, että se palvelisi suurenpaa määrää kuntalaisia hyvin ja nopeasti, jotta voitaisiin edes puhua joukkoliikenteestä.

HSL:n tavaton kalleus voisi muuttua edullisemmaksi, jos sen toimiva johto uskaltaisi edes
kokeilla samaa, kuin edes Tukholma. Siellä laskettiin matkalippujen hintoja ja bussit ja ratikat täyttyivät. Ruuhkat helpottuivat ja matkustajat sekä asukkaat olivat tyytyväisiä.

Vielä parempaa kuuluu Tallinnasta. Siellä poistettiin maksut kaupunkiliikenteestä kokonaan
ja myös siellä on kaikki tyytyväisiä. Myös Tallinnan kaupungin päättäjät, jotka toteavat maksuttomuuden kannattavan mm. lisääntyneen matkustajamäärien vuoksi.

Meillähän tämä ”maksuttomuus” on perinteisesti ollut  päättäjien mielestä aina vaikeata, sehän on väärin jos ”köyhä ilmatteeksi matkaisi”.  Ja ministeri Bernerhän kehittelee jo uudenlaisia lisämaksuja
jotka tulevat ehkäisemään maksuttoman matkustamisen - lopullisesti.


HSL Tuusulan liittymisestä  järjestetään kuntalaisille tiedoitusillat seuraavasti:

Hyrylässä to 19.1 klo 18 Hyökkälän koululla
Jokelassa ti 24.1 klo 18 Jokelan koulukeskuksessa
Kellokoskella ke 25.1 klo 18 Kellokosken koulukeskuksessa

tiistai 27. joulukuuta 2016





SOTE:a on muutettava, lähipalvelujen ja demokratian vuoksi.


Suomen kommunistinen puolue on alusta alkaen esittänyt peruspalvelujen järjestämistä lähellä ja pääosin kuntien itse tuottamina. Sen sijaan erityistason palveluissa tarvitaan isompia yksiköitä, maakuntia ja yliopisto keskus-sairaaloita. Kun SOS- hallitus on nyt luvannut valtion huolehtivan rahoituksesta, ei kuntien maksukykykään ole peruste keskittää peruspalveluja.

Palveluketjujen sujuvuudessa on tärkeintä moniammatillinen yhteistyö, ei hallinnon keskittäminen. Perustason palvelut ovat avainasemassa myös sosiaalityössä ja ennaltaehkäisevässä terveydenhuollossa, joissa tarvitaan yhteydet asuinalueille, työpaikoille, kouluihin ja neuvoloihin.
Jotta palveluja voidaan kehittää demokraattisesti ja kokonaisvaltaisesti, pitää hylätä yhtiöittäminen ja tilaaja-tuottajamalli. (isäksi suuret yksityiset terveysalan toimijat ovat ns. veroparatiisi yhtiöitä) Sen sijaan on vahvistettava palvelujen käyttäjien oikeuksia, työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksia, lähidemokratiaa ja kunnanvaltuustojen roolia.

Suomessa käytetään sote-palveluihin useimpia OECD-maita vähemmän rahaa asukasta kohti. Leikkaamisen sijasta onkin vahvistettava etenkin peruspalvelujen rahoitusta ja henkilöstöresursseja. (Tuusulan lakimääräistä valtionosuutta peruspalveluista on leikattu jo 17 miljoonaa euroa vuoteen 2017)

Rahaa löytyy esimerkiksi nostamalla pääomaverotus edes EU-maiden keskitasolle, muuttamalla kuntavero progressiiviseksi ja luopumalla valmisteilla olevista miljardien asehankinnoista. Myös lopettamalla suuryritysten ja rikkaiden aiheettomat verohelpotukset.

tiistai 20. joulukuuta 2016






Hyvät Tuusulan kuntalaiset, kun taas olemme suuren päätettävän asian edessä, eli liittyminen HSL:n on edessä aivan pian. Ja koska on ilmoitettu, vain yhdestä julkisesta HSL tilaisuudesta tuusulan kuntalaisille ensivuoden puolella (2017). On mielestäni puollustettava tiukasti, Tuusulan kunnan/ kuntalaisten etuja seuraavasti :

  HSL:n lähijunaliikenteen sopimuksiin turvataan Tuusulassa Jokelan rautatieaseman liikennöinti.

  Ennen Tuusulan liittymistä, jo aiheutuneista  LänsiMetron sotkuista kustannukset (vuosittain    22.000 €) Ei ole hyväksyttävissä.

  Ennen liittymistä sovittava Tuusulan alueella bussilinjoista. (niitä ei voi HSL:n ennemmistö päättää
  vastoin Tuusulan kantaa)

  Ennen liittymistä Tuusulan kuntaosuus (3,04 miljoonaa euroa) jaksotetaan maksettavaksi usean vuoden aikana.

  Ennen liittymistä varmistetaan paras mahdollinen vyöhykelippujen rajojen määrittely.
  (se on tärkeätä matkalippujen hinnan kannalta, miten lähellä/kaukana uusi vyöhykeraja kulkee)
   Lisäksi, päättäjien eli tuusulan kunnanvaltuuston ja virkamiesten on syytä tehdä jo hyvä teko, pareman Joukkoliikenteen puolesta seuraavaa. Aukaiskaa jo viimmeinkin Jokelan rautatieaseman
   odotushuoneen ovet 2200 päivittäisille junamatkustajille. On jo talvi ja pakkasta.

Tämä tekstini oli jo tässä blogissani, miltei  samanlaisena. Kun Keski-Uusimaa sen julkaisi tänään
8.12.2016 päätin myös julkaista sen päivitettynä.

maanantai 19. joulukuuta 2016

 
 
 
HSL:een vaikka millä hinnallako ?

 

Hyvät Tuusulan kuntalaiset, kun taas olemme suuren päätettävän asian edessä, eli liittyminen HSL:n on edessä aivan pian. Ja koska on ilmoitettu, vain yhdestä julkisesta HSL tilaisuudesta tuusulan kuntalaisille ensivuoden puolella (2017). On mielestäni puollustettava tiukasti, Tuusulan kunnan/ kuntalaisten etuja seuraavasti :

  HSL:n lähijunaliikenteen sopimuksiin turvataan Tuusulassa Jokelan rautatieaseman liikennöinti.

  Ennen Tuusulan liittymistä, jo aiheutuneista  LänsiMetron sotkuista kustannukset (vuosittain    22.00€) Ei ole hyväksyttävissä.

  Ennen liittymistä sovittava Tuusulan alueella bussilinjoista. (niitä ei voi HSL:n ennemmistö päättää
  vastoin Tuusulan kantaa)

  Ennen liittymistä Tuusulan kuntaosuus (3,04 miljoonaa euroa) jaksotetaan maksettavaksi usean vuoden aikana.

  Ennen liittymistä varmistetaan paras mahdollinen vyöhykelippujen rajojen määrittely.
  (se on tärkeätä matkalippujen hinnan kannalta, miten lähellä/kaukana uusi vyöhykeraja kulkee)
   Lisäksi, päättäjien eli tuusulan kunnanvaltuuston ja virkamiesten on syytä tehdä jo hyvä teko, pareman Joukkoliikenteen puolesta seuraavaa. Aukaiskaa jo viimmeinkin Jokelan rautatieaseman
   odotushuoneen ovet 2200 päivittäisille junamatkustajille. On jo talvi ja pakkasta.

Tämä tekstini oli jo tässä blogissani, miltei  samanlaisena. Kun Keski-Uusimaa sen julkaisi tänään
8.12.2016 päätin myös julkaista sen päivitettynä.

torstai 8. joulukuuta 2016


Tuusulassa otetaan ensi vuoden aikana käyttöön pormestarijärjestelmä
Tuusulan valtuusto hyväksyi kokouksessaan 7.12. hallintosäännön, joka ohjaa kunnan johtamista. Tuusula siirtyy johtamisessa pormestarijärjestelmään. Päätös syntyi äänin 35-16. Pormestarimalli otetaan käyttöön ensi vuoden kesäkuussa. Kokopäivätoiminen pormestari valitaan valtuuston keskuudesta.
Pormestarimallissa valtuusto valitsee keskuudestaan pormestarin. Pormestari on päätoiminen ja palkallinen luottamushenkilö, joka korvaa kunnanjohtajan ja kunnanhallituksen puheenjohtajan. Kuntalain mukaan pormestari valitaan vaalikaudeksi eli enintään neljäksi vuodeksi.

Lautakuntien määrä vähenee
Tuusulan valtuutettujen lukumäärä on jatkossakin 51. Kunnanhallituksessa on tulevaisuudessa 13 jäsentä. Tällä hetkellä kunnanhallituksessa on 11 jäsentä.
Jatkossa Tuusulassa on seitsemän lautakuntaa: sosiaali- ja terveyslautakunta, kasvatus- ja sivistyslautakunta, kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta, kuntakehityslautakunta ja tekninen lautakunta.

123 § Talousarvio 2017 ja taloussuunnitelma 2017–2021
Ari Nyman esitti Karita Mäensivun, Antti Seppälän ja Aila Koivusen kannattamina, että Jokelan ja Kellokosken terveysasemilla ei toteuteta joulusulkuja. Äänin 29-20, 1 tyhjä, 1 poissa valtuusto päätti, että Jokelan ja Kellokosken terveysasemien joulusulkuja ei toteuteta.

Nämä ovat Tuusulan kunnan sivustolta napatut tiedoitteet, joista ilmenee 7.12 olleen Tuusulan valtuuston päätökset. Olen varsin tyytyväinen Pohjois-Tuusulalaisten kanssa
123 § päätöksestä. Useita vuosia jatkunut ”sulku-politiikka” terveyskeskuksissamme (Jokela-Kellokoski) on toivottavasti nyt lopullisesti ohi ! Löytyi viimeinkin rohkea valtuutettu
joka rohkeasti vastasi teollaan vetoomukseen paikallislehdessä. 

 Pormestarijärjestelmästä olen tyytymätön useasta syystä, tämä malli ei lisää demokratiaa (jo nyt lautakuntia vähennetään) ja sen lisäkustannus näinä aikoina, kun kunnan poliittinen enemmistö leikkaa tai myy vuokra-asunnot alta (tuusulalaisittain; sopeuttaa) kaikilta myös vanhuksilta, sairailta, työttömiltä

Vain pääomatuloiset saavat tulonsa ilman kuntaverotusta, heitä on 66 kpl jotka eivät maksa 100.000 euron tuloistaan centtiäkään kunnan ”tyhjään” kassaan! Miksi on näin?