tiistai 27. joulukuuta 2016





SOTE:a on muutettava, lähipalvelujen ja demokratian vuoksi.


Suomen kommunistinen puolue on alusta alkaen esittänyt peruspalvelujen järjestämistä lähellä ja pääosin kuntien itse tuottamina. Sen sijaan erityistason palveluissa tarvitaan isompia yksiköitä, maakuntia ja yliopisto keskus-sairaaloita. Kun SOS- hallitus on nyt luvannut valtion huolehtivan rahoituksesta, ei kuntien maksukykykään ole peruste keskittää peruspalveluja.

Palveluketjujen sujuvuudessa on tärkeintä moniammatillinen yhteistyö, ei hallinnon keskittäminen. Perustason palvelut ovat avainasemassa myös sosiaalityössä ja ennaltaehkäisevässä terveydenhuollossa, joissa tarvitaan yhteydet asuinalueille, työpaikoille, kouluihin ja neuvoloihin.
Jotta palveluja voidaan kehittää demokraattisesti ja kokonaisvaltaisesti, pitää hylätä yhtiöittäminen ja tilaaja-tuottajamalli. (isäksi suuret yksityiset terveysalan toimijat ovat ns. veroparatiisi yhtiöitä) Sen sijaan on vahvistettava palvelujen käyttäjien oikeuksia, työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksia, lähidemokratiaa ja kunnanvaltuustojen roolia.

Suomessa käytetään sote-palveluihin useimpia OECD-maita vähemmän rahaa asukasta kohti. Leikkaamisen sijasta onkin vahvistettava etenkin peruspalvelujen rahoitusta ja henkilöstöresursseja. (Tuusulan lakimääräistä valtionosuutta peruspalveluista on leikattu jo 17 miljoonaa euroa vuoteen 2017)

Rahaa löytyy esimerkiksi nostamalla pääomaverotus edes EU-maiden keskitasolle, muuttamalla kuntavero progressiiviseksi ja luopumalla valmisteilla olevista miljardien asehankinnoista. Myös lopettamalla suuryritysten ja rikkaiden aiheettomat verohelpotukset.

tiistai 20. joulukuuta 2016






Hyvät Tuusulan kuntalaiset, kun taas olemme suuren päätettävän asian edessä, eli liittyminen HSL:n on edessä aivan pian. Ja koska on ilmoitettu, vain yhdestä julkisesta HSL tilaisuudesta tuusulan kuntalaisille ensivuoden puolella (2017). On mielestäni puollustettava tiukasti, Tuusulan kunnan/ kuntalaisten etuja seuraavasti :

  HSL:n lähijunaliikenteen sopimuksiin turvataan Tuusulassa Jokelan rautatieaseman liikennöinti.

  Ennen Tuusulan liittymistä, jo aiheutuneista  LänsiMetron sotkuista kustannukset (vuosittain    22.000 €) Ei ole hyväksyttävissä.

  Ennen liittymistä sovittava Tuusulan alueella bussilinjoista. (niitä ei voi HSL:n ennemmistö päättää
  vastoin Tuusulan kantaa)

  Ennen liittymistä Tuusulan kuntaosuus (3,04 miljoonaa euroa) jaksotetaan maksettavaksi usean vuoden aikana.

  Ennen liittymistä varmistetaan paras mahdollinen vyöhykelippujen rajojen määrittely.
  (se on tärkeätä matkalippujen hinnan kannalta, miten lähellä/kaukana uusi vyöhykeraja kulkee)
   Lisäksi, päättäjien eli tuusulan kunnanvaltuuston ja virkamiesten on syytä tehdä jo hyvä teko, pareman Joukkoliikenteen puolesta seuraavaa. Aukaiskaa jo viimmeinkin Jokelan rautatieaseman
   odotushuoneen ovet 2200 päivittäisille junamatkustajille. On jo talvi ja pakkasta.

Tämä tekstini oli jo tässä blogissani, miltei  samanlaisena. Kun Keski-Uusimaa sen julkaisi tänään
8.12.2016 päätin myös julkaista sen päivitettynä.

maanantai 19. joulukuuta 2016

 
 
 
HSL:een vaikka millä hinnallako ?

 

Hyvät Tuusulan kuntalaiset, kun taas olemme suuren päätettävän asian edessä, eli liittyminen HSL:n on edessä aivan pian. Ja koska on ilmoitettu, vain yhdestä julkisesta HSL tilaisuudesta tuusulan kuntalaisille ensivuoden puolella (2017). On mielestäni puollustettava tiukasti, Tuusulan kunnan/ kuntalaisten etuja seuraavasti :

  HSL:n lähijunaliikenteen sopimuksiin turvataan Tuusulassa Jokelan rautatieaseman liikennöinti.

  Ennen Tuusulan liittymistä, jo aiheutuneista  LänsiMetron sotkuista kustannukset (vuosittain    22.00€) Ei ole hyväksyttävissä.

  Ennen liittymistä sovittava Tuusulan alueella bussilinjoista. (niitä ei voi HSL:n ennemmistö päättää
  vastoin Tuusulan kantaa)

  Ennen liittymistä Tuusulan kuntaosuus (3,04 miljoonaa euroa) jaksotetaan maksettavaksi usean vuoden aikana.

  Ennen liittymistä varmistetaan paras mahdollinen vyöhykelippujen rajojen määrittely.
  (se on tärkeätä matkalippujen hinnan kannalta, miten lähellä/kaukana uusi vyöhykeraja kulkee)
   Lisäksi, päättäjien eli tuusulan kunnanvaltuuston ja virkamiesten on syytä tehdä jo hyvä teko, pareman Joukkoliikenteen puolesta seuraavaa. Aukaiskaa jo viimmeinkin Jokelan rautatieaseman
   odotushuoneen ovet 2200 päivittäisille junamatkustajille. On jo talvi ja pakkasta.

Tämä tekstini oli jo tässä blogissani, miltei  samanlaisena. Kun Keski-Uusimaa sen julkaisi tänään
8.12.2016 päätin myös julkaista sen päivitettynä.

torstai 8. joulukuuta 2016


Tuusulassa otetaan ensi vuoden aikana käyttöön pormestarijärjestelmä
Tuusulan valtuusto hyväksyi kokouksessaan 7.12. hallintosäännön, joka ohjaa kunnan johtamista. Tuusula siirtyy johtamisessa pormestarijärjestelmään. Päätös syntyi äänin 35-16. Pormestarimalli otetaan käyttöön ensi vuoden kesäkuussa. Kokopäivätoiminen pormestari valitaan valtuuston keskuudesta.
Pormestarimallissa valtuusto valitsee keskuudestaan pormestarin. Pormestari on päätoiminen ja palkallinen luottamushenkilö, joka korvaa kunnanjohtajan ja kunnanhallituksen puheenjohtajan. Kuntalain mukaan pormestari valitaan vaalikaudeksi eli enintään neljäksi vuodeksi.

Lautakuntien määrä vähenee
Tuusulan valtuutettujen lukumäärä on jatkossakin 51. Kunnanhallituksessa on tulevaisuudessa 13 jäsentä. Tällä hetkellä kunnanhallituksessa on 11 jäsentä.
Jatkossa Tuusulassa on seitsemän lautakuntaa: sosiaali- ja terveyslautakunta, kasvatus- ja sivistyslautakunta, kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta, kuntakehityslautakunta ja tekninen lautakunta.

123 § Talousarvio 2017 ja taloussuunnitelma 2017–2021
Ari Nyman esitti Karita Mäensivun, Antti Seppälän ja Aila Koivusen kannattamina, että Jokelan ja Kellokosken terveysasemilla ei toteuteta joulusulkuja. Äänin 29-20, 1 tyhjä, 1 poissa valtuusto päätti, että Jokelan ja Kellokosken terveysasemien joulusulkuja ei toteuteta.

Nämä ovat Tuusulan kunnan sivustolta napatut tiedoitteet, joista ilmenee 7.12 olleen Tuusulan valtuuston päätökset. Olen varsin tyytyväinen Pohjois-Tuusulalaisten kanssa
123 § päätöksestä. Useita vuosia jatkunut ”sulku-politiikka” terveyskeskuksissamme (Jokela-Kellokoski) on toivottavasti nyt lopullisesti ohi ! Löytyi viimeinkin rohkea valtuutettu
joka rohkeasti vastasi teollaan vetoomukseen paikallislehdessä. 

 Pormestarijärjestelmästä olen tyytymätön useasta syystä, tämä malli ei lisää demokratiaa (jo nyt lautakuntia vähennetään) ja sen lisäkustannus näinä aikoina, kun kunnan poliittinen enemmistö leikkaa tai myy vuokra-asunnot alta (tuusulalaisittain; sopeuttaa) kaikilta myös vanhuksilta, sairailta, työttömiltä

Vain pääomatuloiset saavat tulonsa ilman kuntaverotusta, heitä on 66 kpl jotka eivät maksa 100.000 euron tuloistaan centtiäkään kunnan ”tyhjään” kassaan! Miksi on näin?

keskiviikko 30. marraskuuta 2016

Tuleeko Tuusulaan todellinen Joukkoliikenne, vai sen varjo ?


Tuusulan kuntalaiset ja valtuutetut,  olemme taas suuren asian edessä, eli liittyminen HSL:n on edessä aivan pian, lehtitietojen mukaan (arvio) tammikuussa 2017, siksi on mielestäni katsottava tiukasti, erityisesti Tuusulan kunnan/kuntalaisten etuja seuraavasti :

  HSL:n lähijunaliikenteen sopimuksiin turvataan Tuusulassa Jokelan aseman liikennöinti.

  Ennen Tuusulan liittymistä, jo aiheutuneista länsimetron sotkuista Ei laskuteta Tuusulaa.

  Ennen liittymistä sovittava Tuusulan alueella bussilinjoista. (niitä ei voi HSL:n ennemmistö päättää
  vastoin Tuusulan kantaa)

  Ennen liittymistä Tuusulan kuntaosuus jaksotetaan maksettavaksi usean vuoden aikana.

  Ennen liittymistä varmistetaan paras mahdollinen vyöhykelippujen rajojen määrittely.
  (se on tärkeätä matkalippujen hinnan kannalta, miten lähellä/kaukana uusi vyöhykeraja kulkee)

 Ennen liittymistä on varmistettava, että liikennöitsijä joka hoitaa linja-autoliikenteen tuusulassa on
 kotimainen, joka hoitaa velvoitteensa (myös kuljettajien osalta) kaikelta osin suomeen, eikä ole veroparatiisi toimija.

Koska rahasummat liittymisestä HSL:ään ovat lehtitietojen mukaan hyvin mittavat,  ne on kerrottava kuntalaisille julkisesti ennen soimusta. 

Nämä seuraavat summat ovat neuvottelusta tihkuneet lehdistölle:

Kuntaosuus Tuusulalle 3,04 miljoonaa €. (Lisänä erikoinen 10 % matkamäärien kasvu tuo se kuntaosuuden korotuksen 3,5 miljoonaan €) ?
"Kynnysraha" eli liittymismaksu 320 000 € ?
Länsimetron "töppöilyjen" vuosittainen maksaminen 22 000€ ?

Matkalippujen tuleva hinta on ilmeisesti vielä vain arvattavissa. Ja pohjois-tuusula on linja-autoliikenteeltä vielä aivan auki.

tiistai 15. marraskuuta 2016

Tuusulan kunnan omaisuutta tuhotaan. Vuokra-asunnot 100 kpl Haukkamäestä (Riihikallio)

 
 
Tuusulan kunnan vuokra-asuntoja (100 kpl) myydään Haukkamäestä, eräiltä taholta suositellaan myös kunnanhallituksessa niitä myytäväksi yksityiselle, pois kunnan omistuksesta rahamaailman bisnesmiehelle. Maanantaina 14 marraskuuta kauppa pistettiin viikoksi pöydälle. Hinnaksi lehtitiedoissa mainitaan kaupalle olevan 5,1 miljoona euroa eli vain 50 000 euroa asunto/kappale !?.

 Syynä ilmeisesti on tähän kauppaan on ilmoitettu kunnan rahapula, lisäksi sitä suosittaa myös kunnan virkamiesjohto. Tämä on todellista (jos kauppa hyväksytään valtuustossa) kunnan omaisuuden tuhoamista ja hukkaamista, siinä ei välitetä lainkaan kunnan omista ”kruunun jalokivistä”, eikä myöskään kuntalaisille, asua edullisesti (huomattavasti halvemmalla kuin yksityisen vuokra-asunnoissa) kunnan omistamassa ja päätäntävallassa olevassa asunnossa.

 Erikoista on myös se, että näitä vuokra-asuntoja ei ole edes tarjottu ostettavaksi niissä nyt asuville Tuusulan kuntalaisille.

 Tekijöinä ovat samat puolueet, kuin valtakunnan hallituspolitiikassa. Leikkaukset kunnille ja kuntalaisille ovat jatkumoa myös Tuusulassa. Valtio on leikannut lainmukaisia valtiolle kuuluvia perusturvan osuuksia kunnalle,  vuoteen 2017 mennessä noin 17 miljoonaa euroa!

 Nämä kyseiset kuntapuolueet jatkavat edelleen leikkauksia ja kunnan omaisuuden myyntiä, koska
”tavoitteena” Tuusulalla on myydä 230 vuokra-asuntoa ja parikymmentä kiinteistöä, joista kuvittelevat kunnan saavan 7-10 miljoonaa euroa!!! Kyseinen kauppa olisi summaltaan kuin "kusi sukassa" eli mitätön. Tässä käytetään tuhokapitalismin toimia yhteiseen kunnan/valtion omaisuuteen.
Tässä 11 kunnanhallituksen jäsenen julkiset osoitetiedot, heille voit ilmoittaa paheksuvan kantasi kyseiseen Tuusulan kunnan vuokra-asuntojen myyntiin yksityiselle sijoittajalle.

kari.friman@tuusula.fi  salla.heinanen@tuusula.fi  sari.heiskanen@tuusula.fi pasi.huuhtanen@tuusula.fi  sanna.kervinen@tuusula.fi  aila.koivunen@tuusula.fi
paivo.kuusisto@icloud.com  ari.nyman@tuusula.fi  ilkka.seppala@tuusula.fi
ilmari.sjoblom@tuusula.fi liis.sorri@suomi24.fi

keskiviikko 2. marraskuuta 2016

Kuntalaiset hallitusoikeiston kurituksen kourissa !



Kuntalaisia on kohdeltu kunnissa nykyhallitusten toimin kovalla ja ankaralla kädellä.  Valtionmaksuosuutta esim. peruspalveluista on Tuusulalta leikattu/leikataan vuoteen 2017 mennessä 49 miljoonaa euroa. Ja tämä leikkauslinja koskee lisäksi ”tasapuolisesti” kaikkia maamme kuntia. Tätäkö me kansalaiset vaaleissa tilasimme? Tuskin, mutta sitä meille nyt Sipilän hallitus jakaa. 

Juuri 600 euron palkankorotuksen saanut (20 000 euron palkkaansa) Jyrki Katainen sai aikaiseksi Valtionvarainministerinä ollessaan (sekä Ministeriönsä virkamiesten tuella) muutama vuosi sitten, velkavaleen nimellä nykyisinkin vielä toimivan, oikeiston jokapaikan leikkurin.

Tämä Kataisen "velkavale", joka on leikkaamisen peruste tietämättömälle kuntapäättäjällekin, joka EI ole havainnut edes viimeksi tiedotusvälineissä kerrottua IMF todistetta suomen velkatilanteen olevan Teollisuusmaiden pienempiä, eikä siis mitään hurjasti lietsottua katastrofia valtion velassa olekkaan.

Eiköhän olisi aika siirtyä itsemme kuoliaaksi säästämiesen sijasta, noudattamaan parin Nobelistin ja yhtä monen proffessorin osoittamalle tielle - elvyttämiseen, ei enää leikkauksia ja etuisuuksien lopettamisia. Vaan veroa ja maksuja myös veroparatiisisaarten käyttäjille.

Tuo kovan rahan valtauksesta vuokra-asuntoihin ja siitä välittämisen puute tuusulassa,  kuntalaisten kotien käyttö myyntiin (100 kpl Riihikalliossa, joiden oston onneksi VVO perui) on osoitus kuntapuolueiden ja kunnan riippuvuutta siitä surkeasta talouspolitiikasta, jota SOS-hallitus toimillaan määrää kunnat tekemään.

Kun talouspolitiikka Sipilä-Orpo-Soini hallituksella on väärää sen ”korjaaminen” on nyt pistetty kunnassakin täysin meidän tavallisten kuntalaisten eli syyttömien kontolle.