keskiviikko 1. maaliskuuta 2017





                                           Kuntamme EI ole myytävänä !




Tuusulassakin Kommunistit ja demokraatit lähtevät vaalikentille talouskurin ja yksityistämisen vastaisten vaatimusten kanssa. Jo nyt nähdään, mitä julkisen omaisuuden myynti aiheuttaa: joudumme esimerkiksi maksamaan kohonneita sähkönsiirtomaksuja verovaroilla rakennetun sähköverkon käyttämisestä. Silti hallituksessa valmistellaan aloitteita toisensa perään.

Hallituksen esittämä sote-uudistus uhkaa ajaa koko palvelujärjestelmän katastrofin partaalle alistamalla ihmisten perustarpeet voitontavoittelulle.
Näissä kuntavaaleissa on kyse valinnasta. Myydäänkö ja yhtiöitetäänkö julkinen omaisuus? Kaupallistetaanko lähipalvelut? Annetaanko veroparatiisifirmojen vetää välistä? Onko kunta asukkaiden itsehallintoa, vai paikka lehmänkaupoille?


On aika tarjota demokraattinen vaihtoehto eduskuntapuolueiden kabinettipolitiikalle ja eliitin harvainvallalle. On aika tarjota rehellinen vaihtoehto kähmintäpolitiikalle ja hyväveli-verkostoille. Meidän ehdokkaamme eivät ole myytävänä, eivätkä he suostu kuntien myymiseen ja kaupallistamiseen.


 
Julkisesti tuotetut laadukkaat palvelut - ei sote-uudistukselle ja yhtiöittämiselle

Lisää asukasdemokratiaa ja avointa epäkaupallista kuntalaisten tilaa


Kunnissa tarvitaan työllistämisohjelmat pitkäaikaistyöttömyyden alentamiseksi

sunnuntai 26. helmikuuta 2017









Jokelan Rautatieasema perustettiin 1874 ja Maatilat lähialueilla saivat  anomuksellaan Tsaarilta sen minkä halusivat, eli rautatieyhteyden Helsinkiin maidon jakelua varten.

Rautatie on ollut Jokelalaisille ja myös paikkakunnan teollisuudelle, näistä ajoista alkaen erittäin tärkeä. Siksi tämä nykyinen tilanne, kun Jokelan Rautatie asemamme on pysynyt suljettuna jo useampia vuosia. Matkustajia kuitenkin tulee lisää ja vaikka Asemarakennusta on korjattu, myös Museoviraston valvonnan alla ei Tuusulan kunta ja VR Group ole päässeet järkevään yksimielisyyteen matkustajien hyväksi -  Jokelan Aseman odotustilojen ovet auki.

Kerron todellisesta tapahtumasarjasta, jonka todistajaksi jouduin kun Tuusulan kunta järjesti ”Jokelan Asema säilytettävä” - liikkeen keräämän, liki 5000 kuntalaisen/kansalaisen adressin johdosta, vierailun Eduskuntaan. Siellä jouduimme kuuntelemaan Iisalmen, Kemijärven ja Pietarsaaren valtuuskuntien mukana selittelyjä ja katsomaan käsien levittelyjä ministeri Häkämieheltä ja VR pomo Arolta.

Ainoa rautatieasema, joka suljettiin tuolloin oli Jokela. Eikä yksikään kuntavaltuutettu 
edes Jokelasta, puollustanut kylän omaa asemaa. Hiukan myöhemmin paikallislehdestä selvisi, että kunnanjohtaja oli omavaltaisesti kieltänyt kaiken (mahdollisenkin) tuen
asemaltamme. Onko tilanne nyt edelleen ”jäissä” kuten matkustajat ulkona. Olisi todella aika toimia myös ”vastuullisissakin” kuntapöydissä, ihan tavallisen tuusulalaisen arjen puolesta.

tiistai 14. helmikuuta 2017

Todellisista kustannuksista valtuusto - vaikeni.







Tuusulan valtuuston (13.2) äänestys HSL liittymisestä oli, keskustelussa käydyin puutteellisinkin luvuin - tiukka. Nyt keskusteltiin ja ehkä myöskin päätettiin liittyminen, vain vertailemalla bussiliikennettä kunnan joukkoliikenteen nykykustannuksiin (1.832 .919 € ) verraten!

Ihmetystäni herättää kokouksessa läsnäolleena, erityisesti se ettei yhdessäkään puheenvuorossa  mainittu tai edes ihmetelty HSL:lle maksettavia suuria rahamääriä.  Kuntaosuutta 3.040.000 €, sekä peruspääoman summaa 0,32 M€ eli 320.000 € eli niitä summia, jotka siirretään HSL:lle heti liittymisvuonna.

Vuotuiset vuosittaiset maksut toiminnasta HSL:lle ovat 8 miljoonaa €  ja vain tästä on Lipputulot vähentävänä tekijänä vuosittain. Tärkeämpää ja tietoisempaa olisi ollut keskustelu päätöksentekoon olennaisesti liittyvästä summasta 3.410.000 € HSL:le heti maksettava liittymisen yhteydessä.


Suurelle osalle valtuutettuja ei kustannukset tuusulalaisille (eli hyöty) olleetkaan pääasia, vaan vetovoima/imago, mutta ne ei vain koskaan realisoidu - tavallisille kuntalaiselle kunnan pohjoisosissa, jotka myös tämäkin kunnan "kasvojen kohotuksen ja vetovoiman" osaltaan maksavat.

perjantai 10. helmikuuta 2017

HSL:n sopimusesitys ei ole tätä päivää !



Tuusulan kunnan valtapuolueiden vyörytys viedä Helsingin Seudun Liikenne (HSL) ja Tuusulan kunta sen jäsenyyteen, ovat olleet hurjat ja osin läpinäkymättömät mutta vankasti epädemokraattiset. Tässä on käytetty hyväksi kaikkia mahdollisia tiedotus välineitä, vain TV on mielestäni vielä puuttunut.

Tuusulan sopimusehdotus HSL:lle on rakennettu siten, että kustannuksia on kunnan Liikenneinsinööri Laakson sanoin ”upotettuina ja invenstoituna erillaisina keinoina kustannuksiin HSL:lle”. Tämän sain vastaukseksi häneltä Jokelan inffoillan (24.1) aikana kysymykseeni ”Mihin on kadonnut lehdistössäkin julkaistut tuusulan kustannukset”. Hienoa on, että hän noudatti virkamiehenä hyvää hallintotapaa ja vastasi kysymykseeni erittäin tyhjentävästi.

Jäsenyyten matka on siis "paketoitu" siten, että tuusulalaiset (ns. esisopimuksessa) maksatetaan hyväksyttämällä soppariin kaiken mahdollisen, jonka HSL on kehdannut edes esittääkään. Jo  yksistään suuri kuntaosuus maksukin 3.04 miljoonaa € (vuosittain) edellytetään maksettavaksi heti, vaikka summa on niin suuri vuosittain, että se pitäisi jaksottaa usealle vuodelle, kuntatalouden takia.
Lisänä tulevat tuusulalle heti maksettavat (sopimusta tehdessä) 50.000 € LänsiMetron "tukemista" + 320.000€ "kynnysrahaa". 

Vyöhykerajoistakaan ei Tuusula ole esittänyt omaa tutkittua tuusulaisten kantaa, puhumattakaan lippuhinnoista ja bussien kaikista linjoista koko kunnan alueella. Kiireen nimissä HSL haluaa sopimuksen pian voimaan, ja sillä keinoin päästään eroon myös muista mahdollisistakin liikenteen harjoittajista (esim. Ventoniemi Jokelasta)

 Kun konaismaksu Tuusulalle on nykykustanusten tiedoilla kohonnut jo 11.410.000 €  (siis 11 miljoonaan jne) lisäys on LänsiMetron maksun nousu 50.000:teen €.  On täysin selvää, että esitetty HSL sopimus, josta valuusto äänestää ylimääräisessä kokouksessa maanantaina 13.2 2017 klo 18.

 Sopimus esitys on hylättävä tai järjestettävä kunnallinen kansanäänestys asiasta.

perjantai 3. helmikuuta 2017

Meidät jyrätään - taasko ?






Tuusulan kunnan valtapuolueiden vyörytys viedä Tuusulan kunta, Helsingin Seudun Liikenteeseen eli sen jäsenyyteen, ovat olleet hurjat ja osin läpinäkymättömät mutta vankasti epädemokraattiset. Tässä on käytetty hyväksi kaikkia mahdollisia tiedotus välineitä, vain TV on mielestäni vielä puuttunut.
Ehkä senkin aika on, lähempänä kunnanvaltuuston ylimääräistä kokousta.

Tuusulan sopimusehdotus HSL:lle on rakennettu siten, että kustannuksia on kunnan Liikenneinsinööri Laakson sanoin ”upotettuina ja invenstoituna erillaisina keinoina kustannuksiin HSL:lle”. Tämän sain vastaukseksi häneltä Jokelan inffoillan (24.1) aikana kysymykseeni ”Mihin on kadonnut lehdistössäkin julkaistut tuusulan kustannukset”. Hienoa on, että hän noudatti virkamiehenä hyvää hallintotapaa ja vastasi kysymykseeni erittäin tyhjentävästi. Tätäkään Liikenneinsinöörin selvää "maksujunailua" ei vallan vahtikoirat lehdistö kuullut/ymmärtänyt.

Jäsenyyteen matka on siis "paketoitu" siten, että tuusulalaiset (ns. esisopimuksessa) maksatetaan hyväksyttämällä soppariin kaiken mahdollisen ilman julkista ja läpinäkyvää keskustelua, eli kaiken jonka HSL on kehdannut edes esittääkään. Jo suuri kuntaosuus maksukin 3.04 miljoonaa € (vuosittain) edellytetään maksettavaksi heti, vaikka summa on niin suuri vuosittain, että se pitäisi jaksottaa usealle vuodelle, kuntatalouden takia.

Vyöhykerajoistakaan ei Tuusula ole esittänyt omaa ehdotustakaan, joka olisi tuusulaisille paremi kuin vain yksi suuri D-vyöhyke, puhumattakaan lippuhinnoista ja bussien kaikista linjoista koko kunnan alueella. Kiireen nimissä HSL haluaa sopimuksen pian voimaan, ja sillä keinoin HSL pääsisi eroon myös muista mahdollisistakin liikenteen harjoittajista alueella (esim. Ventoniemi Jokelasta).

 Kun konaismaksu Tuusulalle on nykykustanusten tiedoilla kohonnut jo 11.560.000 €  (siis 11 miljoonaan jne) kustannuksia lisäävä on LänsiMetron maksutuken nousu 50.000 euroon.

  On täysin selvää, että esitetty HSL sopimus, josta valuusto äänestää ylimääräisessä kokouksessa (13.2 2017)  On hylättävä tai järjestettävä kunnallinen kansanäänestys asiasta.

keskiviikko 25. tammikuuta 2017

Kuntalaisten on itse saatava päättää Joukkoliikenteestä !




Jokelan inffoillassa (24.1) esitin kysymyksen Tuusulan kunnan HSL sopimuksen esittelijälle "Missä ovat ne Tuusulan maksut HSL:lle, jotka ovat olleet esillä lehdistössäkin. Siis 22 000 € vuosittainen tukimaksu (LänsiMetron töppäilyistä), 3,04 miljoonan € kuntaosuus ja 320 000 € "kynnysraha maksu ?

Vastaukseksi Tuusulan kunnan Liikenneinsinööri  kertoi näin: Ne ovat "upotettuina" invenstoinina infraan ja  sekä eri tavoin HSL hankkeen kustannuksiin.

Jokainen tuusulalainen ymmärtää, ettei tuo edellämainittu hajautettu/upotettu ole avointa ja läpinäkyvää sopimustoimintaa. Tuossa sopimusmallissa kunta on siis jo hyväksynyt kaikki julkisuudessakin esitetyt maksut HSL:n taholta. Miksi siis enää edes puhutaan valtuustokä-
sittelystä ellei tarkoitus ole tehdä uutta ja parempaa sopimusehdotusta HSL:n kanssa.

Kiire tässä asiassa on vain HSL omaa hyötypolitiikkaa saadakseen uuden maksajan nopeasti hyödynnettäväksi. Kiirehän ei ole hyvä kumppani, varsinkaan käsiteltäessä tätä miljoonien eurojen
sopimusta.

Nyt siis kyseessä on Tuusulan kunnalle/kuntalaisille  HSL sopimukseen "upotettuja" lisämaksuja
yhteensä 3 miljoonaa 382.000 euroa. Kun lisäksi HSL (nykysopimus) ehdotuksen toteuttaminen vuosittainen maksettava on noin 8 miljoonaa euroa. Kyse kaiken kaikkiaan yhteensä 11.382.000 euron maksu kuntalaisille /kunnalle !!!

Vain sellainen Joukkoliikenne malli, joka on koko kuntaa koskeva sekä käyttää myös paikallisiä
(tuusulalaisia) liikennöitsijöitä on rakennettavissa, myös omassa kunnassa kuten liikenne-insinöörimme totesi Jokelan inffoillassa. 

Tässä tärkeässä Joukkoliikenne asiassa,  ja myös tätä HSL:n nykymallia parempi tarvitaan neuvoa-antava kunnallinen kansanäänestys.

maanantai 16. tammikuuta 2017

Tuusulan jäsenyys HSL.ssä tyrkyllä nyt




Tuusulan jäsenyydestä HSL:n käydään juuri näillä hetkillä vääntöä, ja vahvasti. Koska kokoomus joka on melkeinpä HSL:n mahtipuolue, ajaa Rihtniemen (kok) firmaan voimalla
lisää kuntalaisia - maksajiksi.  Myös tulevat suuret liikennehankkeet kalustoineen, vaativat
maksajia lisää ja siksi tuusulalaisia ”silitetään” ja kehutaan HSL toimesta.

Totuus kuitenkin on, että kyseessä on suhteettoman kallis ”joukkoliikeenteeksi” nimetty
vain Hyrylän lähitienoilla esitetty toimiva bussiliikennöinti, joka ei yllä edes kunnan puoleenväliin.
Eli paljon on lisää linjoja tehtävä, että se palvelisi suurenpaa määrää kuntalaisia hyvin ja nopeasti, jotta voitaisiin edes puhua joukkoliikenteestä.

HSL:n tavaton kalleus voisi muuttua edullisemmaksi, jos sen toimiva johto uskaltaisi edes
kokeilla samaa, kuin edes Tukholma. Siellä laskettiin matkalippujen hintoja ja bussit ja ratikat täyttyivät. Ruuhkat helpottuivat ja matkustajat sekä asukkaat olivat tyytyväisiä.

Vielä parempaa kuuluu Tallinnasta. Siellä poistettiin maksut kaupunkiliikenteestä kokonaan
ja myös siellä on kaikki tyytyväisiä. Myös Tallinnan kaupungin päättäjät, jotka toteavat maksuttomuuden kannattavan mm. lisääntyneen matkustajamäärien vuoksi.

Meillähän tämä ”maksuttomuus” on perinteisesti ollut  päättäjien mielestä aina vaikeata, sehän on väärin jos ”köyhä ilmatteeksi matkaisi”.  Ja ministeri Bernerhän kehittelee jo uudenlaisia lisämaksuja
jotka tulevat ehkäisemään maksuttoman matkustamisen - lopullisesti.


HSL Tuusulan liittymisestä  järjestetään kuntalaisille tiedoitusillat seuraavasti:

Hyrylässä to 19.1 klo 18 Hyökkälän koululla
Jokelassa ti 24.1 klo 18 Jokelan koulukeskuksessa
Kellokoskella ke 25.1 klo 18 Kellokosken koulukeskuksessa