keskiviikko 30. marraskuuta 2016

Tuleeko Tuusulaan todellinen Joukkoliikenne, vai sen varjo ?


Tuusulan kuntalaiset ja valtuutetut,  olemme taas suuren asian edessä, eli liittyminen HSL:n on edessä aivan pian, lehtitietojen mukaan (arvio) tammikuussa 2017, siksi on mielestäni katsottava tiukasti, erityisesti Tuusulan kunnan/kuntalaisten etuja seuraavasti :

  HSL:n lähijunaliikenteen sopimuksiin turvataan Tuusulassa Jokelan aseman liikennöinti.

  Ennen Tuusulan liittymistä, jo aiheutuneista länsimetron sotkuista Ei laskuteta Tuusulaa.

  Ennen liittymistä sovittava Tuusulan alueella bussilinjoista. (niitä ei voi HSL:n ennemmistö päättää
  vastoin Tuusulan kantaa)

  Ennen liittymistä Tuusulan kuntaosuus jaksotetaan maksettavaksi usean vuoden aikana.

  Ennen liittymistä varmistetaan paras mahdollinen vyöhykelippujen rajojen määrittely.
  (se on tärkeätä matkalippujen hinnan kannalta, miten lähellä/kaukana uusi vyöhykeraja kulkee)

 Ennen liittymistä on varmistettava, että liikennöitsijä joka hoitaa linja-autoliikenteen tuusulassa on
 kotimainen, joka hoitaa velvoitteensa (myös kuljettajien osalta) kaikelta osin suomeen, eikä ole veroparatiisi toimija.

Koska rahasummat liittymisestä HSL:ään ovat lehtitietojen mukaan hyvin mittavat,  ne on kerrottava kuntalaisille julkisesti ennen soimusta. 

Nämä seuraavat summat ovat neuvottelusta tihkuneet lehdistölle:

Kuntaosuus Tuusulalle 3,04 miljoonaa €. (Lisänä erikoinen 10 % matkamäärien kasvu tuo se kuntaosuuden korotuksen 3,5 miljoonaan €) ?
"Kynnysraha" eli liittymismaksu 320 000 € ?
Länsimetron "töppöilyjen" vuosittainen maksaminen 22 000€ ?

Matkalippujen tuleva hinta on ilmeisesti vielä vain arvattavissa. Ja pohjois-tuusula on linja-autoliikenteeltä vielä aivan auki.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti