torstai 16. marraskuuta 2017

 
 
 
 
Paikallislehden kysymys, mitä maksaa HSL:n liput? Pääkirjoituksessa (K-U 16.11.2017) kysyttiin juuri sitä tietoa, joka jätettiin selvittämättä sekä kertomatta Tuusulan valtuutetuille, ennen valtuuston ylimääräistä HSL kokousta 13.2. 2017.
31 - 20 lukemin päättivät tuusulan valtuutetut ottaa kunnan maksettavaksi  HSL:n tarjoamat miljoonien eurojen menot ( yli 10 miljoonaa euroa), LänsiMetroa myöten ja avoimella sopimuksella maksaa kaiken, jota HSL kehtaa edes esittää - ja kyllä se on kehdannut. Kaikki  maksettavat HSL:lle on suoritettava sopimuksen voimaan tullessa 1.1.2018.

Mistään vyöhykerajoistakaan ei tuusulassa ole päätetty, kuten ei lippujen hinnoistakaan. Bussilinjoista tai junavuoroista puhumattakaan. Näin, suorastaan vain vastuuttoman pelkän avoimen valtakirjan, ilman todellisia parannusesityksiä kunnalta HSL:lle on nämä tuusulan 30 valtuutettua myöntänyt sekä sivuuttanut täysin paikalliset bussiliikennöitsijätkin.
 
 Onko HSL:ssä toimivat bussiyhtiötkään edes "päivän valoa kestäviä" yhtiöitä? Useampikin niistä yhtiöistä toimivat erikoisin "kierrätyksin", mahdollisesti välttäen maksut toiminnastaan maassamme.
Joukkoliikenne on (toimiessaan) tärkeä ja välttämätön suurelle osalle kuntalaisia, sitä ei saa tuhota lyhytnäköisen, ahneuden ja markkinatalouden ryöstöretkeä kuntiin kannattavien vuoksi.

tiistai 17. lokakuuta 2017






 Globalisaation "suurimpana" kielteisenä piirteenä Korkman pitää varallisuuden epätasa-arvoista jakautumista. Rikkaiden rikastuminen ja köyhien köyhtyminen ei ole yksinomaan globalisaation syytä, mutta monin tutkimuksin on osoitettu globalisaation lisänneen huomattavasti kaikkein rikkaimpien varallisuutta etenkin kehittyneissä maissa.

Ylläoleva on pieni osa Korkmannin kirjassaan esittämästä hymistelystä globaalin kapitalismin "hyvistä puolista" suomessakin, unohtaen (tietysti) kansallisvaltioiden kansalaisten yhä vähenevä hyvinvointi kaikilla tasoilla, joita ovat mm. koulutus, terveydenhuolto, työttömyyden hoito, vahusten ja eläkeläisten toimeen tulo... jne jne.

 Vallalla oleva ryöstökapitalismi ei valitettavasti näytä heikkenemisen oireitakaan - päinvastoin maailman ja Eu:n alueella. Globaalin oikeisto politiikan suunnan lisäämisen keinoina on käytössä verotuksen vähentäminen yrityksiltä ja varakkailta. Tämän tuloksena on valtiomme yhä lisääntyvä maksujen ja verotuksen lisääntyminen pienituloisilta. Valtion lainanottoa on lisätty valtion käyttötalous tarpeeseen, koska "vero alennukset" ovat tyhjentäneet kassan.

 Eduskuntapuolueet ovat hyväksyneet Eu:n "ohjeistuksen" yksityistää kuntien toimintaa kritiikittä. Tässä näkyy irvokkaana esimerkkinä nyt olevan sote. Se on palvelujen yksityistämistä ja kuntien verovarojen ryöstöä kansalaisilta, osana globaalia kapitalismia.

torstai 14. syyskuuta 2017







Tunnustus noudatetusta hallituksen oikeistolaisesta politiikan pääministeri Sipilältä (13.9.2017 Yle)
Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) myöntää, että hallituksen politiikka on iskenyt enemmän pieni- kuin suurituloisiin ja lisännyt eriarvoisuutta. Sipilä kuvasi illan A-studiossa kehitystä valitettavana.
– On totta, että näin on tapahtunut, Sipilä sanoi.

Sipilä sanoi hallituksen tehneen paljon kipeitä toimia, kun se on yrittänyt tasapainottaa julkista taloutta. Kun tehdään pienikin leikkaus tukiin, se näkyy pienituloisimmassa päässä Sipilä sanoi.     Ja tähän juuri liittyy erityisesti, myös eläkeläisten yhä jatkuva köyhdyttäminen.
Edellä olevan lisäksi on välttämätöntä vaatia kaikilta eduskunnan puolueilta, järjellistä suhtautumista eläkeläisten yhä kasvavaan köyhyyteen ja "taitetun indeksin" tahalliseen ylläpitämiseen, jopa kaikkien eduskuntapuolueiden toimin.

Vaikka talousnobelisti Bengt Holmström kauppakamarien 100-vuotisjuhlassa (10.8) kertoi olevansa huolestunut eläkejärjestelmän kestävyydestä ja syytti sotien jälkeen syntyneitä suuria ikäluokkien olevan "itsekäs sukupolvi", joka syö nuorenpien eväitä ja kehoittaa eläkkeiden leikkaamiseen !
Onneksi talousnobelistin ulospäästämä "sammakko" on saanut myös työnantajapuolen ex-johtaja Lasse Laatusen tyrmäämän (Iltalehdessä 16.8) Holmstömin "mutu"- tuntumalla esittämän näkemyksen eläkevarojen riittämättömyydestä. Myös kokoomuksen ex-kansanedustaja Raimo Ilaskivi ovat yhtyneet Holmströmin tyrmääjiin.

Talousnobelisti ei ilmeisestikkään tunne (tai ei halua) eläkejärjestelmän varsinaista olemusta eikä  eläkeläisten monessa suhteessa hädänalaista asemaa. Tuskin hänellä on selvää käsitystä taitetusta indeksistä ja siitä, että sama työeläke, joka 1996 oli 60 % työpalkasta on nykyisin vain 46-47 prosenttia tuosta vastaavasta työstä maksettavasta palkasta !

Talousnobelisti Holmström ei ehkä puhuisi vakavissaan "itsekkäästä sukupolvesta" jos ymmärtäisi, että 60 prosenttia työeläkkeensaajista saa bruttona alle 1500 euroa kuukaudessa ja 2500 euron suuruisen bruttoeläkkeen alapuolelle jää lähes 90 prosenttia kaikista työeläkkeen saajista. Yli 2500:n euroon pääsee kymmenkunta prosenttia työeläkkeen saajista. Lähes puoli miljoonaa työeläkkeen saa työeläkettä, joka jää alle 1200 euroa bruttona kuukaudessa.

On erittäin loukkaavaa, eräiden (jopa vasemmistolaisten) kansanedustajien väitteet, ettei ansiotasoindeksistä olisi mitään hyötyä pienituloisille eläkeläisille, kun lähes puoli miljoonaa työeläkkeensaajaa saa työeläkettä, joka jää EU:n määrittelemän köyhyysrajan alle 1200 euroa bruttona kuukaudessa. Ilmeisesti heille oli tärkeämpää olla samanmielinen (leikkajien kanssa), kuin eläkeläismielinen!

perjantai 1. syyskuuta 2017






 Mennäänkö äänestyslakkoon? Näin kysyi yksi SDP vapaajäsen kirjoituksessaan Keskarissa (1.9.2017) ilmeisen närkästyneenä, (hyvin ymmärrettävästi) puolueensa johtohenkilöihin kuuluvan edustajan kertomuksia puolueensa kärkihankkeista, joihin ei kuulunut taitetun indeksin poistaminen eläkeläisiltä. Kyseessähän on kansalaisaloite, jonka oli allekirjoittanut yli 84 820 kansalaista ja aloite koski ns. "taitetun indeksin" poistamista.

 Olen varmasti yhtä vihainen siitä, ettei yksikään eduskuntapuolue - siis todellakin, ei yksikään
puolue tai niiden kansanedustaja, ole ottanut huomioon eläkeläisten yhä huononevaa toimeentuloa,
eikä välittänyt lainkaan kansalaisaloitteesta. Siksi kehoitan äänestämään nykyisen eduskunnan ulkopuolista puoluetta.

 Kansaneläkkeet, joita saa lähes puolet 1,5 miljoonasta eläkeläisestä ovat täysmääräisinäkin (kansaneläke 634, takuueläke 767 euroa /kk) satoja euroja EU:n määrittelemän köyhyysrajan (noin
1200 e/kk) alapuolelle. Heidänkin taloudellista asemaansa voidaan parantaa vain tuntuvilla tasokorotuksilla, joista eduskunta voi päättää JOS TAHTOA ON!

 Rahaa on kun Sipilän- hallitus talousarviossaan vähentää leikkauksin perusturvaa sekä työehtoja polkeminen vain tulee lisäämään köyhyyttä, niin asehankintoihin kyllä löytyy 10 miljardia uusiin hävittäjiin sekä muuhunkin varusteluun ja niiden huoltoon toiset 10 miljardia euroa, löytyy tältä Sipilän hallitukselta, mutta ei yhä köyhtyville eläkeläisille.  

torstai 10. elokuuta 2017









 Pääministeri Sipilän hallituksen johdolla tapahtuva maamme väestön köyhdyttäminen, sekä edelleen jatkuva ja kiihtyvä valtion palvelujen ja omaisuuden yksityistäminen, vaatii rehellistä
kannanottoja ja toimenpiteitä, tähän valtiomme jatkuvaan ryöstämiseen.

Kyseessä on mittasuhteiltaan valtava, suorastaan ennenkokematon Sipilän hallituksen tekemä kapitalisointi, jossa mikään entinen sosiaalinen tai yhteiskunnallinen etuus tai hoito ei ole "pyhää", eikä mikään yhteiskunnallinen sivistys säily suojassa tai entisellään, kun markkinatalouden "vapaa kilpailu" vaatii  Molokin kitaansa - kaiken!

Sote- hanke on jo osoittautunut mahdottomaksi toimimaan siten, että se turvaisi kansalaille perustuslaillisen tasapuolisuuden koko maassa. Koska "valinnanvapauden" kautta toimivat
(lähinnä ulkomaalais omisteiset) noudattavat yllä mainittua vapaata kilpailua ja silloin myös
kuntien taajamien kuntalaiset tulevat väistämättä, menettämään sosiaali- ja terveyspalveluissa
- jopa kaiken.

Leikkausten ja vähennyksien kouriin, ei ole kaikkia kuitenkaan Sipilän hallitus pannut toimeen. Yritystukia se antaa, noin 5 miljardia euroa, joista 1,1 miljardia suoraa tukea ja 2,9 verotukea.
Tästä yritystuki asiasta tuusulassa kysyin, myös kunnan virkamieheltä summia, mutta valitettavasti
sain vastaanottaa vain puhelinsoiton, jossa valiteltiin "asian olevan vaikea selvittää" !!!

Ministeri Bernerin 9.8.2017 esittämä VR ”paloittelu” on uusin, Sipilän hallituksen raivokas
hyökkäys valtion omistamiin (ja hallinnoimiin) omistuksia kohtaan. Useat kokemukset eri valtioiden rautateiden yksityistämisissä on - valtavat rahalliset kustannukset valtioille eli kansalaisille. Mutta kuten EU haluaa ja suosittaa, niin myös poliittiset oikeistopuolueet (ja myös vihreät ) liputtavat ”kapitalisoinnin” eli VR tuhoamisen puolesta.

maanantai 12. kesäkuuta 2017



  

              

                Vaikka äärioikeistolainen Persupuolue, joutuu eroamaan Sipilän ja Orvon äkkiä
heränneen "moraalin" noustessa, nyt tärkeäksi tekijäksi. Epäilen, että tulevat hallituspuolueet
(kd ja ruotsl) joutuvat taas myöntymään yhä uusiin leikkauksiin saadakseen paikkansa Sipilän
hallituksessa. Sipilä ja Orpo ovat voimansa tunnossa ja tutkineet kalluppeja, sekä vaalirahoitus tuloja  yritysmaailmalta, varsinkin suurilta terveysalan toimijoilta. Tuskinpa heitä hetkauttaa vaatimukset uusista hallitusohjelmista.


                Minuunkin tarttui moraali (jo aiemmin) kuin Sipilällä ja Orpolla, koska Tuusulan kunnalta tuli ilmoitus, että minut on valittu tuusulan keskusvaalilautakunnan varajäseneksi. Ihmettelin, koska
en ole suostumistani ko tehtävään antanut. Jota myös kuntalain 70 § edellyttää, mutta prosessi jatkui ja minulle tuli "lohduttava" tieto, jälleen tuusulan kunnasta. Voisin hakea eroa minulle "määrätystä"
keskusvaalilautakunnan varajäsenen tehtävästä -  valtuustolta.


             Eihän tälläinen ole moraalista, eikä lainmukaista. Koska kuntalakikin edellyttää henkilön suostumista tehtävään, niin ei ole myöskään laillista ja oikein, vaatia minulta eronpyyntöä, laittomasti määrätytä tehtävästä. On syytä kurssitaa luottamus henkilöt uudestaan, myös näissä lautakunnan varajäsenen valinta asioissa.

       

torstai 8. kesäkuuta 2017



Kuten tiedämme Sipilän-hallituksen esitys sote- ja maakuntauudistukseksi ei tuo ratkaisuja palvelujen tärkeimpiin ongelmiin, kuten perustason resurssien puute, eriarvoisuus palvelujen saatavuudessa, ennaltaehkäisevän toiminnan vähyys ja asukkaiden vaikutusmahdollisuuksien puute. Esitys ei johda terveys- ja hyvinvointierojen kaventumiseen, päinvastoin se lisää niitä. Hallituksen esittämä menokehityksen leikkaaminen kolmella miljardilla eurolla, palvelujen yhtiöittämispakko ja ns. valinnanvapaus heikentävät lähipalveluja ja pirstovat palvelukokonaisuuksia.
Maakuntavaltuusto esitetään valittavaksi vaaleilla, mutta sille ei anneta todellista valtaa. Maakuntahallinto tarkoittaa esityksessä enemmänkin kuntien itsehallinnon piiriin nyt kuuluvien asioiden siirtämistä suurelta osin ministeriöiden ja yhtiöiden valtaan, mikä kaventaa itsehallintoa ja demokratiaa.

Tällainen uudistus on syytä hylätä. Esitämme uutta valmistelua niin, että perustason palvelujen järjestämisvastuu säilyy kunnissa ja perustason palveluja parannetaan, erikoistason palvelut ja valtion aluehallinnon tehtävät kootaan maakuntavaltuuston alaisuuteen, maksujen korotuksilla ei vaikeuteta pienituloisten palvelujen saantia, julkisten palvelujen rahoitusta vahvistetaan progressiivisen verotuksen pohjalla ja kehitetään osallistuvaa lähidemokratiaa.
Vaikka Tuusulan valtuusto päätti osallistua tähän Keski-Uudenmaan kuntien "oma sote" systeemiin
äänestyspäätöksellä, vuoden 2018 alusta, ja samalla "lahjoittavat" pois kunnallisen päätösvaltansa. Miksi, kenen etu ?
Vain kaksi vuotta on siitä kun kunnat, yksi toisensa jälkeen hylkäsivät suunnitelman kuntien yhdistämisestä. Oliko hylkäämisen syynä silloin vain edessä olleet kuntavaalit ?
Päätösvalta on kyseisellä "kuuden kunnan sote-koplalla" on ilmeisesti 10-20 jäsenen yhtymähallituksella, jonka valinta ei täytä demokraattisia edellytyksiä. Tämä yhtymä EI voi toimia palvelujen järjestäjänä eikä tuottajana, jos sotehanke toteutuu ja palvelujen järjestäminen siirtyy Uudenmaan maakunnalle, ehkä jo 2019.
Miksi tämä ennakkoonkin väliaikainen luopuminen kunnan omista terveyspalveluista ? Vastaus on
valitettavasti se sama - terveyspalvelujen yksityistäminen, hallituksen halusta. Ulkomaisille toimijoille, jopa veroparatiisi saarilta asti.